تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 مرداد 1402
نقش حفاظتی تک دوز واکسن HPV
یادداشت

  نقش حفاظتی تک دوز واکسن HPV

مطالعات کارآزمایی نشان داد که یک دوز واحد از واکسن HPV، اثری مشابه با دو یا سه دوز واکسن در جلوگیری از تشخیص HPV نوع 16 و 18 دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بیش از 95 درصد سرطان دهانه رحم ناشی از HPV مقاربتی است که چهارمین نوع شایع سرطان در زنان در سراسر جهان است. و تقریباً کاملاً قابل پیشگیری است، این بیماری اغلب به عنوان "قاتل خاموش" شناخته می‌شود. گروه مشاوره راهبردی متخصصان ایمن‌سازی WHO (SAGE) شواهد جدیدی را ارزیابی کرد که نشان می‌دهد برنامه‌های تک دوز اثربخشی قابل مقایسه با رژیم‌های دو یا سه دوز دارند. آنها به این نتیجه رسیدند که یک مرحله، محافظت کامل در برابر HPV ایجاد می‌کند. این توصیه‌ها به دختران و زنان بیشتری امکان می‌دهد واکسینه شوند و در نتیجه از ابتلا به سرطان دهانه رحم و تمام عواقب آن در طول زندگی‌شان جلوگیری می‌کند. افراد دارای نقص ایمنی در صورت امکان باید سه دوز دریافت کنند.

توصیه‌های جدید جایگزین دستورالعمل های قدیمی دو دوز در دختران 9 تا 14 ساله و سه واکسن برای دختران و زنان 15 ساله و بالاتر می‌شود. بیش از 340000 زن در سال 2020 بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست دادند. نونو سیمللا، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت افزود: من کاملاً معتقدم که از بین بردن سرطان دهانه رحم امکان پذیر است. جذب جهانی واکسن به دلیل چالش‌های عرضه، هزینه تحویل دو دوز و با خارج شدن دختران بزرگ‌تر از برنامه‌های معمول ایمن‌سازی دوران کودکی، کند و بسیار کمتر از هدف 2030 بوده است. تخمین زده می‌شود که در مقطعی از زندگی آنها حدود 80 درصد افراد به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده می‌شوند. اگرچه بسیاری از عفونت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند، برخی از گونه‌های HPV می‌توانند به DNA آسیب برسانند و منجر به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم، مقعد و اوروفارنکس (گلو) شوند. سرطان دهانه رحم چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان در سراسر جهان است، به طوری که 88 درصد از موارد سرطان دهانه رحم در کشورهای با درآمد کم و متوسط (LMICs) رخ می‌دهد. خوشبختانه اکثر سرطان‌های دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. توسعه واکسن‌های ضد HPV انقلابی در مبارزه با این ویروس ایجاد کرده است. تحقیقات گسترده اثربخشی بالای واکسن های HPV را در پیشگیری از عفونت‌ها و سرطان‌های بعدی نشان داده است. با این حال، تا سال 2021، تنها 13 درصد از دختران در جهان واکسینه شده اند. در اصل، رژیم واکسیناسیون دو یا سه دوز را برای ایجاد حفاظت بهینه توصیه می‌کند. با این حال، مطالعات اخیر اثربخشی قابل توجه یک دوز واحد را نشان داده است، به ویژه برای LMIC ها که در آن اجرای برنامه‌های واکسیناسیون چند دوز چالش‌های متعددی را به همراه دارد. اینها شامل هزینه‌های بالا، لجستیک پیچیده و زیرساخت محدود مراقبت‌های بهداشتی است.

اثربخشی یک دوز واحد

آخرین مطالعه ما با شرکت بیش از 800 زن در فیجی نشان داد که واکسن HPV تا 8 سال پس از واکسیناسیون در برابر تشخیص دو سویه HPV که باعث سرطان می‌شوند، بسیار موثر است. این کار با مشارکت وزارت بهداشت و خدمات پزشکی فیجی انجام شد و در مجله The Lancet Regional Western Pacific منتشر شد. این واکسن 81 درصد در برابر دو سویه رایج HPV 16 و 18 مؤثر بود که حدود 70 درصد از کل موارد سرطان دهانه رحم را در فیجی و در سراسر جهان ایجاد میֱکنند. مسائل لجستیکی تحویل واکسن به روستاها و جوامع دورافتاده در کشورهای جزیره اقیانوس آرام و پاپوآ گینه نو به دلیل موقعیت جغرافیایی چالش برانگیز است. بنابراین، در دسترس بودن واکسن HPV تک دوز فرصتی ارزشمند برای غلبه بر این موانع و محافظت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر است. این رویکرد همچنین توسط یک کارآزمایی با کیفیت بالا در زنان کنیایی 15 تا 20 ساله پشتیبانی می‌شود. این مطالعه نشان داد که یک دوز واحد از واکسن HPV اثری مشابه (97.5٪) با دو یا سه دوز در 18 ماه پس از واکسیناسیون در جلوگیری از تشخیص HPV نوع 16 و 18 دارد.

سال‌ها محافظت ایمنی از یک دوز

 مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که یک دوز واحد، به‌علاوه حتی در افرادی که قبلاً در معرض HPV قرار گرفته‌اند، به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به ضایعات پیش سرطانی را کاهش می‌دهد. این یافته‌ها قدرت قابل توجه یک دوز واکسن HPV و پتانسیل آن را برای جلوگیری از عواقب مخرب بیماری های مرتبط با HPV نشان می‌دهد. پنج مطالعه مشاهده‌ای همچنین نشان داد که یک دوز واحد محافظتی مشابه با دو یا سه دوز در برابر HPV انواع 16 و 18، از جمله مواردی که از تنظیمات LMIC انجام می‌شود، دارد. طولانی‌ترین زمان پیگیری برای ارزیابی اثربخشی یک دوز واحد در برابر دیسپلازی دهانه رحم 14 سال پس از واکسیناسیون بوده است. و طولانی‌ترین زمان پیگیری برای ارزیابی مدت زمان محافظت پس از یک دوز واحد در برابر تشخیص HPV 12 سال در یک مطالعه مشاهده‌ای در ایالات متحده بوده است. یک مطالعه قبلی توسط تیم ما در فیجی به پاسخ ایمنی در زنانی که صفر، یک، دو یا سه دوز واکسن دریافت کرده بودند، پرداخت و نشان داد که پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط یک دوز واحد از واکسن می‌تواند برای سال‌ها باقی بماند و طولانی‌تر شود. محافظت در برابر بیماری های مرتبط با HPVبا توجه به پاسخ ایمنی مشابهی که در 24 ماه پس از واکسیناسیون در کارآزمایی بالینی کنیا یافت شد، مدت زمان حفاظت از یک دوز واحد در طول عمر احتمالاً مشابه دو یا سه دوز است.

پشتیبانی از برنامه های واکسیناسیون تک دوز

هزینه کمتر مرتبط با رژیم تک دوز امکان برنامه‌های واکسیناسیون در دسترس‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر را فراهم می‌آورد که می‌تواند تأثیری دگرگون کننده در LMICها داشته باشد. با کاهش تعداد دوزهای مورد نیاز، بار مالی سیستم‌های مراقبت بهداشتی و افراد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. این روش مقرون به صرفه امکان سنجی کمپین‌های ایمن‌سازی HPV در سراسر کشور را افزایش می‌دهد و پوشش واکسن را افزایش می‌دهد، در نتیجه دسترسی گسترده تر و محافظت بیشتر در برابر بیماری های مرتبط با HPV را تضمین می‌کند. علاوه بر این، با توجه به کمبود جهانی واکسن HPV تا سال 2024، یک برنامه زمانی تک دوز ممکن است به دختران بیشتری اجازه واکسینه شدن و محافظت از زنان را بدهد. در مناطق دورافتاده یا محروم با امکانات محدود مراقبت‌های بهداشتی، یک رژیم تک‌دوز اثربخشی کلی کمپین‌های واکسیناسیون را افزایش می‌دهد و فرصت‌های از دست رفته افراد برای دریافت محافظت در برابر HPV را کاهش می‌دهد. سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه‌های واکسن HPV خود را به‌روزرسانی کرد و اکنون توصیه‌ای مجاز برای یک یا دو دوز برای دختران کمتر از 15 سال دارد. تاکنون، استرالیا و ایرلند به دلیل قوی بودن شواهد مبنی بر موثر بودن استراتژی تک دوز، استراتژی تک دوز را اتخاذ کرده اند.ارزش یک دوز واکسن HPV را نمی توان دست کم گرفت، به خصوص برای LMICS. اثربخشی بالای یک دوز در پیشگیری از عفونت‌های HPV و سرطان‌های مرتبط، به همراه مقرون به صرفه بودن و مزایای لجستیکی، آن را به ابزاری ضروری در مبارزه با این ویروس کشنده تبدیل کرده است. یافته‌های محققان از بیانیه موضع فعلی سازمان جهانی بهداشت در مورد استفاده از یک دوز واحد از واکسن HPV پشتیبانی می‌کند، که به دنبال درخواست WHO برای حذف سرطان دهانه رحم به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی، و در زمانی که عرضه جهانی واکسن محدودی وجود دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه