تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 خرداد 1402
منتول و آلزایمر

  منتول و آلزایمر

مطالعات بر روی موش‌ها ارتباط احتمالی بین منتول و آلزایمر را آشکار می‌کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه جدید چیز عجیبی را گزارش می‌دهد، وقتی موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر منتول را استنشاق می‌کنند، توانایی‌های شناختی آن‌ها بهبود می‌یابد. به نظر می‌رسد این ترکیب شیمیایی می‌تواند برخی از آسیب‌های وارد شده به مغز را که معمولاً با بیماری مرتبط است، متوقف کند. به طور خاص، محققان متوجه کاهش پروتئین اینترلوکین-1-بتا (IL-1β ) شدند که به تنظیم پاسخ التهابی بدن کمک می‌کند، پاسخی که می‌تواند محافظت طبیعی ارائه دهد اما زمانی که به درستی کنترل نشود منجر به آسیب می‌شود.

تیم پشت این مطالعه می گوید که این مطالعه پتانسیل استفاده از بوهای خاص به عنوان درمان آلزایمر را نشان می‌دهد. اگر بتوانیم بفهمیم که کدام بوها باعث واکنش مغز و سیستم ایمنی می‌شوند، می توانیم آن‌ها را برای بهبود سلامتی استفاده کنیم. خوان جوس لاسارت، ایمونولوژیست از مرکز تحقیقات پزشکی کاربردی CIMA در اسپانیا می‌گوید: " ما بر نقش سیستم بویایی در سیستم ایمنی و سیستم اعصاب مرکزی تمرکز کرده‌ایم و تایید کرده‌ایم که منتول در مدل‌های حیوانی یک بوی تحریک کننده سیستم ایمنی است. ما در کمال تعجب مشاهده کردیم که مواجهه کوتاه مدت با این ماده به مدت شش ماه از زوال شناختی موش‌های مبتلا به آلزایمر جلوگیری کرد و جالب‌تر از همه، توانایی شناختی موش‌های جوان سالم را نیز بهبود بخشید". با مشاهده قبلی استنشاق منتول که پاسخ ایمنی موش‌ها را تقویت می‌کرد، در اینجا  این تیم نشان داد که  منتول می‌تواند توانایی‌های شناختی حیوانات را نیز بهبود بخشد، همانطور که در یک سری آزمایش‌های عملی در آزمایشگاه مشاهده شده بود. در موش‌های مبتلا به آلزایمر، مصرف منتول برای یک دوره شش ماهه کافی بود تا توانایی‌های شناختی و حافظه موش‌ها از بین نرود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که منتول می‌تواند پروتئین IL-1β را به سطوح ایمن در مغز برگرداند. در مغز، IL-1β اثرات بی شماری مانند تکثیر نورونی، تمایز، آپوپتوز، و تقویت طولانی مدت حافظه را اعمال می کند. با توجه به اثرات پلیوتروپیک آن در مغز، IL-1β در بیماری زایی اختلالات مختلف روان پزشکی و همچنین عملکرد شناختی در افراد عادی دخیل است.

هنگامی‌که محققان به طور مصنوعی تعداد سلول‌های تنظیم کننده T (Treg) را که به کنترل سیستم ایمنی کمک می‌کنند، کاهش دادند، برخی از همین اثرات مشاهده شد و مسیر احتمالی را که درمان های آینده می توانند طی کنند، باز کردند. آنا گارسیا اوستا، عصب شناس از CIMA، می‌گوید: "هم قرار گرفتن در معرض منتول و هم مسدود شدن سلول Treg باعث کاهش IL-1β می‌شود، پروتئینی که می‌تواند پشت زوال شناختی مشاهده شده در این مدل‌ها باشد. علاوه بر این، محاصره خاص این پروتئین با دارویی که در درمان برخی بیماری‌های خودایمنی استفاده می‌شود، ظرفیت شناختی موش‌های سالم و موش‌های مبتلا به آلزایمر را نیز بهبود بخشید." دانشمندان تاکنون ارتباط‌های متعددی بین بوها و سیستم ایمنی و عصبی ما برقرار کرده‌اند. درک کامل این روابط دشوار است، اما می‌دانیم که سیستم بویایی ما می‌تواند به شدت بر مغز ما تاثیر بگذارد. بوهای خاص ممکن است پاسخ‌های خاصی را در مغز ایجاد کنند که منجر به واکنش‌های شیمیایی شود که بر حافظه، احساسات و غیره تاثیر می‌گذارند.در واقع بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی مانند آلزایمر، پارکینسون و اسکیزوفرنی اغلب با از دست دادن بویایی همراه هستند. این تحقیق جدید برخی داده‌های امیدوارکننده را اضافه می‌کند، اما در انسان‌ها و همچنین موش‌ها به مقدار بیشتری نیاز است. نولیا کاسارس، ایمونولوژیست از CIMA می‌گوید: " این مطالعه گامی مهم در جهت درک ارتباط بین سیستم ایمنی، سیستم عصبی مرکزی و بویایی است. نتایج نشان می‌دهد که بوها و تعدیل کننده‌های ایمنی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری و درمان آلزایمر و سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی مرکزی داشته باشند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه