تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 مرداد 1402
اثرات شگفت انگیز یک واکسن شناسایی شد
یادداشت

  اثرات شگفت انگیز یک واکسن شناسایی شد

واکسن استفاده شده برای جلوگیری از اسهال، رشد در مدل‌های حیوانی را نیز بهبود می‌بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بر اساس مطالعه جدیدی که در نشریه Nature Communications منتشر شده است، واکسنی که در ابتدا برای جلوگیری از اسهال ناشی از باکتری ساخته شده بود، اکنون به رشد سریع‌تر نوزادان پستانداران غیرانسانی کمک می‌کند. دکتر مارک اسلیفکا (Mark Slifka)، محقق ارشد این مطالعه و استاد مرکز ملی پیش گیری از اسهال باکتریایی دانشگاه علوم اورگان گفت: " ۱۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان که هر سال از باکتری‌های کمپیلوباکتر بیمار می‌شوند، بسیار زیاد هستند. ما به ابزار جدیدی برای جلوگیری از اسهال باکتریایی در نوزادان و قادر ساختن رشد کودکان بیشتر به بزرگسالان سالم نیاز داریم و این رویکرد واکسن بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد."

کمپیلوباکتر

کمپیلوباکتر شایعترین میکروارگانیسم در مسمویت غذایی است. عفونت کمپیلوباکتریوز یک بیماری باکتریایی روده‌ای است. این عفونت معمولاً به دلیل وجود کمپیلوباکتر در بدن موجودات زنده ناشی می‌شود. باکتری کمپیلوباکتر اصولا تحت عنوان پاتوژنی که ناشی از مواد غذایی است، شناخته می‌شود. البته ناگفته نماند که امکان وجود این باکتری در مدفوع حیوانات خانگی نیز وجود دارد. این پاتوژن ممکن است در بدن موجوداتی نظیر مرغ، گاو، گوسفند، خوک، شترمرغ، صدف، گربه و سگ وجود داشته باشد و به این ترتیب به انسان نیز منتقل شود. مواد غذایی خام، درصورتیکه با مدفوع حاوی این باکتری در تماس باشند، آلوده به این باکتری می‌شوند. اسهال و یا سایر بیماری‌های روده‌ای یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های عفونت است. البته در برخی از موارد این باکتری می‌تواند منجر به بروز آنفلوانزای معده یا گاستروانتریت نیز شود.

HydroVax

این مطالعه واکسنی را ارزیابی کرد که از فناوری مبتنی بر پراکسید هیدروژن به نام HydroVax استفاده می‌کند که اسلیفکا در OHSU توسعه داده است. دانشگاه مجوز این فناوری را به شرکت فن آوری‌های ناجیت، جایی که اسلیفکا به عنوان رئیس و مدیر ارشد علمی‌شرکت دارد، صادر کرد. این فناوری همچنین به توسعه واکسن‌هایی علیه بیماری‌های دیگر مانند تب زرد، نیل غربی و آنفولانزا کمک می‌کند. اسهال مرتبط با کمپیلوباکتر اغلب خفیف است، اما می‌تواند در کودکان خردسال، بزرگسالان مسن یا افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند کشنده باشد. اگرچه بیماری کمپیلوباکتر در کشورهای در حال توسعه شایع تر است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می‌زند که این باکتری سالانه 1.5 میلیون نفر را در ایالات متحده بیمار می‌کند. از طریق مصرف مرغ خام یا نیم پز، نوشیدن آب تصفیه نشده یا تماس با مدفوع حیوانات پخش می‌شود. کوتاهی رشد نوزادان زمانی رخ می‌دهد که کودکان با سرعت کمتری نسبت به سرعت طبیعی رشد می‌کنند و ممکن است ناشی از ترکیبی از تغذیه ضعیف و عفونت‌های مکرر روده‌ای باشد. این امر می‌تواند منجر به نتایج سلامتی ضعیف و همچنین کاهش پتانسیل کسب درآمد در بزرگسالی شود. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که پنج مورد یا بیشتر از اسهال قبل از ۲ سالگی علت اصلی کوتاهی قد در یک چهارم کودکان است.

LAZ

مشابه آنچه در حیات وحش ثبت شده است، کمپیلوباکتر به طور طبیعی در میان میمون‌های ماکاک‌ رزوس در فضای باز در مرکز تحقیقات ملی پستانداران اورگان گردش می‌کند. اسلیفکا و همکارانش هم میمون‌های باردار و هم نوزادان آن‌ها را برای این مطالعه واکسینه کردند و میزان سلامتی و رشد نوزاد میمون‌های واکسینه‌شده و واکسینه نشده را مقایسه کردند. محققان دریافتند که بچه میمون‌های واکسینه شده هنگامی‌که از سر تا پا اندازه گیری می‌شدند، بلندتر از میمون‌های واکسینه نشده بودند. آن‌ها برای ارزیابی این موضوع به طور خاص از نمره LAZ (طول برای سنZ) استفاده کردند که برای اندازه گیری قد کودکان انسان نسبت به سن آن‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها دریافتند که بیشترین تفاوت در سن 9 ماهگی بود، زمانی که میمون‌های واکسینه شده بهبود قابل توجه LAZ 1.28 داشتند. در مقابل، یک مطالعه اخیر که نتایج 29 کارآزمایی بالینی مربوط به نوزادان انسان را بررسی کرد، نشان داد که مداخلات توقف رشد یا در طول مدت بهبود قابل توجهی نداشتند یا حداکثر افزایش LAZ را تنها 0.2 نشان دادند. بر اساس این مقایسه‌ها، اسلیفکا و همکارانش به این نتیجه رسیدند که رویکرد مبتنی بر واکسن آن‌ها نسبت به آنچه که سایر تحقیقات در زمینه پیشگیری از توقف رشد نوزادان توانسته است به آن دست یابد، بهبود قابل توجهی را ارائه می‌دهد.

اثر بخشی واکسن

پس از دریافت دو دوز اول واکسن، حدود 55 درصد از تمام بچه میمون‌های واکسینه‌شده از اسهال شدید محافظت می‌شدند و تا 79 درصد وقتی هم نوزاد و هم مادر واکسینه شدند، محافظت می‌شدند. این کاهش از 83 درصد اثربخشی واکسن است که در مطالعه قبلی واکسیناسیون کمپیلوباکتر روی میمون‌های بالغ مشاهده شد. اسلیفکا گفت که این تفاوت‌ها ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در آن سویه کمپیلوباکتر به طور طبیعی در میان نخستی سانان غیر انسانی مرکز در گردش است و به این دلیل که حدود 80 درصد از نوزادان قبل از اولین واکسیناسیون خود با کمپیلوباکتر آلوده شده بودند. نکته مهم این است که این مطالعه همچنین نشان داد که هیچ یک از نوزادان واکسینه شده به عفونت کشنده کمپیلوباکتر مبتلا نشدند و این واکسن مرگ و میر ناشی از اسهال را برای همه علل، از جمله باکتری‌های غیر از کمپیلوباکتر تا 76 درصد کاهش داد. این یافته نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه این باکتری رایج روده ممکن است به کاهش مرگ و میر کلی مرتبط با اسهال نیز کمک کند. اسلیفکا گفت: " اگر این واکسن بتواند برای تطابق نزدیک با سویه‌های در گردش فعلی که در سنین پایین تجویز می‌شوند، یا اگر نوزادان در سنین جوانی در معرض کامپیلوباکتر قرار نگرفته باشند، آنگاه این احتمال وجود دارد که این رویکرد واکسن بتواند اثرات عمیق تری بر سلامت و رشد نوزادان داشته باشد."

BMI بالاتر

یکی دیگر از یافته‌های جالب و غیرمنتظره این بود که نوزادانی که از مادران واکسینه شده به دنیا می‌آمدند در یک ماهگی در مقایسه با نوزادانی که از مادران واکسینه نشده بودند، شاخص توده بدنی یا BMI به طور قابل توجهی بالاتری داشتند. از آنجایی که همه میمون‌های بالغ رژیم غذایی مشابهی داشتند و همه نوزادان منحصراً از شیر مادر تغذیه می‌کردند، محققان به این نتیجه رسیدند که این نتیجه نشان می‌دهد که واکسیناسیون مادران در دوران بارداری مزیتی برای نوزادانشان در سنین پایین ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد این نتیجه مشابه مزایای ارائه واکسن DTaP برای مادران انسان است که بیش از 90 درصد از سیاه سرفه نوزادان، که به عنوان سیاه سرفه نیز شناخته می‌شود، در طول دو ماه اول زندگی محافظت می‌کند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه