تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 مرداد 1402
نقش میتوکندری در سلو‌های T سیستم ایمنی

  نقش میتوکندری در سلو‌های T سیستم ایمنی

محققان طی مطالعاتی دریافتند جهش در میتوکندری سلول‌ها می‌تواند در ایجاد برخی بیماری‌های نقص ایمنی دخیل باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، همه سلول‌ها نیروگاه مخصوص به خود دارند که میتوکندری نامیده می‌شود. اغلب بیش از 100 میتوکندری در هر سلول وجود دارد و هر یک ژنوم خاص خود را دارند که به نوبه خود حاوی ژن‌هایی است که مسئول تولید انرژی هستند. اگر خطا در این ژن ها رخنه کند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلول و در نتیجه بیماری شود. دانشمندان مؤسسه بهداشت برلین اکنون کشف کرده‌اند که سلول‌های T سیستم ایمنی به خصوص به اختلالات ژنتیکی در نیروگاه‌های میتوکندریایی خود حساس هستند. بیماران مبتلا به سندرم پیرسون از کم خونی رنج می برند زیرا مغز استخوان آنها گلبول‌های قرمز بسیار کمی تولید می‌کند. نقص سیستم ایمنی نیز مشکوک است، اما هنوز به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است. دکتر لیف اس. لودویگ، رئیس گروه تحقیقاتی توضیح می‌دهد که منبع این مشکلات اشتباهات در ژنوم نیروگاه‌های سلولی، میتوکندری است. ژنوم میتوکندری در این بیماران دارای شکاف (حذف) بزرگی است که در نتیجه سلول‌ها انرژی کافی برای انجام وظایف مختلف خود را ندارند.

عدم جهش در میتوکندری برخی از سلول های T

دانشمندان در تجزیه و تحلیل سلول‌های فردی متخصص هستند و بنابراین توانستند خون و سلول‌های ایمنی بیماران را از نزدیک بررسی کنند. لودویگ، زیست‌شناس سلولی توضیح می‌دهد: تحقیقات ما نشان داد که تغییرات بیماری‌زا در ژنوم میتوکندری در همه سلول‌ها به یک اندازه وجود ندارد. به عنوان مثال، میتوکندری در انواع خاصی از سلول‌های T تقریباً به طور کامل عاری از جهش بود. به گفته لودویگ، توضیحی برای این یافته این است که وقتی سلول‌های T فعال می‌شوند، برای تامین انرژی مورد نیاز برای بلوغ مداوم خود به میتوکندری متکی هستند. در طول یک پاسخ دفاعی، سلول‌های T به طور قابل‌توجهی باید تکثیر شوند، و ما فکر می‌کنیم که به‌ویژه این تقسیم‌های سلولی اولیه بدون میتوکندری سالم به درستی کار نمی‌کنند.

انتخاب در حال بازی

با این حال جالب است که انواع مختلف سلول‌های T درجات متفاوتی از تحمل به نقص در ژنوم میتوکندری را نشان می‌دهند. جهش های پاتولوژیک اغلب در سلول‌های CD4+ T حافظه یافت می‌شود، اما به ندرت در سلول‌های CD8+ T حافظه یافت می‌شود. لودویگ افزود: شیوه‌ای که ما این را توضیح می‌دهیم این است که سلول‌های CD8+ T از میتوکندری به‌صورت متفاوتی استفاده می‌کنند. از آنجایی که آنها به میتوکندری‌هایی کاملا سالم نیاز دارند، ما فقط سلول‌های CD8+ T حافظه‌دار را بدون جهش می‌بینیم. سلول‌های دارای میتوکندری "بیمار" حذف می‌شوند یا، همانطور که زیست‌شناسان سلولی می‌گویند، به صورت منفی انتخاب می‌شوند. از آنجایی که این موضوع برای بیماران مبتلا به بیماری میتوکندری بسیار مرتبط است، دانشمندان اکنون می‌خواهند تحقیقات بیشتری را انجام دهند تا ببینند دقیقاً چگونه میتوکندری در سلول‌های مختلف متفاوت است. محققان هنوز نمی‌دانند که استفاده از فناوری‌های ویرایش پایه  یا حتی پیوند میتوکندری‌های سالم  تا چه حد از نظر درمانی برای رسیدگی به تغییرات ژنوم میتوکندری مفید خواهد بود، اما ما به طور جدی به آن فکر می‌کنند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه