تاریخ انتشار: شنبه 24 تیر 1402
تأثیر میکروبیوم بر ایجاد پولیپ‌های پیش سرطانی روده بزرگ

تأثیر میکروبیوم بر ایجاد پولیپ‌های پیش سرطانی روده بزرگ

مطالعه جدید به بررسی تأثیر برخی از باکتری‌های روده مرتبط با پولیپ‌های پیش سرطانی می‌پردازد تا بتواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان کارهای زیادی برای درک رابطه بین میکروبیوم روده و سرطان انجام داده‌اند. زیرا از طریق میکروبیوم، ما به طور بالقوه فرصتی برای مداخله و جلوگیری از شکل گیری سرطان کولورکتال داریم در همین راستا یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بیمارستان عمومی ماساچوست، انواع خاصی از باکتری‌های روده را با ایجاد پولیپ‌های پیش سرطانی روده بزرگ مرتبط دانسته است. نتایج آنها در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است.

میکروبیوم

بدن انسان دارای حدود سه تریلیون عضو باکتریایی است که تعامل جامعی از فرآیندهای فیزیولوژیکی و حساسیت به بیماری را تنظیم می‌کند . اگرچه تعداد مشابهی از سلول‌های باکتریایی در مقایسه با سلول‌های انسانی در بدن وجود دارد، ولی تنوع ژنتیکی 100 برابری باکتری‌ها قابلیت های مکانیکی و متابولیکی برجسته ای را رمزگذاری می‌کند که نه تنها بر جایگاه میکروبی خود، بلکه بر روی عملکردهای سلولی بافت میزبان و ایمنی خاص تأثیر می‌گذارد.  علاوه بر باکتری ها، میکروبیوم انسان نیز از قارچ‌ها و تک یاخته‌های یوکاریوتی و ویروس‌ها تشکیل شده است . به طور کلی، تحت شرایط سالم، میزبان و میکروبیوم آن در همزیستی به عنوان یک متا ارگانیسم با ارائه یک ریزمحیط غنی از مواد مغذی در ازای کمک به هضم و متابولیسم وجود دارند . میکروبیوم‌های روده، پوست و دهان دارای جمعیت بسیار غنی و متنوعی از میکروب‌ها هستند. بنابراین میکروبیوم انسان یک جامعه چند پادشاهی پیچیده را تشکیل می‌دهد که به طور همزیستی با میزبان در چندین مکان بدن تعامل دارد.

میکروبیوم و سرطان

فعل و انفعالات میکروبیوم میزبان بر فرآیندهای فیزیولوژیکی متعدد و انواع شرایط بیماری چند عاملی تأثیر می‌گذارد. در دهه گذشته، جوامع میکروبیومی برای تأثیرگذاری بر توسعه، پیشرفت، تشکیل متاستاز و پاسخ درمانی انواع مختلف سرطان پیشنهاد شده‌اند. در حالی که شواهد علّی تأثیرات میکروبی بر روی بیولوژی سرطان در حال کشف شدن است، درک مولکولی افزایش یافته از این گونه فعل و انفعالات تعدیل کننده سرطان و تأثیرات آن بر درمان سرطان از اهمیت علمی عمده و ارتباط بالینی در نظر گرفته می شود. در باین ارتباط باید مکانیسم‌های بیماری‌زای مولکولی را بدست آورد که در سرتاسر مکان‌های میکروبی مشترک هستند و همینطور در شروع و پیشرفت سرطان نقش دارند. لازم است در این بررسی میکروارگانیسم‌ها یا متابولیت‌های فعال ترشح‌شده از انها به‌طور بالقوه به‌عنوان درمان‌های دقیق سرطان مهار و هدف قرار گیرند.

سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است و میزان سرطان روده بزرگ در بین جوانان در حال افزایش است. تقریباً تمام سرطان‌های روده بزرگ از یک پولیپ پیش سرطانی ناشی می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش بروز سرطان کولورکتال، توقف رشد در مرحله پولیپ است. بیش از یک راه برای ایجاد پولیپ وجود دارد. دو نوع اصلی پولیپ عبارتند از آدنوم لوله ای و پولیپ دندانه دار بدون نشست. عوامل خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و پولیپ شامل عوامل سبک زندگی مانند اضافه وزن یا چاقی، سطح فعالیت بدنی کم، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و فرآوری شده، سیگار کشیدن و مصرف الکل است. این عوامل همچنین بر باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند، که در مجموع به عنوان میکروبیوم روده شناخته می‌شوند، تأثیر می‌گذارند.

عوامل محیطی و رشد پولیپ

قرار گرفتن در معرض محیط یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به سرطان کولورکتال است و میکروبیوم روده ممکن است به عنوان یکپارچه کننده این خطرات محیطی عمل کند. محققان فکر می‌کنند که این تأثیرات محیطی می‌تواند رشد پولیپ را به یکی از دو روش افزایش دهد. آنها یا میکروبیوم روده را مستقیماً به گونه‌ای تغییر می‌دهند که رشد پولیپ را تشویق می‌کند، یا رشد پولیپ را افزایش می‌دهند که به نوبه خود با تأثیر مستقیم بر سلول‌های پوشش روده، بر میکروبیوم روده تأثیر می‌گذارد. پیش از این، مطالعات کوچکتری که سعی در پیوند میکروبیوم روده با پولیپ داشتند، الگوی ثابتی پیدا نکردند، البته لازم به ذکر است که آنها به طور خاص به این دو نوع پولیپ نگاه نکردند.

روش مطالعاتی

برای مطالعه ارتباط میکروبیوم روده با پولیپ های روده بزرگ، محققان داده های 1200 نفر را که کولونوسکوپی غربالگری معمولی انجام می دادند، گرفتند. آنها اطلاعاتی در مورد سلامتی، رژیم غذایی، داروها و شیوه زندگی انها جمع آوری کردند و نمونه‌های مدفوع را برای تعیین ترکیب باکتریایی میکروبیوم روده گروه مورد مطالعه تجزیه و تحلیل کردند. این تحقیق جدید بزرگترین مطالعه از یک برنامه تحقیقاتی مشترک گسترده برای ثبت بیماری‌های دستگاه گوارش و اندوسکوپی (GIDER) در Mass General است که به این محققان اجازه می‌دهد تا بیماری‌های گوارشی را عمیق تر از همیشه درک کنند. این برنامه فعال باقی می‌ماند تا جمع‌آوری مداوم داده‌ها و امکان پیگیری مداوم وضعیت داوطلبان را فراهم کند. در این مطالعه جدید، که بزرگترین در نوع خود است، تفاوت‌های موجود در اطلاعات میکروبی روده هر فرد را در افراد بدون پولیپ روده بزرگ، مبتلا به آدنوم لوله‌ای یا آدنوم دندانه‌دار بی‌صدا مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. آنها همچنین این داده‌ها را با سلامتی و سابقه خانوادگی بیماران مرتبط کردند.

داده‌های جمع آوری شده

خصوصیات باکتریایی بر اساس نوع و وجود پولیپ در روده بزرگ به سه گروه تقسیم شدند. 19گونه باکتری در بیماران مبتلا به آدنوم توبولار نسبت به سایر جمعیت‌ها تفاوت معنی داری داشتند. در بیماران مبتلا به آدنوم دندانه دار بدون نشست، هشت گونه تفاوت معنی داری داشتند. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که جمعیت مورد مطالعه عمدتاً سفیدپوست بودند، که تعمیم‌پذیری را به سایر گروه‌های جمعیتی محدود می‌کند، و این مطالعه نمی‌تواند مشخص کند که آیا ابتدا گونه‌های باکتریایی یا بافت آدنوم تغییر می‌کند یا خیر.

گام بعدی مطالعه

گام بعدی این است که محققان گونه‌های خاصی از باکتری‌های فعال در روده را جدا کنند و ببینند آیا می‌توانند این روابط عملکردی بین گونه‌های باکتریایی و رشد پولیپ را با مدلی در آزمایشگاه تأیید کنند. این اطلاعات می‌تواند به توسعه یک پروبیوتیک یا درمانی برای کاهش خطر سرطان کولورکتال یا به عنوان یک روش غربالگری برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال یا پولیپ کمک کند. امید این است که با تغییر جنبه‌های خاص رژیم غذایی یا میکروبیوم، بتوانیم تاریخچه طبیعی این پولیپ‌ها را تغییر دهیم، زیرا مداخلات برای جلوگیری از تشکیل پولیپ یا تغییر الگوی رشد آنها ممکن است در نهایت از سرطان کولورکتال جلوگیری کند.