تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402
رابطه میان گرمای هوا و نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی
یادداشت

  رابطه میان گرمای هوا و نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

محققان اعلام کردند که قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند قبل از افزایش دمای مرکزی فرد به فشار قلب منجر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نتایج حاصل یک مطالعه نشان می‌دهد که دمای هوا تا 34 درجه سانتی گراد می‌تواند منجر به افزایش مداوم ضربان قلب در شرایط مرطوب شود. این مطالعه نشان داد که این افزایش که به عنوان فشار قلبی عروقی نیز شناخته می‌شود، حتی قبل از شروع افزایش دمای داخلی فرد رخ می‌دهد. این یافته‌ها از جمله نتایج اخیر در مورد ضربات قلب هنگام قرار گرفتن در معرض گرما هستند. ریچل کوتل، محقق فیزیولوژی ورزش در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در کالج ایالتی و یکی از نویسندگان مقاله که اخیراً در مجله منتشر شده است، می‌گوید: «افراد هر چه بیشتر در معرض امواج گرما قرار بگیرند، به طور بالقوه بیشتر در معرض خطر قلبی قرار می‌گیرند. فیزیولوژی کاربردی او می‌گوید، اما کار برای شناسایی میزان ترکیبی از دما و رطوبت که قلب را به خطر می‌اندازد، می‌تواند راهبردهایی برای محافظت از سلامت انسان ارائه دهد.

خطر افزایش دما و تهدید سلامتی

میانگین دمای سالانه جهانی طی 150 سال گذشته در حال افزایش بوده است. این روند صعودی است و احتمالاً نتیجه انسان‌زایی است که از آغاز قرن بیستم افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود تا سال 2050.2 به میزان 2.3 درجه فارنهایت افزایش یابد. اگر تغییر رادیکال در آب و هوا ادامه یابد، ممکن است اثرات منفی گسترده ای بر سلامت انسان داشته باشد. زیرا در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر ناشی از آب و هوا در ایالات متحده نیز همین تغییرات اقلیمی است.

گرما و نرخ ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

گرمای شدید بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد و افزایش دما احتمالاً با تغییر اقلیم پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت. دمای بالا، در میان اثرات به خوبی مستند شده تغییر آب و هوا بر سلامت انسان، به عنوان یک عامل خطر در مطالعه بار جهانی بیماری‌ها، جراحات و عوامل خطر گنجانده شده است که 7/11 میلیون سال سلامت را به خود اختصاص داده است. قرار گرفتن در معرض گرما به عنوان یک عامل خطر مهم در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط نقش دارد. در سطح بین‌المللی، بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی بار بیماری است که یک سوم مرگ و میرها را شامل می‌شود و عامل اصلی ناتوانی است. بنابراین گرم شدن دما ممکن است چالش‌های اساسی برای سلامت جمعیت، به ویژه در جمعیتی که به سرعت در حال پیر شدن هستند، ایجاد کند. برای پرداختن به افزایش بالقوه بار بیماری‌های قلبی عروقی، درک بهتری از اثرات گرمای محیط بر انواع مختلف بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل مؤثر در آسیب‌پذیری، به‌ویژه در زمینه تغییرات آب و هوایی مورد نیاز است. این مطالعه شواهد اپیدمیولوژیک فعلی را بررسی می کند‌ که قرار گرفتن در معرض گرما (هم دماهای بالا و هم امواج گرما) را با پیامدهای بیماری قلبی عروقی، از جمله مرگ و میر و عوارض مرتبط می‌کند. البته لازم به ذکر است در دمای بالای محیط، بدن ما مکانیسم‌های جایگزینی را برای دفاع از دمای مرکزی در برابر افزایش دما، از جمله تعریق و گشاد شدن عروق خونی محیطی تحریک می‌کند.

شیوه مطالعاتی

برای مشخص کردن آستانه خطر قلبی، کوتل و همکارانش 51 شرکت‌کننده جوان و سالم را در یک محفظه محیطی که دما یا رطوبت آن هر 5 دقیقه افزایش می‌یابد، قرار دادند. محققان با استفاده از حسگرهای داخل کپسول‌هایی که شرکت‌کنندگان بلعیده بودند، دمای مرکزی هر فرد - دمای اندام‌های داخلی آن‌ها - را کنترل کردند. این تیم همچنین ضربان قلب شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند. با گرمتر شدن اتاق، ضربان قلب شرکت‌کنندگان افزایش یافت و سپس بالا رفت. اما، با ادامه گرم شدن اتاق، ضربان قلب داوطلبان دوباره شروع به افزایش کرد و با پایان آزمایش همچنان در حال افزایش بود - که نشان دهنده فشار قلبی عروقی است. در شرایط مرطوب، شرکت‌کنندگانی که به آرامی راه می‌رفتند، زمانی که دما حدود 34 درجه سانتی‌گراد بود، فشار قلبی عروقی را تجربه کردند. وقتی هوا خشک شد، این آستانه حدود 41 درجه سانتیگراد بود. فشار قلبی عروقی همیشه حدود 20 دقیقه قبل از شروع افزایش دمای مرکزی شرکت کنندگان شروع می‌شود.

اندازه گیری ضربان قلب

از آنجایی که اندازه گیری ضربان قلب بسیار آسان است، می‌تواند یک علامت هشدار دهنده مفید باشد. کوتل می‌گوید: "اگر ناگهان متوجه شدید که ضربان قلب خود به سرعت و به تدریج بالا می‌رود، ممکن است به این معنی باشد که دمای مرکزی شما شروع به افزایش خواهد کرد."این زمانی است که شما باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید." اما کریگ کراندال، مدیر آزمایشگاه فیزیولوژی حرارتی و عروقی در بیمارستان پرسبیتریان سلامت تگزاس در دالاس، می‌گوید یافته‌های این تیم مبنی بر مشاهده افزایش ضربان قلب قبل از افزایش دمای مرکزی را ناشی از امکان تاخیر بین افزایش دمای هسته و اندازه‌گیری آن در روده اعلام شد.

ضربان قلب در حال استراحت

تحقیقات دیگر نشان داده است که گرما می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد حتی زمانی که افراد حرکت نمی‌کنند. مطالعه 2 توسط لوئیس هالسی در دانشگاه روهمپتون در لندن و همکارانش نشان داد که در رطوبت 50 درصد، ضربان قلب شرکت کنندگان در حالت استراحت به طور متوسط 64 درصد در دمای 50 درجه سانتیگراد بیشتر از 28 درجه سانتیگراد است. هالسی می‌گوید: «بنابراین اگر در حال استراحت هستید و زیر آفتاب، ساحل یا هر چیز دیگری هستید، ضربان قلب شما همچنان ممکن است افزایش ‌یابد. زیرا هنگامی که دما افزایش می‌یابد، بدن انسان به طور معمول دو مکانیسم اصلی را برای تنظیم دمای مرکزی فعال می‌کند: تعریق و افزایش جریان خون از هسته به پوست.

گرمای شدید برای افراد مسن و افراد دارای بیماری قلبی کشنده است

باراک آلاحمد، متخصص تغییرات آب و هوایی و سلامت در دانشکده بهداشت عمومی چان، در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «در حالی این اتفاق می‌افتد، که در بدن شما نیاز به سوخت و ساز افزایش یافته است و همین امر نیاز به افزایش ضربان قلب دارد. بنابراین ما از قلب می‌خواهیم که سخت تر کار کند، در حالی که خون را از آن می‌گیرد. برای جوانان سالم، این تلاش اضافی ممکن است بی ضرر باشد. اما برای افراد مسن یا کسانی که بیماری قلبی دارند، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می‌تواند کشنده باشد. بر اساس یک متاآنالیز در سال 20223، افزایش دما تنها 1 درجه سانتیگراد با افزایش 2.1 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه