تاریخ انتشار: شنبه 28 مرداد 1402
دارویی که باعث رشد مجدد دندان‌ها می‌شود
یادداشت

  دارویی که باعث رشد مجدد دندان‌ها می‌شود

دانشمندان در حال نزدیک شدن به دارویی هستند که باعث رشد مجدد دندان‌ها می‌شود، این دارو دانشمندان را به آزمایش‌های بالینی نزدیک‌تر کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در حالی که ما به این ایده عادت کرده‌ایم که دندان‌ها فقط دو بار رشد کنند، یک داروی جدید می‌تواند رشد مجموعه سوم را ممکن کند. دانشمندان در حال برداشتن گام‌های مهمی در توسعه دارویی پیشگامانه هستند که به طور بالقوه می‌تواند رشد مجدد دندان‌ها را امکان پذیر کند. آزمایشات بالینی قرار است در جولای سال آینده آغاز شود. آنها امیدوارند این دارو تا سال 2030 برای دندانپزشکان در دسترس باشد. ناهنجاری‌های دندانی در بدو تولد در انسان شایع است و یک درصد از مردم در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. اما دارویی که باعث رشد مجدد دندان‌ها می‌شود، اولین بار در جهان خواهد بود. این تحقیق که توسط موسسه تحقیقات پزشکی بیمارستان کیتانو در اوزاکا، ژاپن هدایت می‌شود، با هدف ارائه «داروی درمانی برای بیمارانی است که به دلیل عوامل مادرزادی فاقد مجموعه کامل دندان‌های بالغ هستند» - مربوط به تأثیرات ژنتیکی یا رشدی که قبل از تولد رخ داده است.

ناهنجاری‌های دندانی

ناهنجاری‌های دندانی، ناهنجاری‌های مادرزادی رایج در انسان‌ها هستند که شیوع بالایی از از دست دادن دندان‌ها را نشان می‌دهند و یک درصد از مردم در سراسر جهان را مبتلا می‌کند. موارد بیش از 6 دندان از دست رفته می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی باشد و آژنزی ارثی دندان در 10 درصد از افراد مبتلا به آژنزی مادرزادی دندان رخ می‌دهد. در این بیماری چندین جهش ژنی مختلف در بیمارانی که به طور مادرزادی به ارث رسیده اند شناسایی شده است. در بسیاری از موارد، ژن‌های کاندید بر اساس تغییرات فنوتیپی مشاهده شده در موش‌های ناک اوت (KO) شناسایی و تعیین شدند. مطالعه اخیر روی موش‌های فاقد فاکتور رونویسی 2 (Runx2)-/- مرتبط با runt نشان داد که  در این حیوانات رشد دندان متوقف شده است و این فنوتیپ با بیماری یک جهش منحصر به فرد Arg131Cys که دارای جهش Runx2  که به طور مادرزادی سبب از دست رفتن دندان‌های اضافی میشود مشابه است. بنابراین موش‌های Runx2-/- می‌توانند به عنوان مدل‌های موش آژنزی مادرزادی دندان بررسی شوند.

آژنزی دندان

آژنزی دندان یک ناهنجاری رشدی است که با عدم وجود یک یا چند دندان دائمی (به استثنای مولر سوم) به دلیل شکست در مراحل اولیه رشد دندان مشخص می‌شود. اصطلاح آژنزی دندان غیر سندرمی (NSTA) به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن آژنزی دندانی در دندان‌های دائمی اتفاق می‌افتد. درواقع می‌توان گفت آژنزی دندانی یکی از شایعترین آنومالی‌های تکاملی است که بشر را درگیر می‌کند و به فقدان مادرزادی یک یا تعداد بیشتری دندان, در دوره دندان های شیری یا دایمی اطلاق می‌گردد. این اختلال بر اساس تعداد دندان درگیر به سه زیرگروه هیپودنشیا, الیگودنشیا و آنودنشیا تقسیم می‌گردد.

بیماری آنودنتیا یا بی دندانی

افراد مبتلا به آنودنتیا [اصطلاح پزشکی برای فقدان کامل دندان] دندان طبیعی ندارند زیرا هرگز آنها را رشد نداده اند. این بیماری اغلب در کنار سایر شرایط ژنتیکی مانند دیسپلازی اکتودرمی [نقص مو، ناخن، دندان، پوست و غدد] ظاهر می‌شود. طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت کلینیک کلیولند وجود دارد، درمان‌های رایج شامل دندان مصنوعی و ایمپلنت‌های دندانی است. این عارضه - که به نام آژنزیس دندان نیز شناخته می‌شود – توانایی‌های اساسی مانند جویدن، بلعیدن و صحبت کردن را از سنین جوانی مختل می‌کند که می‌تواند بر رشد تأثیر منفی بگذارد. دکتر کاتسو تاکاهاشی، رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان موسسه تحقیقات پزشکی کیتانو، از دوران تحصیلات تکمیلی خود، در اوایل دهه نود، روی این دارو کار کرده است. او به مجله ژاپنی Mainichi گفت: "ایده رویش دندان‌های جدید رویای هر دندانپزشکی است." در سال‌های اخیر، درمان‌های الیگونوکلئوتیدی برای استفاده در کاربردهای بالینی توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است. این درمان‌ها شامل RNA های آنتی سنس، (si)RNA با تداخل کوچک و آپتامرهای RNA است. به طور خاص، siRNA ها تداخل RNA (RNAi) را ترویج می‌کنند و داروهای نامزد نسل بعدی را بر اساس توانایی‌های مستقیم و خاص آنها برای هدف قرار دادن ژن‌های مرتبط با بیماری نشان می‌دهند. ما قبلاً نشان دادیم که siRNA‌های Stealth، که siRNA‌های اصلاح‌شده شیمیایی هستند، در هدف‌گیری ژن در سلول‌های mHAT9d، یک رده سلول‌های بنیادی اپیتلیال دندانی که از اپیتلیوم حلقه دهانه رحم لبه دندان‌های ثنایای موش مشتق می‌شود، موثر بودند. بنابراین، در مطالعه حاضر از Usag-1 Stealth siRNA برای مهار بیان موضعی استفاده کردیم.

ارائه یک داروی درمانی به بیماران مبتلا به بی دندانی

تلاش پیشگامانه دندانپزشکی با هدف "ارائه یک داروی درمانی به بیماران مبتلا به بی دندانی مادرزادی [افراد کاملا یا تا حدی بی دندان] که توسط آژانس تحقیقات و توسعه پزشکی ژاپن (AMED) حمایت می‌شود، از طریق همکاری بیش از 10 موسسه پزشکی و موسسه تحقیقاتی انجام می شود. در سراسر کشور،” در بیانیه ای در وب سایت کلینیک آمده است. ما معتقدیم که این تحقیق مکانیسم بیماری (آنودنتیا مادرزادی) را برای شما و بسیاری از بیماران دیگر روشن خواهد کرد و به توسعه درمان کمک خواهد کرد.

هدف قرار دادن ژنی به نام USAG-1

تیم تحقیقاتی در حال حاضر با هدف قرار دادن ژنی به نام USAG-1 که مشخص شده رشد دندان را محدود می‌کند، رشد دندان‌های "نسل سوم" را - به دنبال اولین دندان‌های شیری گرد و سپس دندان‌های دائمی بزرگسال - در مد‌ل‌های حیوانی موش تحریک کرده اند. تیم تاکاهاشی با توسعه یک داروی آنتی‌بادی خنثی‌کننده که عملکرد USAG-1 را مسدود می‌کند، رشد مجدد دندان‌ها را در موش‌ها و موش‌ها القا کرد. نتایج امیدوارکننده در سال 2021 در مجله علمی Nature منتشر شد و توجه جامعه علمی جهانی را به خود جلب کرد.

استفاده از داروی رشد مجدد دندان برای کودکان

دارویی برای رشد مجدد دندان انقلابی جدید و راه حلی جایگزین برای افرادی که دندان‌های خود را به دلیل حفره‌های شدید یا بیماری‌های دندان از دست داده اند ارائه می‌دهد. اکنون کار برای آماده سازی دارو برای استفاده انسانی در حال انجام است. به گزارش Mainichi، هنگامی که ایمنی و اثربخشی آن تضمین شد، تمرکز بر درمان کودکان 2 تا 6 ساله که علائم آنودنتیا را نشان می‌دهند، خواهد بود. دکتر تاکاهاشی آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن داروی رشد مجدد دندان در کنار دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت‌ها به گزینه سوم مناسب تبدیل می‌شود و به افراد فرصتی می‌دهد تا دندان‌های طبیعی خود را به دست آورند. تاکاهاشی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم راه را برای استفاده بالینی این دارو هموار کنیم.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه