تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 مرداد 1402
اثرات سیگار الکترونیکی بر عملکرد عروقی در حیوانات و انسان
یادداشت

  اثرات سیگار الکترونیکی بر عملکرد عروقی در حیوانات و انسان

محققان ثابت کردند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند تاثیرات مخرب عروقی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، کشیدن سیگار تنباکو یک عامل خطر مهم سلامت (قلبی عروقی) است. اگرچه تعداد مصرف کنندگان سیگار در دهه‌های گذشته کاهش یافته است، اما مصرف قلیان و سیگار الکترونیکی تا حدی این مزیت سلامتی را جبران کرده است. سیگارهای الکترونیکی ممکن است کاربران دوگانه بسیار معتاد (تخمیر کردن و سیگار کشیدن) ایجاد کند. به نظر می‌رسد سیگارهای الکترونیکی جایگزین سالم تری برای سیگار کشیدن نیستند، اگرچه ممکن است کمتر مضر باشند. مصرف سیگار الکترونیکی باعث استرس اکسیداتیو، التهاب، اختلال عملکرد اندوتلیال و عوارض قلبی عروقی مرتبط می‌شود. این در درجه اول به دلیل همپوشانی قابل توجهی از ترکیبات سمی در بخار در مقایسه با دود تنباکو و بر این اساس، همپوشانی قابل توجهی از ویژگی‌های پاتومکانیستی بین بخار و سیگار کشیدن است. در حالی که سموم اصلی در بخار آلدئیدهای فعال مانند فرمالدئید و آکرولئین هستند، مخلوط سمی موجود در دود پیچیده‌تر است و شامل ذرات معلق، گازهای واکنش‌پذیر، فلزات واسطه، ترکیبات آلی فرار و N-nitrosamine است. با این حال، به نظر می‌رسد که هر دو داروی سبک زندگی عملکرد اندوتلیال را به میزان مشابهی مختل می‌کنند، که ممکن است به دلیل نقش استرس اکسیداتیو به عنوان پاتومکانیسم مرکزی برای واسطه اختلال عملکرد اندوتلیال و آسیب عروقی باشد. 


شواهد بالینی برای خطر قلبی عروقی توسط سیگارهای الکترونیکی
شواهد قابل توجهی برای اثرات مضر حاد سیگارهای الکترونیکی و ترکیبات سمی تولید شده در بخار بر سلامت قلب و عروق، در درجه اول با افزایش استرس اکسیداتیو و ایجاد اختلال عملکرد اندوتلیال وجود دارد. با این حال، مطالعاتی که به اثرات طولانی مدت سیگارهای الکترونیکی و خطرات قلبی عروقی می‌پردازند، محدود و بحث برانگیز هستند. دو کارآزمایی بالینی بزرگ ارتباط بخار سیگار الکترونیکی را با خطر بالاتر انفارکتوس میوکارد با نسبت شانس (OR) 2.11 (فاصله اطمینان (95٪ CI) 1.14-3.88) و OR 1.79 نشان دادند. به همین ترتیب، بار بیماری‌های قلبی عروقی در افراد سیگاری سابق با تغییر به سیگارهای الکترونیکی کاهش یافت اما بدون مزایای واضح در مورد فشار خون و ضربان قلب است. قابل توجه است که اکثر مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی قبلاً سیگار تنباکو یا دو نفره مصرف می‌کردند و سیگارهای الکترونیکی ممکن است شروع سیگار کشیدن را در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند تسهیل کند.


استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد اندوتلیال
پاتومکانیسم‌های سیگار کشیدن که منجر به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و مرگ و میر می‌شود، پیچیده هستند و فقط تا حدی مشخص می‌شوند. اختلال عملکرد اندوتلیال، به احتمال زیاد با واسطه استرس اکسیداتیو، یک پارامتر عملکردی اولیه است که منعکس کننده آسیب قلبی عروقی در افراد سیگاری است. اختلال عملکرد اندوتلیال نیز به عنوان یک پیش بینی کننده اولیه حوادث قلبی عروقی آینده یا به طور کلی پیش آگهی ضعیف قلبی عروقی در نظر گرفته می‌شود. عملکرد اندوتلیال انسان غالباً توسط اتساع با واسطه جریان (FMD) در ساعد تعیین می‌شود، تکنیکی که در آن جریان خون مجدد پس از انسداد (ایسکمی) باعث تشکیل NO و اتساع عروق آندوتلیال توسط محرک‌های مکانیکی و وابسته به خونرسانی مجدد می‌شود.


تاثیر بخار سیگار الکترونیکی بر اختلال عملکرد اندوتلیال
یک مشکل ذاتی تحقیق در مورد تأثیر سیگارهای الکترونیکی بر عملکرد اندوتلیال این است که مطالعات منتشر شده بر اثرات کوتاه مدت تمرکز دارند. همچنین در مقایسه مطالعات مختلف به دلیل تفاوت در روش‌های مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد اندوتلیال، جمعیت مورد مطالعه (به عنوان مثال افراد سابق، واقعی یا هرگز سیگاری‌ها)، تنظیمات فنی دستگاه‌های سیگار الکترونیکی مورد استفاده و همچنین مایعات، مشکلاتی وجود دارد. با این حال، در مورد خطرات بالقوه سلامتی استفاده از سیگار الکترونیکی اتفاق نظر وجود دارد، تا حدی به دلیل ارتباط بخار با اختلال عملکرد اندوتلیال است. یک مطالعه کوهورت کوچک یک مقایسه سر به سر از اثرات نامطلوب استعمال دخانیات حاد بر عملکرد اندوتلیال (اندازه گیری شده توسط FMD)، فراهمی زیستی NO و نشانگرهای استرس اکسیداتیو انجام داد. تفاوت معنی داری در رابطه با عوارض جانبی بین سیگار کشیدن حاد و بخار یافت نشد. روند مشابهی با اثرات تا حدودی مشخص تر از دود تنباکو توسط دیگران نیز مشاهده شد. همچنین، مطالعات ما تأیید می‌کند که بخار کردن حاد سیگار الکترونیکی منجر به اختلال عملکرد اندوتلیال (اندازه‌گیری شده توسط FMD و FMC)، افزایش سفتی شریانی (PTT و PWV)، ضربان قلب بالاتر، و فعال‌سازی سمپاتواگال در افراد سیگاری سالم می‌شود. 


ترکیبات سمی و پاتومکانیسم‌ها
پاتومکانیسم آسیب قلبی عروقی ناشی از سیگار الکترونیکی به مراتب کمتر از استعمال دخانیات مشخص شده است. همچنین، شواهد بالینی برای سیگارهای الکترونیکی کمتر از مصرف تنباکو است. با این وجود، تشکیل ROS (استرس اکسیداتیو)، التهاب، و اختلال عملکرد اندوتلیال نشان دهنده بازیگران مرکزی است که واسطه اثرات مضر بخار سیگار الکترونیکی است. اختلال عملکرد اندوتلیال ناشی از مصرف سیگار قبلاً در سال 1993 گزارش شده بود که با تجویز حاد ویتامین‌ها بهبود یافت و اثبات غیرمستقیم نقش استرس اکسیداتیو در اختلال عملکرد اندوتلیال ناشی از مصرف سیگار را ارائه کرد. روش‌های مختلف یک اختلال کاملا مشابه در عملکرد اندوتلیال توسط بخار سیگار الکترونیکی را اندازه گیری کردند. آسیب عروقی و اختلال عملکرد اندوتلیال ناشی از عوامل خطرزای نامطلوب سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن و بخار، را می‌توان با همپوشانی قابل توجهی از ترکیبات سمی در دود و بخار توضیح داد.

 
آیا سیگار الکترونیکی جایگزین کمتری برای سیگار کشیدن است؟
با توجه به دانش علمی موجود و بر اساس شواهد بالینی واقعی این سوال باید با یک "بله" واضح پاسخ داده شود. با این حال، اینکه آیا سیگارهای الکترونیکی به سلامت انسان آسیب می‌رسانند نیز باید با یک "بله" واضح پاسخ داد. یک مطالعه میدانی انسانی نشان داد که تغییر از سیگار کشیدن به بخار کردن منجر به بازیابی سریع و قابل توجه عملکرد اندوتلیال و معکوس شدن سفتی عروق در عرض 1 ماه می‌شود که توسط یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز پشتیبانی می‌شود. مطالعه انسانی دیگری نشان داد که استفاده از سیگار الکترونیکی در مقایسه با سیگار کشیدن و همچنین در مورد نشانگرهای استرس اکسیداتیو برای سلامتی مفید است. در همین حال همچنین مشخص شده است که اپیدمی چشمگیر بیماری ریوی و مرگ و میر ریوی در میان مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی که توسط مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، آژانس غذا و دارو (FDA) و وزارت بهداشت ایالات متحده گزارش شده است، به دلیل افزودنی‌های آلوده مانند ویتامین E استات و تتراهیدروکانابینول (THC) یا تشکیل محصولات بسیار سمی از این افزودنی‌ها با فرآیند گرمایش. نگرانی اولیه در مورد استفاده از سیگارهای الکترونیکی این است که مطالعات طولانی مدت به ندرت اثرات سلامتی آن‌ها را در جمعیت عمومی ارزیابی می‌کنند (به سادگی به این دلیل که سیگارهای الکترونیکی تنها 10 سال پیش به بازار معرفی شدند).
سوال اصلی و هنوز بی پاسخ مربوط به استفاده طولانی مدت از سیگارهای الکترونیکی است. از آنجایی که سیگارهای الکترونیکی تنها بیش از یک دهه است که در بازار جهانی حضور دارند، داده‌های مربوط به تأثیرات قلبی عروقی آن‌ها در سناریوی استفاده مادام‌العمر وجود ندارد. همچنین، هر داده‌ای در مورد بیش از 10 سال استفاده از اثرات سیگار الکترونیکی ترسناک است و کیفیت بالایی ندارد. دومین مجموعه اصلی سؤالات به تأثیرات تغییر از سیگار کشیدن کلاسیک به سیگار الکترونیکی می‌پردازد. داده‌های باکیفیت بیشتری مورد نیاز است، به‌ویژه در مورد سن کاربران، مدت زمان تعویض، مدت زمان تجمعی استفاده، شدت استفاده و مفید بودن سیگارهای الکترونیکی به‌عنوان وسیله توقف. مجموعه بعدی سوالات بی پاسخ به استفاده نوجوانان از سیگار الکترونیکی می‌پردازد. تنها داده‌های با کیفیت بالا در مورد اعتیاد و احتمال تبدیل شدن کاربران سیگار الکترونیک به مصرف‌کنندگان کلاسیک سیگار تنباکو وجود دارد، اگرچه برخی مطالعات قبلاً این موضوع را ارزیابی کرده‌اند. همچنین، اطلاعات روانشناختی و جامعه شناختی در مورد چگونگی و چرایی شروع استفاده نوجوانان از سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد. نکته دیگر کمبود اطلاعات در مورد اثرات شناختی مصرف سیگار الکترونیکی در نوجوانان است. به دست آوردن این داده‌ها دشوار خواهد بود زیرا آزمایشات کنترل شده در این جمعیت جوان از نظر اخلاقی مشکوک است. این مهم است زیرا اختلاف نظر در مورد نحوه اجرای فروش و مقررات باید وجود داشته باشد و امکان استفاده از سیگارهای الکترونیکی به عنوان وسایل ترک سیگار همچنان باز است.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه