تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 خرداد 1402
فوایدمصرف هندوانه برای سلامت قلب و عروق
یادداشت

  فوایدمصرف هندوانه برای سلامت قلب و عروق

محققان گزارش دادندکه مصرف هندوانه ممکن است کیفیت رژیم غذایی و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دو مطالعه اثرات هندوانه را بر کیفیت رژیم غذایی و عملکرد قلبی متابولیک بررسی کردند. آنها دریافتند که مصرف هندوانه با مصرف بیشتر مواد مغذی و سلامت بهتر قلب مرتبط است، ولی برای درک اینکه چگونه هندوانه بر سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارد، تحقیقات بیشتری لازم است. هندوانه حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین C و منیزیم است. این میوه همچنین دارای قابلیت دسترسی زیستی بالایی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله لیکوپن و ال سیترولین است. مطالعات نشان داده اند که مکمل‌ها و عصاره هندوانه باعث کاهش فشار خون و سطح کلسترول می‌شود. با این وجود، این مطالعات همچنین گزارش می‌دهند که مصرف این میوه با کاهش کلسترول و وزن بدن و همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ریه و سینه مرتبط است.

دو مطالعه کلیدی در خصوص مصرف هندوانه

اخیراً دو مطالعه که اثرات سلامتی مصرف هندوانه را بررسی کرده اند. اولین مطالعه که در Nutrients منتشر شد، نشان داد که کودکان و بزرگسالانی که هندوانه مصرف می‌کنند، نسبت به غیر مصرف‌کنندگان مواد مغذی مختلفی از جمله فیبر، منیزیم و پتاسیم دریافت می‌کنند. آنها همچنین مصرف کمتری از قندهای اضافه شده و اسیدهای چرب اشباع داشتند. مطالعه دوم که در Nutrients نیز منتشر شد، نشان داد که نوشیدن آب هندوانه به مدت دو هفته از عملکرد عروق محافظت می‌کند. دکتر جان A. Galat، جراح قلب در Novant Health، شارلوت، کارولینای شمالی، که در این مطالعات شرکت نداشت، به Medical News Today گفت: با نزدیک شدن به ماه‌های گرم تابستان و با توجه نتایج ارزنده این دو مطالعه، که اتفاقاً هر دو توسط هیئت ملی ترویج هندوانه تأمین شده‌اند، نشان می‌دهد که لذت مصرف منظم هندوانه ممکن است برای شما مفید باشد! زیرا زیاده‌روی در این مورد بر خلاف بسیاری از چیزهای دیگر که ما از آن لذت می‌بریم، احتمالاً هیچ اثر نامطلوبی نخواهد داشت.

شیوه جمع آوری داده‌ها در مطالعه اول

برای اولین مطالعه، محققان داده‌های 56133 نفر را از مطالعه بررسی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) تجزیه و تحلیل کردند. آنها داده‌ها را بین سال‌های 2003 و 2018 جمع‌آوری کردند و شامل دو یادآوری 24 ساعته رژیم غذایی از افراد 2 تا 18 ساله در کنار بزرگسالان بودند. میانگین مصرف هندوانه در بین بزرگسالان و کودکان 125 و 162 گرم در روز بود. حدود 98٪ از شرکت کنندگان هندوانه خام مصرف کردند، در حالی که 2٪ آب هندوانه مصرف کردند. با تجزیه و تحلیل اطلاعات رژیم غذایی، محققان توانستند دریافت کلی مواد مغذی را در بین مصرف کنندگان و غیر مصرف کنندگان هندوانه تخمین بزنند. برای اطمینان از صحت نتایج خود، آنها عواملی از جمله فعالیت بدنی، نسبت درآمد فقر (PIR)، وضعیت سیگار کشیدن و مصرف الکل را کنترل کردند. آنها همچنین مصرف غذاهای دیگر، از جمله سبزیجات، میوه های غیر هندوانه و لبنیات را کنترل کردند.

یافته‌های حاصل از مطالعه

در پایان، آنها دریافتند که مصرف کنندگان هندوانه در کودکان و بزرگسالان بیش از 5 درصد از موارد زیر بیشتر دریافت می‌کنند:   فیبر رژیمی، منیزیم،پتاسیم و ویتامین A آنها همچنین 5 درصد کمتر از قندهای اضافه شده و کل اسیدهای چرب اشباع شده و لیکوپن و سایر کاروتنوئیدها دریافت کردند. محققان خاطرنشان کردند که یافته‌های آنها نشان می‌دهد که مصرف هندوانه ممکن است با رعایت توصیه‌های کلی رژیم غذایی نیز مرتبط باشد. دکتر میشل پرلمن، یکی از بنیانگذاران موسسه پرایم و متخصص گوارش و پزشک متخصص تغذیه، که او نیز در این مطالعه شرکت نداشت، به MNT گفت که هنوز مشخص نیست که آیا نتایج به دلیل هندوانه است یا یک رژیم غذایی سالم تر. «کسانی که هندوانه و سایر میوه‌ها می‌خورند احتمالاً آن‌ها را می‌خورند تا شیرینی‌شان را سیر کنند. او گفت: با خوردن میوه‌ها اقلام فرآوری شده کمتری مصرف می‌کنند که اغلب حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند.

چگونه هندوانه بر سلامت متابولیک قلبی تأثیر می‌گذارد؟

در مطالعه دوم، محققان به دنبال درک بیشتر مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنای مزایای سلامتی هندوانه بودند. زیرا اختلال عملکرد اتونومیک، زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب سیستم عصبی خودمختار آسیب ببینند و این اتفاق با ایجاد بیماری قلبی متابولیک مرتبط است. تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) - تغییر از دو ضربان متوالی قلب - یک روش ساده و قابل اعتماد برای ارزیابی اختلال عملکرد اتونوم است. نشان داده شده است که مصرف مقادیر زیاد منبع مطمئن قند باعث کاهش HRV، عملکرد عروقی و جریان خون میکروواسکولار می‌شود. تصور می‌شود که این اثرات ناشی از کاهش اثرات زیستی نیتریک اکسید (NO) باشد.

مکانیسم تاثیر هندوانه بر NO و اختلال HRV

از آنجای که مصرف هندوانه موجب دسترسی زیستی بالایی از آنتی اکسیدان ها از جمله لیکوپن و ال سیترولین می‌شود . بنابراینزمانی که  اسید آمینه ال سیترولین در بدن به ال-آرژنین تبدیل می‌شود که باعث تشکیل NO می‌شود. مطالعات نشان داده اند که درمان های ترویج کننده NO، از جمله نیترات ها و آب چغندر، ممکن است HRV را بهبود بخشد. از آنجایی که هندوانه سرشار از ال سیترولین و ال آرژنین است، محققان بررسی کردند که چگونه مصرف آب هندوانه بر HRV پس از مصرف بالای گلوکز تأثیر می‌گذارد. برای انجام این کار، آنها 18 مرد و زن سالم را انتخاب کردند که به طور متوسط 23 سال سن داشتند و میانگین وزن آنها 147 پوند بود. شرکت کنندگان به طور تصادفی به مدت دو هفته هر روز یک 500 میلی لیتر آب هندوانه یا دارونما مصرف کردند. در پایان، محققان دریافتند که نوشیدن آب هندوانه در برابر اختلال HRV به دنبال مصرف زیاد قند محافظت می کند. اگرچه آب هندوانه حاوی مقادیر زیادی پیش سازهای اسید نیتریک است، اما همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی (مانند ویتامین C) است که می‌تواند بر اکسید نیتریک نیز تأثیر بگذارد. به همین دلیل، مکانیسم دقیق اثر آب هندوانه در کنترل تغییرات ضربان قلب در این مطالعه به وضوح تعریف نشده است.

گام بعدی ارزیابی گسترده‌تر این موضوع است

دکتر کلی جانسون-آربور که در این مطالعه شرکت نداشت به MNT گفت. اگرچه این مطالعه ارتباط بین مصرف آب هندوانه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به طور قطعی اثبات نکرد، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که باید تحقیقات بیشتری برای ارزیابی گسترده‌تر این ارتباط احتمالی انجام شود. وی افزود که تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا این یافته ها در مورد سایر گروه های سنی یا کسانی که شرایط دیگری مانند چاقی یا بیماری زمینه ای قلبی دارند اعمال می‌شود، مورد نیاز است.

اثرات خوردن هندوانه در بیماران دیابتی

دکتر تدوالکار گفت که ممکن است برخی هندوانه را به دلیل داشتن قند زیاد به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب در نظر نگیرند. با این حال، وی خاطرنشان کرد که قندهای موجود در میوه دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند به این معنی که قند خون را کمتر از قندهای سایر منابع تحت تأثیر قرار می‌دهند. وی افزود که فیبر و آب بالای این میوه نیز ممکن است اثرات آن بر قند خون را در صورت مصرف متوسط کاهش دهد.

اثرات خوردن هندوانه در بیماران با فشارخون بالا

فراتر از این، هندوانه حاوی انواع مختلفی از ترکیبات زیست فعال است که برای قلب مفید هستند. [به عنوان مثال، لیکوپن دارای خواص آنتی اکسیدانی است، و] با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، مانند بیماری عروق کرونر و سکته مرتبط است. محتوای بالای پتاسیم هندوانه می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. محتوای بالای آب، هیدراتاسیون مناسب را تضمین می‌کند. هیدراتاسیون مناسب برای حفظ ویسکوزیته خون و کاهش ترومبوز کلیدی است. ویتامین C موجود در هندوانه از سلامت اندوتلیال حمایت می‌کند و یکپارچگی رگ‌های خونی را حفظ می‌کند. بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر در هندوانه یافت می‌شوند که می‌توانند فواید قلبی عروقی بالقوه‌ای از جمله بتاکاروتن، ویتامین B6، منیزیم و فولات را داشته باشند.

میوه‌ها باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند

وقتی از دکتر جان پی هیگینز، متخصص قلب و عروق ورزشی در دانشکده پزشکی مک گاورن در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون (UTHealth) در مورد یک نکته کلیدی از مطالعات پرسیده شد، که او نیز در این مطالعات شرکت نداشت، به MNT گفت که خوردن میوه ها فواید زیادی برای سلامتی دارد. هر روز میوه های بیشتری بخورید، به خصوص هندوانه و مرکبات. مهم است که میوه‌های روزانه را به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی در نظر بگیرید، زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ضدالتهاب‌ها، فیبر رژیمی و آب هستند که همگی می‌توانند عملکرد قلب و عروق، عملکرد مغز، عملکرد پوست و کاهش برخی سرطان‌ها را بهبود بخشند. «[میوه ها] همچنین سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد، انرژی ما را افزایش می‌دهد و خلق و خوی ما را بهبود می‌بخشد. پس ضرب المثل قدیمی «یک سیب در روز پزشک را دور نگه می‌دارد» را به خاطر بسپارید، اما اکنون این را برای همه میوه ها بکار ببرید «چند میوه در روز دکتر را دور نگه می‌دارد». دکتر تدوالکار افزود: "اگر تحقیقات با طراحی و روش مناسب در مورد مصرف هندوانه و فواید قلبی عروقی آن همچنان مثبت باشد، ممکن است به غذایی تبدیل شود که به یک رژیم غذایی سالم برای قلب تبدیل شود، به ویژه با توجه به در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن".

در آخر اینکه این خبر بسیار برای ما خوشایند است زیرا بسیاری از مردم از مصرف هندوانه در حال حاضر لذت می‌برند. با این وجود، تحقیقات بیشتری برای ایجاد دستورالعمل‌ها و توصیه‌های واضح در مورد اینکه چگونه هندوانه در رژیم غذایی سالم قلب قرار می‌گیرد، مورد نیاز است.

پابان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه