تاریخ انتشار: شنبه 30 اردیبهشت 1402
کشف یک مکانیسم جدید دخیل در ایجاد سرطان
یادداشت

  کشف یک مکانیسم جدید دخیل در ایجاد سرطان

محققان جهش‌های ژنی را شناسایی کرده‌اند که به روشی ناشناخته باعث ایجاد سرطان می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سرطان می‌تواند ناشی از جهش در ژن‌های مختلف باشد. تحقیقات جدید ژنی را مشخص می‌کند که وقتی جهش پیدا می‌کند، از طریق مکانیسمی که دانشمندان قبلاً ندیده‌اند، باعث سرطان می‌شود: بعد از این اتفاق، سلول‌های آسیب دیده توانایی دفع زباله‌های خود، یعنی رشته‌های معیوب RNA را از دست می‌دهند. این یافته‌ها در مورد بسیاری از سرطان‌های مختلف اعمال می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد درمان‌های بهتر برای آنها شود. به نظر می‌رسد این مکانیسم بسیاری از بدخیمی‌های مختلف را برش می‌دهد و می‌تواند مجموعه کاملاً جدیدی از مولکول‌ها را برای هدف قرار دادن داروهای سرطان ارائه کند..

طریقه کشف مکانیسم مشترک در ایجاد سرطان

به نظر می‌رسد این مکانیسم بسیاری از بدخیمی‌های مختلف را برش می‌دهد و در نهایت نیز می‌تواند مجموعه کاملاً جدیدی از مولکول‌ها را برای هدف قرار دادن داروهای سرطان ارائه کند، همانطور که در 21 آوریل در Science تیمی از دانشکده پزشکی هاروارد، بیمارستان کودکان بوستون و موسسه سرطان دانا-فاربر یک گزارشی در این زمینه ارائه شد. Megan Insco، مربی HMS در پزشکی که در آن زمان در آزمایشگاه Leonard Zon  در HMS و کودکان بوستون مشغول مطالعه بود، در حین مطالعه گورخرماهی، یک ژن سرکوب کننده تومور به نام CDK13 را شناسایی کرد، که وقتی جهش پیدا کرد، باعث تسریع در ایجاد ملانوم شد. او دریافت که همین ژن در بسیاری از ملانوم‌های انسانی نیز جهش یافته است. اما آنچه واقعاً شگفت‌انگیز بود این بود که چگونه جهش CDK13 باعث سرطان می‌شود. Insco با بررسیRNA های ساخته شده توسط سلول‌های ملانوما، چندین RNA کوتاه و معیوب را مشاهده کرد، او بلافاصله این یافته عجیب را با Zon در میان گذاشت. Zon، استاد سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی در دانشگاه هاروارد و مدیر برنامه تحقیقات سلول‌های بنیادی در کودکان بوستون، به یاد می‌آورد: «گفتم که قطعاً جالب است». "سالها طول کشید تا بفهمیم معنی آن چیست."

سرطان ملانوما

ملانوما تهاجمی ترین سرطان پوست با بیشترین خطر مرگ است. در حالی که این یک سرطان پوست جدی است، اگر زود تشخیص داده شود، بسیار قابل درمان است. بنابراین پیشگیری و درمان اولیه بسیار مهم است، به خصوص اگر پوست روشن، موهای بلوند یا قرمز و چشمان آبی دارید. حدود 30 درصد ملانوم‌ها از خال‌های موجود در بدن شروع می‌شوند، اما بقیه در پوست طبیعی شروع می‌شوند. این امر توجه به تغییرات پوست را بسیار مهم می‌کند زیرا اکثر ملانوم‌ها به صورت خال شروع نمی‌شوند. با این حال، تعداد خال‌های شما ممکن است به پیش بینی خطر ابتلا به ملانوم در پوست شما کمک کند. مهم است که بدانید آیا در گروه پرخطر ابتلا به سرطان پوست ملانوما هستید یا خیر. به دلیل سرعت رشد سریع ملانوم، تاخیر در درمان گاهی اوقات ممکن است به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشد. دانستن خطر می‌تواند به شما کمک کند که مراقب تغییرات پوست خود باشید و به دنبال معاینات پوستی باشید، زیرا ملانوما در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، 99 درصد درصد درمان دارد. تشخیص زودهنگام مهم است زیرا موفقیت درمان به طور مستقیم با عمق رشد سرطانی مرتبط است. از طرفی با وجود پیشرفت‌های درمانی اخیر، درمان‌های جدیدی برای بیماران ملانوما مورد نیاز است. زیرمجموعه‌های ملانوم که درمان آن‌ها دشوار است، برای رشد و مقاومت درمانی به بیان ژن انکوژنیک متکی هستند. در سلول های طبیعی، بیان ژن به شدت توسط مسیرهای نظارتی RNA تنظیم می شود. مکانیسم‌های توصیف‌شده جدید، گونه‌های غیرضروری RNA را در هسته شناسایی و تجزیه می‌کنند تا کیفیت بیان ژن را تضمین کنند.

مولکول‌های RNA "ناخواسته"

طبیعی است که سلول‌ها تعداد کمی RNA کوتاه و معیوب بسازند. به طور معمول، ماشین‌های نظارتی در هسته سلول، آن‌ها را شناسایی کرده و از بین می‌برند. اینسکو که اکنون آزمایشگاه خود را در Dana-Farber اداره می‌کند، توضیح داد: "صدها مرحله در ساخت RNA وجود دارد، و گاهی اوقات این فرایند درست پیش نمی‌رود." آنها اشتباهاتی هستند که معمولاً کنار گذاشته می شوند. در این مورد، ما متوجه شدیم که سلول آنها را تمیز نمی‌کند. به بیانی دیگر چون جاروبرقی  سلول خراب است. این مولکول‌های RNA "ناخواسته" به خودی خود به طور چشمگیری پیشرفت ملانوم را تسریع کردند. (اینسکو در آزمایشگاه خود بررسی خواهد کرد که آیا این اثر به دلیل خودRNA ها است یا پروتئین‌های غیر طبیعی ساخته شده از RNA ها.

نقش پروتئین CDK13

اینسکو همچنین نشان داد که پروتئین CDK13 در مرکز سیستم نظارت/پاکسازی RNA سلول قرار دارد. این پروتئین، پروتئینی به نام ZC3H14 را تغییر می‌دهد که به نوبه خود مجموعه ای از پروتئین ‌ها را برای انجام کار پاکسازی به خدمت می‌گیرد. او دریافت که CDK13 در گورخرماهی، موش و سلول‌های انسان به همین شکل عمل می‌کند. در مجموع، این تحقیق نشان می‌دهد که CDK13 یا پروتئین‌هایی که نقش تنظیم کننده دارند، می‌توانند برای درمان سرطان‌های متعدد هدف قرار گیرند. تنها در ملانوما، 21 درصد از تومورهای انسانی که تیم مورد بررسی قرار گرفتند دارای جهش در CDK13 یا یکی از پروتئین های پایین دست آن بودند. این تیم همچنین جهش‌هایی را در CDK13، ZC3H14 یا پروتئین‌های مرتبط در سایر تومورهای انسانی، از جمله سرطان پوست غیر ملانوم، سرطان آندومتر، آدنوکارسینوم کولون، و سرطان ریه سلول کوچک پیدا کردند. CDK13 در 3.9 درصد از ملانوم‌های پوستی جهش یافته است، و این جهش‌ها برای اندازه گیری توسط یک ابزار محاسباتی که بار و شدت جهش را در نظر می‌گیرد، انتخاب می‌شوند.. جهش‌های دامنه CDK13 کیناز تا حد زیادی با جهش‌هایی که باعث اختلال رشد مرتبط با CDK13 می‌شود، همپوشانی دارند. بیان CDK13 جهش یافته با کیناز شروع ملانوم را در مدل ملانوم گورخرماهی تسریع کرد و باعث شد سلول‌های ملانوم انسانی تکثیر شوند و عملکرد سرکوب کننده تومور غالب منفی CDK13 را نشان دهد. کینازهای وابسته به سیکلین رونویسی (CDKs) خانواده ای از کینازها هستند که در کنترل مستقیم بیان ژن نقش دارند. زون گفت: «بنابراین یک مکانیسم پاکسازی در تمامی این سرطان‌های ذکر شده وجود دارد که پروتئین در آنها کار نمی‌کند. بنابراین"تعریف بیشتر چگونگی کنترل و پردازشRNA ها در سرطان، یک سوال اساسی برای توسعه درمان خواهد بود."

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه