تاریخ انتشار: یکشنبه 18 تیر 1402
10 تمرین برتر مغز برای کمک به احساس، مطالعه و کار بهتر
یادداشت

  10 تمرین برتر مغز برای کمک به احساس، مطالعه و کار بهتر

اگرچه مغز فقط 1.3 کیلوگرم پروتئین و چربی است، اما دانشمندان دائماً در حال کشف ظرفیت شناختی قابل توجه آن هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مغز انسان پیچیده‌تر از هر ساختار دیگری است که بشر روی این زمین می‌شناسد. حدود 60 درصد چربی و 40 درصد ترکیبی از آب، پروتئین، کربوهیدرات‌ها و نمک‌ها را دارد. این اندام تقریباً 1.3 کیلوگرمی (سه پوند) پیام‌ها را از حواس و بدن می‌فرستد و دریافت می‌کند و درنهایت نیز پیام‌ها را به بدن می‌فرستد. اما چیزی که ما را از ماشین‌ها متمایز می‌کند و ما را سال‌های نوری از ChatGPT و سایر هوش مصنوعی دور می‌کند، این است که چگونه مغز ما به ما اجازه می‌دهد تا احساسات فکر و تجربه کنیم – این ریشه هوش انسان است. این توانایی فکر کردن، احساس کردن و درگیر شدن در فعالیت بدنی همان چیزی است که ما از آن به عنوان ذهن خود یاد می‌کنیم. در حالی که مغز اندام فیزیکی است که این عملکردها را ممکن می‌سازد. احتمالاً عملکردهای بیشتری وجود دارد که مغز شما قادر به انجام آنها است که هنوز کشف نشده اند.

بهترین تمرینات مغز

مغز شما می‌تواند بیش از آنچه فکر می‌کنید انجام دهد زیرا مغز مانند یک کامپیوتر برای بقیه بدن شماست. این مانند یک کامپیوتر است، اما بهتر است - و یکی از دلایل آن این است که می تواند از طریق تمرینات مغزی سطح خود را بالا ببرد.حتی امروزه، دانشمندان و پزشکان به کشف روش‌های معجزه آسای مغز ما ادامه می‌دهند. اگر نیاز به مدرک دارید، سد خونی مغزی را در نظر بگیرید. در قرن نوزدهم، دانشمندانی که آزمایش‌هایی انجام می‌دادند متوجه شدند که وقتی رنگ را به جریان خون تزریق می‌کردند، همه اعضای بدن به جز مغز و نخاع را رنگ می‌کرد. دوباره، وقتی دانشمندان همان رنگ را به مایع نخاعی تزریق کردند، فقط هر دو اندام را رنگ آمیزی کردند. این چه معنی داشت؟ مغز می‌دانست چگونه از خود محافظت کند بدون اینکه ما هیچ‌وقت نیاز به انجام کاری داشته باشیم. این یک راه ماهرانه و هوشمند برای محافظت از خود در برابر مواد مضر، پاتوژن‌ها و سمومی بود که می‌توانست از جریان خون وارد شود اما در عین حال به اکسیژن و مواد مغذی اجازه عبور می‌داد. پیشرفت‌ها از این به کمک به میمون‌های فلج (و انسان‌ها) برای راه‌رفتن دوباره، امکان راه رفتن و دوچرخه‌سواری مجدد به افراد نیمه فلج، و بازیابی دست فلج شده است.

بهترین تمرینات مغز

1. گوش دادن یا پخش موسیقی

هر بار که یک نوازنده ساز را به دست می‌گیرد، به معنای واقعی کلمه آتش بازی در سراسر مغز او پخش می‌شود. دانشمندان علوم اعصاب با استفاده از اسکنرهای fMRI و PET برای تشخیص طول موج‌ها و فعالیت‌هایی که نواحی خاصی از مغز را روشن می‌کند، این موضوع را در زمان واقعی زیر نظر گرفته اند. زمانی که دانشمندان افرادی را که به موسیقی گوش می‌دادند، زیر نظر گرفتند. مغز صدا را پردازش کرد، آن را جدا کرد و همه را در یک هماهنگی یکپارچه با هم قرار داد - همه اینها در کسری از ثانیه. چقدر شگفت انگیز است؟

موسیقی، چه در حال نواختن و چه در حال گوش دادن به آن، تمام قسمت‌های مغز شما را درگیر می‌کند، اولی که نیاز به مهارت‌های حرکتی دارد، در حالی که گوش دادن به شما اجازه می‌دهد تا بر قدرت حافظه مغز تأثیر بگذارید.

2. یک پازل را حل کنید

پاتریک فیسلر، محقق عصب‌شناسی، می‌گوید حل یک پازل حداکثر هشت عملکرد شناختی را در یک زمان فعال می‌کند. او می‌گوید: «این یک کار متمرکز است که می‌تواند ذهن شما را آرام کند، که برای سلامت روانی مهم است». وقتی به یک قطعه پازل نگاه می‌کنید، اطلاعات از چشمان شما قبل از رفتن به مسیرهای پشتی و شکمی به قشر اکسیپیتال (که مسئول درک رنگ، فرم و حرکت ما است) منتقل می‌شود. مغز هر دو اطلاعات را به طور متفاوتی پردازش می‌کنند، زیرا به سرعت آنچه را که برای قرار دادن درست پازل باید بدانید، به هم می‌ریزد.

3. یک زبان خارجی یاد بگیرید

افرادی که به دو زبان صحبت می‌کنند، نورون‌های بیشتری (متشکل از یک جسم سلولی) و دندریت‌ها، که اتصالات بین نورون‌ها هستند - آنچه ما "ماده خاکستری" می‌نامیم، دارند. دوزبانه ها همچنین دارای یکپارچگی ماده سفید (سیستمی از رشته های عصبی که هر چهار لوب مغز را به هم متصل می کنند) دارند. یادگیری یک زبان جدید همچنین باعث رشد مناطق مغزی مرتبط با حافظه می‌شود.

4. ورزش و کار بیشتر

ترس از کاهش حافظه و مهارت‌های تفکر، صرف نظر از سن، برای افراد رایج است. به همین دلیل است که برنامه‌های آموزش مغز به طور فزاینده‌ای محبوب شده اند. دکتر آلوارو پاسکوال لئونف، متخصص مغز و اعصاب، مدیر برنامه Brain Fit در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess وابسته به هاروارد، می‌گوید: مردم با حافظه یا نگرانی در مورد تصمیم گیری وارد می‌شوند. با این حال، افراد از چند روش درمانی مختلف، از جمله ورزش بدنی، بهبود یافته اند. دکتر پاسکوال لئون می‌گوید ورزش فعالیت در قسمت‌هایی از مغز را که با عملکرد اجرایی و حافظه مرتبط هستند افزایش می‌دهد و باعث رشد سلول‌های جدید مغز می‌شود.

5. بازی‌های ویدیویی انجام دهید

این ممکن است شما را شوکه کند، اما محققان دریافته‌اند که بازی‌های ویدیویی بر مغز تأثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث تغییراتی در مناطق مختلف مغز شوند. طبق گفته Frontiers in Human Neuroscience، بازی‌های ویدیویی بدون هیچ داده واقعی برای پشتیبان‌گیری از آن‌ها ستایش یا شیطانی شده‌اند. در عوض، بازی‌های ویدیویی ثابت کرده اند که توجه پایدار و توجه انتخابی را بهبود می‌بخشند.

Marc Palaus نویسنده می‌گوید: بخشی از مغز که مسئول مهارت‌های بینایی فضایی است نیز با انجام بازی‌های ویدیویی، اندازه و شایستگی خود را افزایش می‌دهد.

6. در کلاس آشپزی شرکت کنید

آشپزی نه تنها بینایی شما را برمی انگیزد، بلکه حواس بویایی، چشایی و لامسه را نیز تحریک می‌کند – لوب‌های جلویی و تمام عملکردهای مرتبط با آنها را تقویت و به چالش می‌کشد. حتی هنگام جفت کردن غذاها با هم، نیاز به دقت حسی و حافظه حسی دارد. به طور کلی، با آماده کردن مواد اولیه یا با حافظه یا با پیروی از یک دستور شروع می‌شود. همانطور که شروع به پختن می‌کنید، جوانه‌های چشایی شما زنده می‌شوند. بوها، صداها و دید غذا به شما این امکان را می‌دهد که مهارت‌های حرکتی ظریف خود را اصلاح کنید، مهارت‌های توالی یابی و تمرکز را افزایش دهید.

7. سرگرمی جذابی داشته باشید

وقتی می‌گوییم درگیر کننده، منظور چیزی است که مغز را به چالش می‌کشد و آن را تشویق به رشد می‌کند. دکتر Lori A. Russell-Chapin، استاد دانشگاه بردلی، می‌گوید اکثر سرگرمی‌ها قشر حسی حرکتی واقع در وسط سر را فعال می‌کنند. او می‌افزاید: انتخاب یک سرگرمی جدید نه تنها می‌تواند به شما کمک کند دوستان بیشتری پیدا کنید، بلکه مغز را روان و سازگار نگه می دارد. "سرگرمی ها اغلب باعث ایجاد نوروپلاستیسیته و نوروژنز می‌شوند که هر دو باعث رشد و شکوفایی نورون‌های مغز می‌شوند." حتی اگر در سال‌های طلایی خود هستید، این سرگرمی‌ها را امتحان کنید تا به شما کمک کند بهتر تمرکز کنید: «مردم می‌توانند در هر سنی به سرگرمی بپردازند. دکتر راسل چاپین می‌گوید: ما می‌توانیم مسیرهای عصبی جدیدی بسازیم تا زمانی که بمیریم.

8. آیا شما یک راست دست هستید؟ پس بیایید سمت چپ خود را امتحان کنیم

تمرین نحوه نوشتن با استفاده از دست غیر مسلط ممکن است شما را یک احمق به نظر بیاورد، اما سطح تمرکز حاصل از این تمرین فوق‌العاده است. این کار مغز شما را به چالش می‌کشد زیرا کاری را انجام می‌دهید که باید به راحتی به شما برسد اما این کار را نمی‌کند. این منجر به وضوح ذهنی می‌شود. شما می‌توانید این کار را با ورزش یا حتی کارهای ساده مانند مسواک زدن انجام دهید. لارنس کاتز، نوروبیولوژیست، پیشنهاد می‌کند که این کار باعث تقویت ذهن شما می‌شود. او می‌گوید: «استفاده از دست مخالف می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد و می‌تواند راهی عالی برای افزایش فعالیت مغز باشد.

9. در ژست آفتاب قرار بگیرید( انجام یوگا)

آیا می‌دانستید نوع خاصی از یوگا به نام یوگا فوق مغز وجود دارد؟ در تامیل به عنوان Thoppukaranam شناخته می‌شود. تکنیک‌های یوگای مورد استفاده نوعی تمرین مغزی هستند که می‌توانند به هر کسی کمک کنند تا ذهن آگاهی، تمرکز و قدرت حافظه را افزایش دهد، در حالی که از عملکردهای شناختی پشتیبانی می‌کند. نگران نباشید، مردم این کاری است که همه می توانند انجام دهند. این به سادگی شامل یک تمرین چمباتمه زدن است. گفته می‌شود که این نوع یوگا امواج مغزی را همزمان می‌کند و در عین حال مغز شما را پرانرژی و فعال می‌کند. مانند سایر انواع یوگا، این یک تمرین ذهن آگاهی قدرتمند است و می‌تواند به تنفس و کاهش هورمون های استرس در بدن کمک کند.

10. ریاضی انجام دهید

ریاضیات ذهنی می‌تواند ماهیچه مغز شما را تقویت کند. چرا این ریاضیات مغز شما را به جاهایی می‌برد که هیچ فعالیت دیگری نمی‌تواند. ایان استوارت، مدیر مرکز آگاهی ریاضیات در دانشگاه وارویک می‌گوید توانایی حل یک مسئله ریاضی یک مهارت بسیار خلاقانه است. او می‌گوید: «تحقیق نشان می‌دهد که ریاضیات برای تمام مغز شما خوب است، نه فقط برای بخش‌هایی که سایر فعالیت‌ها نمی‌توانند به آن‌ها برسند». در واقع، ژاپنی ها یک راز باستانی دارند - یعنی استفاده از چرتکه برای حافظه شناختی بهتر. استفاده از مهره‌ها با انگشتان برای محاسبه و سپس گذاشتن کلاه فکری چیزی است که آنها معتقدند می‌تواند یک ارتباط ذهن و بدن ایجاد کند که قدرت مغز را افزایش می‌دهد.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه