تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 خرداد 1402
ایجاد یک منبع قدرتمند برای مطالعه RNA خارج سلولی

  ایجاد یک منبع قدرتمند برای مطالعه RNA خارج سلولی

محققان برای تشخیص زودهنگام بیماری و نظارت بر فرآیندهای آن، یک منبع قدرتمند جدید برای مطالعه RNA خارج سلولی ایجاد کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک تیم بین‌المللی به سرپرستی محققان کالج پزشکی بیلور با کنسرسیوم، ارتباطات RNA خارج سلولی مؤسسه ملی سلامت و آزمایشگاه Bogdan Mateescu  در ETH زوریخ و دانشگاه زوریخ، منبع قدرتمند جدیدی را برای مطالعه RNA خارج سلولی (exRNA) توسعه داده‌اند. شکل ارتباط سلول به سلول این مطالعه که در مجله Cell Genomics منتشر شده است، پایه و اساس بررسی نحوه عملکرد  exRNA و پروتئین‌های حامل آن (این برهمکنش که در مایعات بدن یافت می‌شود)  را در یک محیط سالم و بیمار، برای تشخیص زودهنگام و نظارت بر فرآیندهای بیماری فراهم می‌کند.

ریبونوکلئیک اسید یا RNA

دکتر الکساندر، نویسنده همکار، گفت: "ریبونوکلئیک اسید یا RNA یکی از انواع مواد ژنتیکی است که در داخل همه سلول‌های زنده وجود دارد. این مواد بیشتر به عنوان یک پیام رسان حامل دستورالعمل های کدگذاری شده در DNA برای سنتز پروتئین ها عمل می کند. در سال‌های اخیر تحقیقات نشان داده است که RNA نه تنها در داخل سلول‌ها وجود دارد، بلکه به عنوان RNA خارج سلولی از سلول‌ها صادر می‌شود و در ارتباط سلول به سلول نقش دارد.

ExRNAها و RBPها

RNAهای خارج سلولیexRNAs)) RNA هایی هستند که در سیالات زیستی خارج از سلول‌ها وجود دارند و می‌توانند با حامل‌های مختلفی از جمله وزیکول‌ها، لیپوپروتئین‌ها و ریبونوکلئوپروتئین‌های آزاد (RNPs؛ پروتئین‌های متصل به RNA به اضافه RNA متصل به آنها) مرتبط باشند. بو همین مواد ینش‌هایی را در مورد سلولی که از آن منشأ می‌گیرند ارائه می‌دهند، بنابراین آنها اطلاعات فراوانی را ارائه می‌کنند که می‌تواند برای تشخیص بیوپسی مایع و ردیابی فرآیندهای طبیعی و بیماری استفاده شود.

Robert Fullem ، یکی از نویسندگان این پژوهش و  دانشجوی فارغ التحصیل در این مطالعه گفت"ExRNA: ها در مایعات بدن خارج از سلول‌ها وجود دارند و می‌توانند با حامل‌های مختلفی از جمله پروتئین‌های اتصال دهنده RNA (RBPs) مرتبط شوند، اما محموله و توزیع RBP ها در بین سیالات زیستی تا حد زیادی ناشناخته است." آزمایشگاه Milosavljevic "هدف ما در این مطالعه پر کردن این شکاف بود. این شکاف بزرگ در دانش، درک ما را از نقش RBP ها به عنوان حامل های exRNA در مایعات بدن انسان را محدود کرد. اگرچه نقش پروتئین‌های اتصال دهنده (RNA (RBPs در زیست شناسی RNA خارج سلولی (exRNA) به خوبی ثابت شده است، ولی محموله و توزیع exRNA آنها در بین سیالات زیستی تا حد زیادی ناشناخته است. برای رفع این شکاف، ما منبع اطلس exRNA را با نقشه برداری از exRNA های حمل شده توسط RBPهای خارج سلولی (exRBPs) گسترش دادیم. محققان آنالیزهای محاسباتی را برای شناسایی exRBPs در پلاسما، سرم، بزاق، ادرار و مایع مغزی نخاعی به کار بردند. پیش‌بینی‌های محاسباتی به صورت تجربی در حدود 80 درصد این پروتئین‌ها در هر دو کشت پلاسما و سلولی در آزمایشگاه تأیید کرد، که این خود نشان‌دهنده ارزش بالای این روش محاسباتی است.

بنابراین با این اطلاعات، ما نقشه‌ای از exRBP‌های کاندید و محموله‌های exRNA آن‌ها در مایعات بدن ایجاد کردیم که چشم‌انداز نشانگرهای زیستی بالقوه را گسترش می‌دهد که اکنون می‌توانند در بیوپسی‌های مایع مورد مطالعه قرار گیرند و برای ردیابی فرآیندهای طبیعی و بیماری استفاده شوند. ما این نقشه را به عنوان منبعی ارائه می‌کنیم که بدون هیچ هزینه‌ای برای جامعه علمی در دسترس باشد.»

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه