تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 تیر 1402
درمان طاسی سر با سلول‌های بنیادی

درمان طاسی سر با سلول‌های بنیادی

سفت شدن سلول‌های بنیادی فولیکول مو مرتبط با افزایش سن رشد مو را مهار می‌کند، با افزایش تولید یک RNA کوچک، miR-205، این سلول‌ها نرم و رشد مو در موش‌های جوان و پیر تحریک می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های بنیادی فولیکول مو می‌توانند با افزایش سن سفت شوند و مانع رشد مو شوند. در همین راستا دانشمندان کشف کرده اند که چگونه می‌توان این سلول‌ها را با افزایش تولید miR-205 نرم کرد و رشد مو را تقویت کرد. در واقع این مطالعه جدید از Northwestern Medicine گزارش می‌دهد که همانطور که مفاصل افراد با افزایش سن سفت می‌شوند و حرکت را برای آنها سخت تر می‌کند، سلول‌های بنیادی فولیکول مو نیز سفت می‌شوند و رشد مو را برای افراد سخت تر می‌کند. در آزمایش‌های آینده این گروه بررسی خواهند کرد که آیا در صورت تحویل موضعی miR-205 می‌تواند رشد مو را در انسان تحریک کند یا خیر.

چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود؟

دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد. در مردان شایع ترین علت طاسی هورمونی است. این همان طاسی با الگوی مردانه است که تا حدی به افزایش سطح دی هیدروتستوسترون یا DHT مربوط می شود. داروی فیناستراید با تداخل با DHT عمل می‌کند. آندروژن ها همچنین می‌توانند باعث ریزش مو شوند که برخی از زنان تجربه می‌کنند. اغلب اصطلاح ریزش مو اشتباه است. در بسیاری از موارد موها از بین نرفته اند، اما به دلیل DHT آنقدر کوچک شده اند که میکروسکوپی هستند و دیده نمی‌شوند. به نوعی این خبر خوبی است زیرا آنچه در تئوری از بین نرفته است را می‌توان با تحریک رشد احیا کرد. بسیاری از علل کمتر شایع دیگر نیز برای ریزش مو در مردان وجود دارد. ریزش مو هم برای مردان و هم برای زنان و همچنین کودکان می‌تواند ناشی از سوختگی یا آسیب‌های دیگر باشد. به عنوان مثال اگر سیستم ایمنی به فولیکول مو حمله کند، برخی از اختلالات خودایمنی نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند. توجه داشته باشید که مو برای رشد باید فولیکول سالمی داشته باشد.  سلول‌های بنیادی نقش مهمی در عملکرد فولیکول‌های مو دارند و اختلال در عملکرد آن ممکن است به طاسی کمک کند. هنگامی که سلول‌های بنیادی از بین رفت یا تخلیه شد، فولیکول پیر می‌شود یا درست عمل نمی‌کند. زیرا موهای فردی که مستقیماً از طریق سلول‌های بنیادی پوست در فولیکول رشد کند ، دوباره نیز قادر به رشد است. چندین روش سلول درمانی برای طاسی وجود دارد.

سلول درمانی برای طاسی

در یک رویکرد، سلول‌های بنیادی جدید پوست به پوست سر یا هر ناحیه طاسی دیگر تزریق می‌شود. به دنبال پیوند آنها فولیکول‌های جدیدی رشد می‌کنند که به نوبه خود باعث رشد موهای جدید و سالم می‌شود. بنابراین در صورتی که بتوانیم به اندازه کافی «سلول‌های بنیادی مو» را تولید کنیم در تئوری می‌توانیم موهای جدید را در افراد طاس رشد دهیم. فعلا برخی از این کارها روی موش‌ها به جواب رسیده است و احتمالاً منجر به آزمایش‌های بالینی بیشتری در افراد نیز می‌شود. ایده دیگر پیوند موهای واقعی رشد یافته در آزمایشگاه به جای سلول‌های بنیادی مو است. به این ترتیب می‌توانید ده‌ها هزار تار مو را در آزمایشگاه مهندسی زیستی از سلول‌های بنیادی ایجاد کنید و پیوند بزنید. در حالت ایده‌آل، سلول‌های بنیادی خود بیماررا رشد دهید و سپس آن‌ها را به صورت انبوه به ناحیه طاس خود پیوند بزنید. با این حال، با ایده پیوند سلول‌های بنیادی، می‌توانید صدها هزار یا میلیون‌ها سلول یا خوشه‌های سلولی را به‌راحتی به‌طور همزمان پیوند بزنید، بنابراین حتی اگر تنها بخشی از مو ساخته شود، ممکن است رشد موهای قوی فراوانی را به دنبال داشته باشید.

سلول‌های بنیادی فولیکول مو

فولیکول‌های مو (HFs) یک زائده اصلی پوست هستند که از اکتودرم منشا می‌گیرند. HF به عنوان یک مخزن سلول‌های بنیادی و یک کارخانه ساقه مو، به بازسازی ریزمحیط پوستی خود، از جمله عصب دهی پوست و عروق کمک می‌کند. بنابراین داشتن مو در جامعه انسانی به شدت بر کیفیت زندگی، جذابیت و عزت نفس تأثیر می‌گذارد. با این حال، التهاب مخرب با علل مختلف و جایگزینی متعاقب فیبرها می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی HFs شود که عملکرد ذاتی پوست و به ویژه رفاه روانی را مختل می‌کند. بنابراین، بازسازی HF در تقاضای فزاینده ای است و چشم انداز بازار امیدوارکننده ای دارد. اگرچه پیشرفت‌های اخیر در تکنیک‌های ردیابی اصل و نسب و توانایی بیان ژن در جمعیت‌های کوچک سلولی، درک نحوه عملکرد سلول‌های بنیادی در طول رشد و بازسازی مو را افزایش داده است، ولی با این حال هنوز ساخت فولیکول‌های عملکردی با فعالیت بالای تولید مو همچنان یک چالش بزرگ برای زمینه تحقیقات مو و برای کاربردهای ترجمه‌ای و بالینی است.

سلول‌های بنیادی بافتی (SCs)  و اجداد جوانه مو (HG)

سفتی و انقباض اکتومیوزین خواص مکانیکی ذاتی سلول‌های جانوری است که برای شکل دادن به بافت‌ها مورد نیاز است. با این حال، اینکه آیا سلول‌های بنیادی بافتی (SCs) و پیش سازهای واقع در طاقچه SC دارای خواص مکانیکی متفاوتی هستند که اندازه و عملکرد آنها را تعدیل می‌کند، هنوز مشخص نیست. در اینجا، ما نشان می‌دهیم که SCهای فولیکول مو در برآمدگی با انقباض اکتومیوزین بالا سفت هستند و در برابر تغییر اندازه مقاوم هستند، در حالی که اجداد جوانه مو (HG) نرم هستند و به‌طور دوره‌ای بزرگ می‌شوند و در طول سکون منقبض می‌شوند. در طول فعال شدن رشد فولیکول مو، HGها انقباض را کاهش می‌دهند و اغلب بزرگ می‌شوند، فرآیندی که با تضعیف شبکه اکتومیوزین، تجمع YAP هسته ای و ورود مجدد به چرخه سلولی همراه است. القای miR-205، یک تنظیم کننده جدید اسکلت سلولی اکتومیوزین، انقباض اکتومیوزین را کاهش می‌دهد و بازسازی مو را در موش‌های جوان و پیر فعال می‌کند.

چگونه می‌توان سلول‌های بنیادی را نرم کرد؟

اما دانشمندان دریافتند اگر سلول‌های بنیادی فولیکول مو نرم شوند، احتمال بیشتری دارد که مو تولید کنند. دانشمندان شمال غربی کشف کردند که چگونه می‌توان سلول‌های بنیادی را نرم کرد تا آنها را قادر به رشد مجدد مو کند. در مطالعه‌ای روی موش‌ها که این هفته در PNAS منتشر شد، محققان گزارش دادند که آنها می‌توانند سلول‌های بنیادی را با افزایش تولید یک RNA کوچک، miR-205، سختی سلول‌ها را نرم کنند. زمانی که دانشمندان سلول‌های بنیادی را برای تولید miR-205 بیشتر دستکاری ژنتیکی کردند، باعث رشد مو در موش‌های پیر و جوان شد.

Rui Yi، نویسنده مربوطه، استاد پاتولوژی پاول ای. استاینر و استاد پوست در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: "آنها ظرف 10 روز شروع به رشد مو کردند."اینها سلولهای بنیادی جدیدی نیستند که تولید می شوند. ما سلول‌های بنیادی موجود را برای رشد مو تحریک می کنیم. بسیاری از مواقع ما هنوز سلول‌های بنیادی داریم، اما ممکن است نتوانند مو را تولید کنند. مطالعه ما امکان تحریک رشد مو را با تنظیم مکانیک سلولی نشان می دهد. به دلیل پتانسیل انتقال microRNA توسط نانوذرات به طور مستقیم به پوست، در ادامه آزمایش خواهیم کرد که آیا miR-205 به صورت موضعی می‌تواند رشد مو را ابتدا در موش تحریک کند یا خیر. این مطالعه بر روی مدل‌های موش دستکاری شده ژنتیکی انجام شد. دانشمندان از ابزارهای میکروسکوپی پیشرفته، از جمله میکروسکوپ نیروی اتمی، برای اندازه گیری سفتی و میکروسکوپ دو فوتونی برای نظارت بر رفتار سلولی در حیوانات زنده استفاده کردند.

بنابراین این یافته‌ها پتانسیل تحریک رشد مو را با دستکاری مکانیک سلولی را نشان می‌دهد. این مطالعه می‌تواند راه را برای درمان‌های جدید برای ریزش مو هموار کند.