تاریخ انتشار: پنجشنبه 31 فروردین 1402
دانشمندان چینی راهی برای بازگرداندن سلول‌های ضد سرطان بدن پیدا کردند

محققان نشان دادند چرا برخی از سلول‌ها توانایی خود را برای تشخیص و مبارزه با تومورها از دست می‌دهند و چگونه آن را برطرف کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان چینی نقش مهمی را که برآمدگی‌های یک سلول کشنده طبیعی ایفا می‌کند، شناسایی کرده‌اند، زیرا سلول‌های سرطانی را شناسایی و از بین می‌برد. محققان در چین مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که به گفته آن‌ها استراتژی‌های جدیدی را برای تقویت خط اول دفاعی بدن در برابر سرطان  و سایر بیماری‌ها باز می‌کند. در حالی که سلول‌های کشنده طبیعی سیستم ایمنی (NK) می‌توانند تومورها و سلول‌های آلوده به ویروس را در مراحل اولیه تشخیص داده و از بین ببرند، اکثر سلول‌های تومور در مرحله پیشرفته به نحوی از شناسایی اجتناب می‌کنند. این مطالعه به رهبری تیمی از دانشگاه علم و صنعت چین، مکانیسمی را که قبلاً ناشناخته بود در فرار ایمنی تومور کشف کرد که می‌تواند به جستجوی راهی برای بازیابی عملکرد سلول‌های NK کمک کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه مارس در مجله معتبر Nature Immunology منتشر شد، محققان از میکروسکوپ برای تصویربرداری از توپولوژی سطح سلول‌های NK در داخل و خارج تومورها استفاده کردند و تفاوت‌های قابل توجهی را یافتند. سلول‌های NK از تومورهای برداشته شده از بیماران مبتلا به سرطان کبد با سلول‌های NK طبیعی کبد و خون محیطی مقایسه شدند. سطوح غشایی سلول‌های NK سالم بر خلاف سطوح غشایی سلول‌های NK که از تومورها برداشته‌شده بودند برآمدگی‌های بیشتری داشتند و با برجستگی‌هایی پوشیده شده بودند. محققان همچنین بررسی کردند که آیا فقدان برجستگی با فرار تومور از سیستم ایمنی مرتبط است یا خیر. آن‌ها دریافتند که سلول‌های NK داخل توموری، که از داخل تومور گرفته شده‌اند ، قادر به برقراری تماس با سلول‌های تومور نیستند. این مطالعه به این نتیجه رسید که سلول‌های NK طبیعی از برجستگی‌های غشایی برای شناسایی و گرفتن سلول‌های تومور و ارتقای تعامل بین سلول‌ها برای تشکیل سیناپس‌های ایمنی استفاده می‌کنند. به گفته نویسندگان، این تعامل برای فعال شدن و تنظیم پاسخ ایمنی ضروری است، که نقش مهمی در مبارزه با عفونت و سرطان دارد. اما سلول‌های NK که در تومورهای مرحله پیشرفته به دام افتاده‌اند، برجستگی‌های خود و توانایی تشکیل سیناپس‌های ایمنی مورد نیاز برای کشتن سلول‌های سرطانی را از دست داده‌اند. نویسندگان همچنین کاهش قابل توجهی در سطح کلی یک جزء مهم از غشای سلولی، به نام  اسفنگومیلین (SM)، در سلول‌های NK داخل توموری دریافتند که به نظر می‌رسد به سطوح صاف‌تر آن‌ها کمک می‌کند. بر اساس این مطالعه، مهارکننده‌هایی که اسفنگومیلیناز را هدف قرار می‌دهند ، آنزیمی که SM را به ترکیبات دیگر تجزیه می‌کند ، می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح SM را در غشای سلولی NK افزایش دهد، برجستگی‌ها را بازیابی کرده و توانایی تشخیص و کشتن آن‌ها را بهبود بخشد.

این مطالعه حاکی از آن است که محققان از دو مهارکننده برای مسدود کردن انتخابی کاتابولیسم SM در غشای سلولی استفاده کردند که منجر به افزایش آشکار در تشکیل برآمدگی‌های غشایی در سلول‌های NK داخل توموری شد. در مجموع مطالعه بررسی شده استراتژی‌های جدیدی را برای تقویت درمان‌های ایمونوتراپی بر اساس سلول‌های کشنده‌ طبیعی سیستم ایمنی ارائه می‌کند.