تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 خرداد 1402
تولید ارگانوئیدهای تیموسی مشتق از سلول‌های بنیادی پرتوان

  تولید ارگانوئیدهای تیموسی مشتق از سلول‌های بنیادی پرتوان

برای تولید ارگانوئیدهای تیموس از سلول‌های بنیادی پرتوان که از تکوین سلول‌های T خاص بیمار پشتیبانی می‌توان استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، Holger Russ ، نویسنده ارشد از دانشگاه فلوریدا، می‌گوید: «ما چارچوبی را برای تحقیقات علمی پایه و ترجمه‌ای ایجاد کرده‌ایم که رشد و عملکرد تیموس انسان را در شرایط آزمایشگاهی و به شیوه‌ای خاص بیمار بررسی می‌کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که کار ما پیشرفت‌های مفهومی و فنی مهمی را برای این حوزه فراهم کند.»

تیموس برای توسعه یک سیستم ایمنی عملکردی مورد نیاز است و تولید سلول‌های T خود را که می‌توانند به مواد خارجی پاسخ دهند، تسهیل می‌کند. اما روند پیری منجر به کاهش عملکرد تیموس و برون ده سلول T می شود که منجر به افزایش خودایمنی و خطر بیماری می شود. بدین سبب در مطالعه جدید، راس و همکارانش ارگانوئیدهای تیموس مشتق از سلول‌های بنیادی عملکردی، ویژه بیمار را تولید کردند که از تکوین سلول‌های اپیتلیال تیموس و سلول‌های T مشتق شده از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) پشتیبانی می‌کند. ارگانوئیدها شامل پیش سازهای اپیتلیال تیموس، سلول‌های پیش ساز خون ساز و سلول‌های مزانشیمی هستند که از همان رده سلولی hPSC متمایز شدند. راس می‌گوید که تولید سلول‌های اپیتلیال تیموس عملکردی مشتق از hPSC در آزمایشگاه پیش از این هرگز به دست نیامده بود.

از آنجایی‌که تیموس برای ایجاد یک سیستم ایمنی تطبیقی کاربردی مورد نیاز است و تولید سلول‌های T خود را که می‌توانند به آنتی‌ژن‌های خارجی پاسخ دهند، تسهیل می‌کند، بنابراین تولید تیموس انسانی عملکردی از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی یک استراتژی ترمیمی جذاب است. راس می‌گوید: «این مدل تجربی به عنوان یک سیستم برای بررسی مکانیسم‌های نارسایی و عملکرد تیموس ضروری است و می‌تواند به توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول برای نقص‌های تیموس کمک کند.»

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه