تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 مرداد 1402
نظارت بر تحقیقات کایمریک انسان و حیوان باید زیاد شود
یادداشت

  نظارت بر تحقیقات کایمریک انسان و حیوان باید زیاد شود

یک گزارش جدید پیرامون موارد اخلاقی عبور از مرزهای گونه‌ها با قرار دادن سلول‌های انسانی در حیوانات غیرانسانی، توصیه‌هایی را ارائه می‌کند که مسائل اخلاقی را روشن می‌کند و خواستار نظارت بهتر بر این کار است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، پیشرفت‌ها در علم سلول‌های بنیادی انسانی و ویرایش ژن، دانشمندان را قادر می‌سازد تا سلول‌های انسانی را به‌طور گسترده‌تر و دقیق‌تر در حیوانات غیرانسان وارد کنند و حیوانات، جنین‌ها و دیگر ارگانیسم‌های «کایمریک» را ایجاد کنند که حاوی ترکیبی از سلول‌های انسانی و غیرانسانی هستند. بسیاری از مردم امیدوارند که این تحقیقات مزایای بسیار زیادی از جمله مدل‌های بهتر بیماری‌های انسانی، منابع ارزان قیمت تخمک‌ها و جنین‌های انسان برای تحقیقات، و منابع بافت‌ها و اندام‌های مناسب برای پیوند به انسان به همراه داشته باشد. در همین راستا یک گزارش جدید در مورد اخلاق عبور از مرزهای گونه‌ها با قرار دادن سلول‌های انسانی در حیوانات غیرانسانی - تحقیقی که با بحث احاطه شده است - توصیه‌هایی را ارائه می‌کند که مسائل اخلاقی را روشن می‌کند و خواستار نظارت بهتر بر این کار است. این گزارش توسط یک تیم بین رشته ای تهیه شده است. محققین اصلی جوزفین جانستون و کارن ماشکه، محققین تحقیقاتی در مرکز هستینگز، و اینسو هیون، مدیر مرکز علوم زیستی و یادگیری عمومی در موزه علوم زندگی در بوستون، سابقاً از دانشگاه کیس وسترن رزرو هستند.

موجودات کایمرا

بسیاری از دانشمندان از اصطلاح "کایمرا" برای توصیف حیوانات غیر انسانی و جنین های حیوانات غیر انسانی که حاوی سلول های انسانی هستند استفاده می کنند. (همانطور که در زیر توضیح داده شد، ما ترجیح می‌دهیم از این اصطلاح استفاده نکنیم، حداقل نه بدون واجد شرایط، اما «کایمریک» را می‌پذیریم.) در ادبیات علمی، این اصطلاح به طور گسترده برای همه موجوداتی که حامل جمعیت‌های سلولی مشتق شده از دو یا چند ژنتیکی متمایز هستند به کار می‌رود. منابع این تحقیق ممکن است در شرایط آزمایشگاهی (به عنوان مثال، مطالعات روی جنین های کایمریک در ظرف پتری) یا in vivo (مطالعات روی جنین های کایمریک یا جنین های کایمریک که در حیوانات ماده زنده حامله شده اند یا مطالعات روی حیوانات کایمریک پس از تولد) باشد. سلول‌های پیوندی ممکن است از یک فرد دیگر از همان گونه باشند - در تحقیقات زیست‌شناسی تکاملی، یکی از رایج‌ترین حیوانات کایمریک مورد استفاده موش‌هایی با سلول‌های موش‌های دیگر هستند - یا ممکن است از گونه‌های متفاوتی آمده باشند، همانطور که در مورد انسان وجود دارد. تحقیقات کایمریک غیر انسانی، که معمولاً شامل انتقال سلول های انسانی به حیوانات غیر انسانی مانند موش های آزمایشگاهی است.

اهداف ایجاد موجودات کایمر انسان و حیوان

برای دهه‌ها، محققان انواع مختلفی از سلول‌های انسانی را در مراحل مختلف رشد در حیوانات غیرانسانی وارد کرده‌اند. گاهی اوقات، هدف ایجاد مدلی از بیولوژی انسان یا بیماری انسان است، مانند زمانی که دانشمندان قبل از آزمایش اثربخشی یک داروی جدید سرطان، سلول‌های سرطانی انسان را در حیوانات بالغ غیرانسان وارد می‌کنند. گاهی اوقات، هدف مطالعه چگونگی رشد بافت ها و اندام های انسان است. این ممکن است با انتقال انواع مختلف سلول‌های بنیادی انسانی به جنین‌های حیوان غیرانسانی و کشت آن جنین‌ها در آزمایشگاه یا حاملگی آنها برای مدت کوتاهی در جانشین‌های غیرانسانی انجام شود. این مطالعات پیوند سلولی - و سایر موارد مشابه آنها - به دانشمندان کمک کرده است تا چگونگی توسعه بیماری های انسانی، نحوه رفتار سلول های انسانی در محیط زندگی و نحوه تشکیل بافت ها و اندام های انسان را بیاموزند. تحقیقات روی حیوانات غیرانسانی حاوی سلول های انسانی نیز به توسعه پیوند سلول های جزیره ای برای دیابت نوع 1 منجر شده است که یک مداخله تحقیقاتی جدید امیدوارکننده است. سایر مطالعات کایمریک، مانند تغییر جنین خوک به گونه‌ای که ممکن است اندام‌های انسانی مانند کلیه یا قلب را رشد دهد، هدف آن این است که روزی کمبود حیاتی اعضای انسان برای پیوند را کاهش دهد.

روش‌های تشکیل کایمرا

تشکیل کایمرای بین گونه‌ای با سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) یک جایگزین ضروری برای ارزیابی پرتوانی hPSC در داخل بدن است و ممکن است یک استراتژی امیدوارکننده برای کاربردهای مختلف پزشکی بازساختی، از جمله تولید اندام‌ها و بافت‌ها برای پیوند باشد. مطالعات با استفاده از جنین موش و خوک نشان می‌دهد که hPSCها به شکل قوی در شکل‌گیری کایمرا در گونه‌هایی که از نظر تکاملی از انسان دور هستند، کمک نمی‌کنند. در همین راستا گروهی موفق شدند که صلاحیت کایمریک سلول‌های بنیادی پرتوان توسعه یافته انسانی (hEPSCs) را در جنین‌های میمون سینومولگوس (Macaca fascicularis) کشت‌شده در شرایط خارج از بدن مشاهده کنند. این شواهد ممکن است به درک بهتر رشد اولیه انسان و تکامل پستانداران و توسعه استراتژی‌هایی برای بهبود کایمریسم انسان در گونه‌های دوردست کمک کند.

نگرانی‌های اخلاقی در خصوص ایجاد حیوانات کایمر انسانی

اما نگرانی‌های اخلاقی در مورد این نوع تحقیقات وجود دارد که سوالاتی مانند اینکه آیا وضعیت اخلاقی حیوانات غیرانسانی با قرار دادن سلول‌های بنیادی انسانی تغییر می‌کند، آیا این مطالعات باید مشمول ممنوعیت‌ها یا نظارت‌های اضافی باشند، و اینکه آیا این نوع از اصلا باید این تحقیق را انجام داد . زیرا رفاه حیوانات یک موضوع اخلاقی اولیه است و باید تمرکز تحلیل اخلاقی و سیاستی و همچنین حاکمیت و نظارت بر تحقیقات کایمریک باشد. مطالعات کایمریک احتمال آسیب‌های منحصربه‌فرد یا جدید ناشی از قرار دادن و توسعه سلول‌های بنیادی انسانی در حیوانات غیرانسان را افزایش می‌دهد، به‌ویژه زمانی که این سلول‌ها در مغز یا سیستم عصبی مرکزی رشد می‌کنند. اگرچه نهادهای نظارتی، مانند سازمان غذا و دارو در ایالات متحده و مقامات مشابه در سطح بین المللی، محققان را ملزم به آزمایش بیولوژیک‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی در مدل‌های حیوانی قبل از اقدام به آزمایش‌های انسانی می‌کنند، اما این الزامات تحقیقاتی ترجمه ای برای سرکوب اخلاقیات برخی افراد کافی نیست. زیرا نگرانی‌ها پژوهشگران اخلاق زیستی، فلسفه، مطالعات دینی و سایر حوزه‌های دانشگاهی، همچنین دانشمندان، روزنامه‌نگاران، سیاست‌گذاران و سازمان‌های مذهبی و حقوق حیوانات، در مورد مسائل مختلف اخلاقی و حکومتی مرتبط با این پژوهش بحث و گفتگو همچنان وجود دارد. این سؤالات شامل این است که آیا وضعیت اخلاقی حیوانات غیر انسانی با قرار دادن سلول‌های انسانی تغییر می‌کند یا خیر. آیا از نظر اخلاقی مناسب است که از مرزهای گونه‌ها به این طریق عبور کنیم، آیا ثبت اختراع این گونه‌های جدید از حیوانات غیر انسانی قابل قبول است یا خیر،. و اینکه آیا تحقیقات کایمریک انسان-غیرانسانی باید مشمول ممنوعیت‌ها یا نظارت‌های اضافی فراتر از مواردی باشد که عموماً در مورد تحقیق با سلول‌های انسانی و تحقیقات با حیوانات غیرانسان تحمیل می‌شود.

 نظارت بر تحقیقات کایمریک ضروری است

نظارت بر تحقیقات کایمریک باید زیاد شود و ارتباطات عمومی نیز باید بهبود یابد، ارتباطات بین کمیته‌های مختلف درگیر در نظارت در هر نهاد باید تقویت شود و یک مکانیسم ملی برای کسانی که در نظارت بر این مطالعات نقش دارند ایجاد شود. دانشمندان، روزنامه‌نگاران، متخصصان اخلاق زیستی، و دیگرانی که در مورد تحقیقات کایمریک می‌نویسند، باید از زبانی دقیق و در دسترس استفاده کنند که به‌جای پنهان‌کردن مسائل اخلاقی در خطر، شفاف‌سازی کند. اصطلاحات «کیمرا» که در اساطیر یونانی به هیولایی آتش‌نفس اشاره می‌کند، و «انسان‌سازی» نمونه‌هایی از زبانی پربار اخلاقی یا بیش از حد گسترده هستند که باید از آنها اجتناب کرد. این تحقیق در مجله Hastings Center Report منتشر شده است

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه