تاریخ انتشار: شنبه 16 اردیبهشت 1402
چگونه سلول‌های سرطانی مسیر خود را به سایر اندام‌ها پیدا می‌کنند

  چگونه سلول‌های سرطانی مسیر خود را به سایر اندام‌ها پیدا می‌کنند

نیروهای بیومکانیکی تعیین کننده چگونگی حمله سلول‌های سرطانی به بافت‌های دیگر از جریان خون توسط مدل‌های آزمایشگاهی، مورد بررسی قرار گرفتند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داد که هرچه بافت متخلخل‌تر و نرم‌تر باشد، سلول‌های سرطانی احتمال بیشتری دارد که به زور وارد شوند و می‌توانند سریع‌تر این کار را انجام دهند و داده‌های ارزشمندی را برای تحقیقاتی که به دنبال پیشگیری یا توقف سرطان هستند، ارائه می‌کند. متاستاز، علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است.

داروهایی که بر سفتی محیط اطراف تومورها تأثیر می‌گذارند مانند PAT-1251 و PXS-5505 - در آزمایش‌های بالینی برای سرطان‌هایی که هنوز گسترش نیافته‌اند آزمایش شده و امید این است که رویکردهای مشابهی برای درمان سرطان‌های متاستاز شده مورد استفاده قرار گیرد. سرطان‌های جامد در یک مکان در بدن ظاهر می‌شوند که به عنوان محل تومور اولیه شناخته می‌شود. متاستاز زمانی است که سلول‌های سرطانی از تومور اولیه جدا شده و از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند که می‌تواند منجر به تومورهای ثانویه در سایر اندام‌ها شود. فرآیند شکستن سلول‌های سرطانی از سیستم گردش خون به بافت‌های دیگر به عنوان اکستروازاسیون شناخته می‌شود. بیشتر تحقیقات سرطان بر روی تشخیص زودهنگام سرطان‌ها و درمان آنها قبل از گسترش آنها تمرکز دارد که منجر به بهبود نتایج برای بیماران شده است. اما زمانی که متاستاز سرطان رخ داد، درمان آن بسیار سخت‌تر می‌شود، با این واقعیت که متاستاز عاملی در اکثریت قریب به اتفاق مرگ‌های ناشی از سرطان است. اگرچه سرطان‌های متاستاز قابل درمان هستند، اما نمی‌توان آنها را درمان کرد.

در این مطالعه، محققان تلاش کردند تا نیروهای بیومکانیکی را که تعیین می‌کنند چگونه سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های دیگر از جریان خون حمله کنند، درک کنند. آنها مدل‌های آزمایشگاهی اندوتلیوم را ایجاد کردند، یک لایه تک سلولی که جریان خون را از سایر بافت‌ها جدا می‌کند، و آن را روی مواد مختلف ژل کلاژن قرار دادند تا بافت‌های سفت‌تر یا متخلخل‌تری را تقلید کنند. سپس سلول‌های توموری به مدل‌ها معرفی شدند تا مشاهده کنند که آیا می‌توانند به اندوتلیوم نفوذ کنند، چقدر طول می‌کشد و چگونه توانستند این کار را از نظر مکانیکی انجام دهند. محققان در این مطالعه مشاهده کردند که سلول‌های سرطانی باید به اندوتلیوم بچسبند تا محکم شوند، که از آن برای فشار دادن و کشیدن خود از طریق این لایه سلولی محکم بافته شده استفاده می‌کنند. این یافته‌ها این سوال را مطرح می‌کند که آیا خواص بیومکانیکی بافت‌های خاص در بدن تعیین کننده محل شکل گیری تومورهای ثانویه هستند یا خیر. با توجه به دشواری شدید مطالعه متاستاز به این روش در بافت‌های انسانی، گام بعدی ایجاد مدل‌های سه بعدی پیشرفته‌تر از سیستم عروقی برای مشاهده بیومکانیک سرطان با جزئیات بیشتر در شرایطی است که زیست‌شناسی انسان را بهتر تقلید کند. این امر به آزمایش داروها اجازه می‌دهد و محققان امیدوارند کاندیدهایی را برای آزمایش‌های انسانی شناسایی کنند. چالش مطالعه متاستاز بسیار مهم است و این امر نیازمند تلاش زیادی است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه