تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 فروردین 1402
تولید کیت‌های استخراجی و تشخیصی برای تشخیص بیماری‌ها
مصاحبه

  تولید کیت‌های استخراجی و تشخیصی برای تشخیص بیماری‌ها

محققان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی موفق به تولید کیت‌های تشخیصی و استخراجی برای کمک به درمان سریعتر بیماری‌های مختلف شدند.
امتیاز: Article Rating

مدیر یکی از شرکت‌های داخلی تولید محصولات تشخیصی و ارزیابی مولکولی که دارای دکترای رشته ژنتیک پزشکی و دکترای مدیریتی بوده درگفتگو با با خبرنگار سایت بنیان، درخصوص خدمات این شرکت گفتند: این شرکت حدود نه سال است که در حوزه مولکولی و حوزه پی سی ار و حوزه تشخیص طبی در حال فعالیت است عمده فعالیت این شرکت در خصوص کیت‌های استخراج است که مربوط به بیماری‌های عفونی است. در حال حاضر نیز با تلاش شبانه روزی موفق شدیم با تولید طیف وسیعی از کیت‌های ارزیابی PCR و Reel time PCR نیاز مبرم جامع آزمایشگاه‌های کشور را برطرف کنیم. در همی راستا ما با ما با تولید کیت‌هایی که قبلا بایستی با قیمت خیلی بالایی در دسترس آزمایشگاه‌ها قرار می‌گرفتند توانستیم این کیت‌ها را با قیمت خیلی کمتر و آسانتر به مرحله عرضه و فروش برسانیم.

تشخیص بیماری‌های عفونی مقاربتی

مدیر این شرکت همچنین از خبر خوشی برای بیماران اطلاع دادند و گفتند که در خصوص تشخیص بیماری‌ها سابقا مرکز تشخیصی و درمانی کشور  می‌بایست هزینه‌های بسیار بالایی را برای تشخیص بیماری‌های عفونی مقاربتی پرداخت می‌کردند، ولی در حال حاضر با تولید و فروش این کیت‌ها در سطح آزمایشگاه‌های کشور، توانستیم نرخ انجام این تست‌ها را کاهش دهیم تا محققان آزمایشگاه‌‌های کشور نیز بتوانند پذیرای تعداد زیادی از بیمارانی باشندکه از سلامتی جنسی خودشان اطلاعی ندارند ولی اکنون می‌توانند با این کیت‌های تولید شده سطح سلامت جامعه را هم بهبود دهیم.

جامعه هدف شما چه گروه از افراد هستند؟

ایشان در ادامه گفتند، مخاطب گروه تولیدی ما جامعه آزمایشگاه‌یان و جامعه تشخیص طبی است که ما مطابق نیاز این افراد، این کیت‌ها را تولید کرده و به فروش می رسانیم تا بیماران و شهروندان محترم به این مراکز مراجعه کرده و آنجا تست دهندکه آیا به بیماری خاصی مبتلا هستند و یا خیر.

با کدام مراکز همکاری دارید؟

اکثر مراکزی که مجوز رسمی تست PCR را دارند در حال حاضر با ما همکاری دارند که مهمترین‌ آنها سردمداران حوزه مولکولی یعنی انستیتو رویان و انستیتو پاستور و همچنین آزمایشگاه‌های متعددی که در سطح کشور هستند این تست‌ها را انجام می‌دهند و ما با آنها افتخار همکاری داریم.

تشخیص بیماری آنفولانزای نوع a  وb و کووید 19

ایشان در ادامه تصریح کردند که این کیت‌ها تماما تولیدی خود شرکت بوده که بومی سازی و تولید داخل شده است، طریقه عرضه این محصولات به این صورت است که وقتی ما کیتی را در شرکت که در تهران مستقر است تولید می‌کنیم، یک نمونه را برای ارگان‌های مرتبط ارسال کرده تا تست کنند تا با توجه به ارزیابی‌هایی که خودشان دارند این کیت را بتوانند اعتبارسنجی کرده و برای آن مجوز صادر کنند. ما در زمان همه‌گیری بیماری ویروسی کوویید19 در همان ابتدای شروع بیماری توانستیم تولید کیت‌های مرتبط با این بیماری را هم در خصوص بخش استخراج و هم در بخش تشخیص انجام دهیم، بنابراین همه این تلاش‌ها در تامین تولید نیاز کشور در تولید کیت تشخیص PCR کرونا در با موفقیت گذراندن این دوره تاثیر فراوانی داشت و چند ماه اخیر هم توانستیم تشخیص بیماری آنفولانزا و حتی تفکیک ساختارهای آنفولانزای a  وb را انجام دهیم.

تولید کیت تشخیص برای انواع بیماری‌ها

ایشان در خصوص انواع بیماری‌های هدف برای تولید کیت تشخیص خاطر نشان شدند که در حال حاضر باتوجه به اینکه بیماری‌های عفونی مقاربتی در سطح کشور متاسفانه شیوع خیلی بالایی دارد مثل بیماری hpv که یک نوع بیماری است که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شود ما یک کیتی طراحی کردیم که آن انواع از hpv را که منجر به سرطان می‌شود را تشخیص می‌دهد تا بیماران بتوانند با حداقل هزینه و تشخیص زود هنگام این بیماری از رسیدن آن به مراحل انتهایی بیماری که به سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ ختم می‌شود جلوگیری کنند. در همین راستا ما هم اکنون کیت تشخیص بیماری هپاتیت B را  که یک بیماری کبدی است که طی آن سلول‌های کبدی از بین می‌روند را هم تولید می‌کنیم. برای سایر بیماری‌ها از جمله سل که یک بیماری عفونی است که به طور معمول توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (MTB) ایجاد می‌شود. میکروب عامل این ایجاد کننده این بیماری از طریق راه‌های تنفسی منتقل می‌شود. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کنند نکته اینجاست که برخی مراکز برای تشخیص این میکروب از عکس برداری از قفسه سینه استفاده می‌کنند که معمولا هم نتیجه این آزمایش با این روش غیرطبیعی خواهد بود و احتمالاً تصویربرداری، ناحیه ای سایه دار را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد بنابراین استفاده از این کیت تشخیصی کمک بزرگی برای این بیماران است.در شرکنت ما برای بیماری روماتیسم مفصلی نیز کیت تشخیص داریم و برای سایر بیماری‌ها نیز در تلاشیم تا بتوانیم کیت مناسب را تولید کنیم. زیرا تولید این کیت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برای بهبود سلامت مردم کشور برخوردار است.

برنامه ریزی برای آینده

در ادامه ایشان فرمودند که برنامه ای که شرکت در ادامه راه دارد این است که بتواند اکثر تست‌هایی که در حال حاضر در سطح کشور بواسطه این کیت‌ها وارداتی انجام می‌شود و هزینه‌های بسیار بالایی برای مردم دارد این کیت‌ها را تولید داخل کرده و از این طریق هزینه تمام شده را کم بکند. لازم به دکر است این شرکت در کنار انجام روش PCR از روش‌های تشخیصی دیگر مثل روش‌های سلولوژی هم برای بیماری‌ها استفاده میکند بنابرای در این راستا هم یک سری محصولات تحقیقاتی مثل مدیاها برای کشت سلول و میکروب، و موارد دیگر که برای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کاربردی هست را هم تولیدمی‌کند.

سخن پایانی

ضمن آرزوی موفقیت برای همه جامع دانشگاه‌یان کشور، لازم است نکته‌ای را به عرض همه دوستا برسانم دلیل اصلی رشد مجموعه ما بیشتر در دو سال بیماری کووئید بوده است زیرا باعث شد که پیشرفت تکنولوژی را در سطح تشخیص بیماری‌ها داشته باشیم. زیرا مستحضرید که شرکت‌های داخلی مانند ما به آزمایشگاه کمک می‌کند تا یک بیماری زودتر تشخیص داده شود و یا اگر یک فردی که به بیماری خاصی مبتلاست بتواند متوجه شود که چه بیماری دارد و زودتر به پزشکش معالجه کند تا زودتر بتواند به درمان و بهبودی کامل برسد، در آخر اینکه هرچه بتوانیم سطح توان جامعه آزمایشگاهی را بالا ببریم مسلما در بهبودی و سلامت جامعه کمک بیشتری کردیم.

پایان مطلب/.

   

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه