تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 مرداد 1402
نشانگر‌های زیستی جدید در سرطان تخمدان
یادداشت

  نشانگر‌های زیستی جدید در سرطان تخمدان

پروتئین‌های ناشناخته قبلی راه جدیدی برای تشخیص سرطان تخمدان پیشنهاد می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مطالعه‌ای که توسط دانشگاه ناگویا در ژاپن در مجله Science Advances منتشر شده است، سه پروتئین غشایی را که قبلاً ناشناخته بودند در سرطان تخمدان شناسایی کرد. این گروه با استفاده از فناوری منحصربه‌فردی متشکل از نانوسیم‌هایی با پوشش پلی‌کتونی، موفق به گرفتن پروتئین‌ها شدند و یک روش تشخیص جدید برای شناسایی سرطان تخمدان را نشان دادند. کشف نشانگرهای زیستی جدید برای تشخیص سرطان تخمدان مهم است، زیرا تشخیص این بیماری در مراحل اولیه آن که به راحتی قابل درمان است، دشوار است.

EOC

سرطان تخمدان اپیتلیال (EOC) یکی از سرطان‌های زنان و بسیار کشنده است که به عنوان هفتمین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان در جهان رتبه بندی می‌شود. به دلیل دشواری غربالگری در مراحل اولیه، اکثر موارد در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند و میزان بقای 5 ساله کمتر از 45٪ است. EOC از انواع مختلفی تشکیل شده است که سرطان تخمدان سروزی با درجه بالا (HGSOC) تقریباً 75٪ موارد را تشکیل می دهد و میزان مرگ و میر آن نزدیک به 90٪ است یکی از روش‌های تشخیص سرطان، جستجوی وزیکول‌های خارج سلولی (EVs)، به‌ویژه پروتئین‌های کوچک آزاد شده از تومور به نام اگزوزوم است. از آنجایی که این پروتئین‌ها در خارج از سلول سرطانی یافت می‌شوند، می‌توانند از مایعات بدن مانند خون، ادرار و بزاق جدا شوند. وزیکول‌های خارج سلولی مشتق از سلول‌های سرطانی (EVs) پروفایل‌های پروتئینی منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را به اهداف امیدوارکننده‌ای به عنوان نشانگرهای زیستی بیماری تبدیل می‌کند. کاربردهای بالینی به روش‌های جداسازی EV نیاز دارند که ساده هستند و نوآوری‌های دستگاه مبتنی بر فناوری نانو مورد بحث قرار گرفته است. یک رویکرد استفاده از سیستم‌های میکروسیال برای طراحی دستگاه‌هایی با مزیت آسان‌تر کردن آماده‌سازی EV است.

HGSC

 با این حال، استفاده از این نشانگرهای زیستی به دلیل عدم وجود نشانگرهای قابل اعتماد برای تشخیص سرطان تخمدان مانع می‌شود. یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی آکیرا یوکوی از دانشکده تحصیلات تکمیلی پزشکی دانشگاه ناگویا و مایو اوکای در موسسه تحقیقات پیشرفته هر دو نوع EVs کوچک و متوسط - بزرگ را از کارسینوم سرمی درجه بالا (HGSC)، شایع ترین نوع سرطان تخمدان استخراج کردند و آن‌ها را با استفاده از کروماتوگرافی مایع - طیف سنجی جرمی‌ برای تجزیه و تحلیل پروتئین‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. کارسینوم تخمدان سروزی با درجه بالا (HGSOC) زیرگروه مرگبار سرطان تخمدان اپیتلیال است و نوعی تومور است که از لایه اپیتلیال سروزی در حفره لگنی شکم ایجاد می‌شود و عمدتاً در تخمدان یافت می‌شود. HGSC‌ها اکثر موارد سرطان تخمدان را تشکیل می‌دهند و کمترین میزان بقا را دارند. در ابتدا تحقیقات آن‌ها چالش برانگیز بود. یوکوی گفت: " مراحل اعتبارسنجی برای پروتئین‌های شناسایی‌شده سخت بود، زیرا قبل از یافتن یک هدف خوب، باید آنتی‌بادی‌های زیادی را امتحان می‌کردیم. در نتیجه، مشخص شد که EVs کوچک و متوسط/بزرگ با مولکول‌های کاملاً متفاوتی بارگیری می‌شوند. تحقیقات بیشتر نشان داد که EV‌های کوچک نشانگرهای زیستی مناسب تری نسبت به نوع متوسط و بزرگ هستند. ما پروتئین‌های غشایی FRα، Claudin-3 و TACSTD2 را در EV‌های کوچک مرتبط با HGSC شناسایی کردیم."

pNWs

 اکنون که این گروه پروتئین‌ها را شناسایی کرده بودند، بررسی کردند که آیا می‌توانند EV‌ها را به گونه‌ای ثبت کنند که امکان شناسایی وجود سرطان را فراهم کند یا خیر. آن‌ها برای انجام این کار به متخصص نانوسیم، تاکائو یاسوی از دانشکده تحصیلات تکمیلی مهندسی در دانشگاه ناگویا مراجعه کردند که تحقیقات خود را با تحقیقات دکتر اینوکوما در آژانس علم و فن‌آوری ژاپن ترکیب کرد تا نانوسیم‌های پوشش داده شده با زنجیره پلی کتون (pNWs) را ایجاد کند. این فناوری برای جداسازی اگزوزوم‌ها از نمونه‌های خون ایده آل بود. یوکوی گفت: “ ایجاد pNW سخت بود. ما باید سه یا چهار پوشش مختلف را روی نانوسیم‌ها امتحان کرده باشیم. اگرچه پلی‌کتون‌ها ماده‌ای کاملاً جدید برای پوشش دادن این نوع نانوسیم‌ها هستند، اما در نهایت آ‌ن‌ها بسیار مناسب بودند." یوکوی ادامه داد: " یافته‌های ما نشان داد که هر یک از سه پروتئین شناسایی شده به عنوان نشانگر زیستی برای HGSC مفید است.  نتایج این تحقیق نشان می دهد که این نشانگرهای زیستی تشخیصی می‌توانند به عنوان نشانگرهای پیش‌بینی کننده برای درمان‌های خاص استفاده شوند. نتایج ما به پزشکان اجازه می‌دهد تا استراتژی درمانی خود را برای سرطان تخمدان بهینه کنند، بنابراین، ممکن است برای تحقق پزشکی شخصی مفید باشند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه