تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 خرداد 1402
استفاده سلول‌های سرطانی از سوخت جدید در غیاب قند

مولکول یوریدین به‌عنوان منبع غذایی جدید که سلول‌های سرطانی پانکراس از آن برای رشد استفاده می‌کنندمعرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان،محققان منبع غذایی جدیدی را کشف کرده‌اند که سلول‌های سرطانی پانکراس از آن برای رشد استفاده می‌کنند. این مولکول، یوریدین، بینشی در مورد فرآیندهای بیوشیمیایی و مسیرهای درمانی ممکن ارائه می‌دهد. این یافته‌ها که در ژورنال Nature منتشر شده است، نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی زمانی که به گلوکز دسترسی ندارند، می‌توانند سازگار شوند.

محققان قبلاً مواد مغذی دیگری را شناسایی کرده بودند که به عنوان منابع سوختی برای سرطان پانکراس عمل می کنند. این مطالعه یوریدین را به کاتالوگ اضافه می‌کند. تومورهای لوزالمعده عروق خونی کمی دارند و نمی‌توانند به راحتی به مواد مغذی که از جریان خون می آیند مانند گلوکز دسترسی پیدا کنند. محقق اصلی این مطالعه، توضیح داد که بدون مواد مغذی مناسب، سلول‌های سرطانی گرسنه می‌شوند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تحت شرایط خاص، یوریدین یکی از این سوخت‌ها است. دکتر Zeribe Nwosu، یکی از اولین نویسندگان این مطالعه، در مورد تأثیر آن می‌گوید: توانایی سرطان برای تغییر به مواد مغذی جایگزین برای مدت طولانی مرا مجذوب خود کرده است. مسدود کردن چنین سوئیچ‌های جبرانی می‌تواند آن‌ها را به درمان‌های جدید هدایت کند و این دری است که محققان امیدوارند در این مطالعه باز شود. اوریدین در ریزمحیط تومور وجود دارد، اما منبع دقیق آن و نحوه دسترسی سلول‌های سرطانی به آن همچنان یک راز باقی مانده است. رویدادهایی که محققان از آنها به‌عنوان زمان‌های بحران یاد می‌کند. زمانی که سلول‌ها مواد مغذی کافی ندارند، به دلیل دسترسی محدود به خون و  یا رقابت شدید بین سلول‌ها  می‌تواند سرنخی برای اینکه چرا و کجا سلول ها به یوریدین روی می آورند.

طبق گفته یکی دیگر از نویسندگان اول، به نظر می‌رسد سلول‌های سرطانی غلظت گلوکز و یوریدین را در محیط محلی برای اطلاع از سازگاری خود حس می‌کنند. این تیم تحقیقاتی، فرآیند ناشناخته تنظیمی و همچنین یک جهش محرک سرطان در ژن KRAS را که در سرطان پانکراس رایج است، به عنوان دو روشی که سلول‌های سرطانی استفاده از یوریدین را کنترل می‌کنند، تشخیص می‌دهند. در این مطالعه، محققان از فناوری استفاده کردند که صدها ماده مغذی مختلف را غربالگری می‌کند تا ببیند کدام یک از رشد سرطان پانکراس حمایت می‌کنند. به طور معمول، محققان به مواد مغذی استاندارد مانند قند، پروتئین و چربی نگاه می‌کنند، اما این گروهف رویکردی بی‌طرفانه در پیش گرفت. محققان از یک پانل بزرگ با بیش از 20 رده سلولی پانکراس و حدود 200 ماده مغذی مختلف برای ارزیابی روش‌های مختلف رشد سلول‌های سرطانی پانکراس استفاده کردند. این روش آن‌ها را به کشف یوریدین سوق داد. این روش بینش درمانی نیز ارائه می‌دهد. یافته‌ها نشان داد که یوریدین توسط آنزیم یوریدین فشوریلاز-1 یا UPP1 متابولیزه می‌شود. مسدود کردن UPP1 تأثیر عمده‌ای بر رشد تومورهای پانکراس در موش‌ها داشت، یافته‌هایی که اهمیت آزمایش داروهای مسدودکننده یوریدین را به عنوان گزینه‌های درمانی جدید احتمالی نشان می‌دهد. یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: پتانسیل درک بهتر و درمان سرطان پانکراس با اهداف دارویی جدید و رویکردهای درمانی جدید وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای تعیین بهترین راه برای انتقال این کشف به کلینیک مورد نیاز است.