تاریخ انتشار: دوشنبه 30 مرداد 1402
HPV و سرطان دهانه رحم
یادداشت

  HPV و سرطان دهانه رحم

بررسی‌های دانشمندان نشان داد که با برنامه‌های جامع سلامت از جمله واکسیناسیون و غربالگری تاحدودی از نرخ وقوع سرطان رحم کاسته خواهد شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سرطان دهانه رحم چهارمین بدخیمی شایع در زنان در سراسر جهان و یکی از علل اصلی مرگ و میر در زنان است. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) قوی ترین عامل خطر برای ایجاد نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم و سرطان است. در سال 2019، همه گیری COVID-19 برنامه‌های غربالگری سرطان و ایمن سازی NHS را مختل کرد و منجر به کاهش 6.8 درصدی غربالگری سرطان دهانه رحم نسبت به سال قبل شد. مشارکت با غربالگری نیز با محرومیت اجتماعی همراه بوده است. 
اپیدمیولوژی سرطان دهانه رحم
سرطان دهانه رحم یک بدخیمی مخرب دهانه رحم است که سرطان سلول سنگفرشی شایع تر از آدنوکارسینوم است. در سال 2020 تخمین زده می‌شود که 604000 مورد جدید سرطان دهانه رحم و 324000 مرگ و میر در سراسر جهان ثبت شود که تقریباً 90 درصد از این موارد در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ داده است. برای اولین بار با معرفی یک برنامه ملی غربالگری دهانه رحم در سال 1988، مقابله با بار این بیماری را هدف قرار داد، که از آن زمان شاهد کاهش قابل توجهی در بیش از یک سوم موارد در انگلستان بوده است. غربالگری سرطان دهانه رحم از سن 25 سالگی در دسترس است، زیرا این بیماری در بین افراد جوان نادر است. یک مطالعه چند مرکزی بزرگ در بریتانیا گزارش داد که غربالگری افراد بین سنین 20 تا 24 سال تاثیر کمی بر میزان سرطان دهانه رحم داشت یا هیچ تاثیری نداشت. 
زیرتایپ HPV
HPVها متعلق به خانواده Papillomaviridae هستند که ویروس‌های DNA دو رشته‌ای کوچک، بدون پوشش و شایع‌ترین عامل ویروسی عفونت‌های دستگاه تناسلی هستند. ژنوم HPV دایره‌ای است و اندازه آن هشت جفت کیلوباز تخمین زده می‌شود که اکثر آن‌ها هشت پروتئین را رمزگذاری می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به مناطق "زود" یا "دیر" تقسیم کرد. منطقه «اولیه» حاوی شش پروتئین (E1، E2، E4، E5، E6، و E7) است که مسئول تکثیر ژنوم HPV و تعدیل ایمنی هستند. منطقه "دیر" شامل پروتئین‌های کپسید L1 و L2 است که گزارش شده است که در انتقال ویروس نقش دارند. همه انواع HPV پتانسیل انکوژنیک ندارند، با بیش از 200 زیرگروه HPV که بر اساس درجه سرطانزایی آن‌ها به عنوان کم خطر یا پرخطر قابل شناسایی هستند. HPV های کم خطر، مانند HPV 6، 11، 42، 43، و 44، به دلیل ایجاد ضایعات خوش خیم اپیتلیال، مانند verrucae، زگیل و پاپیلوم، به عنوان چنین طبقه بندی رده بندی می‌شوند. از سوی دیگر، HPVهای پرخطر (hrHPV)، از جمله HPV 16، 18، 31، 33، 34، 35، 39، 45، 51، 52، 56، 58، 59، 66، 68، و 70 به شدت خطرناک هستند. تقریباً 40 HPV به طور خاص مربوط به ناحیه تناسلی هستند که HPV 16 و 18 قوی‌ترین hrHPVها در نظر گرفته می‌شوند که مسئول تقریباً نیمی از پیش بدخیمی‌های گردن رحم با درجه بالا هستند. 
انتقال HPV
HPV عمدتاً از طریق تماس مستقیم پوست به پوست یا پوست به مخاط منتقل می‌شود. فعالیت جنسی (از جمله مقاربت واژینال، مقعدی یا دهانی) با فردی که عفونت فعال HPV دارد، شایع ترین راه انتقال است. علاوه بر این، انتقال افقی غیرجنسی HPV از طریق پوست، دهان یا تماس فومیته وجود دارد که کمتر رایج هستند. در مورد سرطان دهانه رحم، برخی از عوامل خطر با ماهیت مقاربتی آن مرتبط هستند، مانند رابطه جنسی از سنین پایین و داشتن چندین شریک جنسی. عفونت HPV بسیار شایع است، با یک مطالعه تخمین زده می‌شود که زنان در ایالات متحده (ایالات متحده) که مداخلات مشابهی با انگلستان دارند، خطر ابتلا به عفونت در طول زندگی را بین 53.6٪ تا 95٪ دارند، بنابراین، کاهش این بیماری در اولویت قرار دارد. 
سایر عوامل خطر
سیگار کشیدن

در حالی که رابطه بین عفونت HPV و سرطان دهانه رحم به خوبی ثابت شده است، مهم است که سایر عوامل خطر احتمالی را بشناسیم. هم سلول سنگفرشی و هم آدنوکارسینوم دهانه رحم فاکتورهای خطر مشابهی دارند که سیگار کشیدن یک عامل خطر ویژه قوی برای کارسینوم سلول سنگفرشی است. مطالعه بزرگ تحقیقات آینده نگر اروپایی در مورد سرطان و تغذیه (EPIC) بیش از 521000 شرکت کننده را در 10 کشور اروپایی به کار گرفت که نشان داد افزایش دو برابری CIN و خطر سرطان مهاجم دهانه رحم با بسته سال‌های بیشتر سیگار کشیدن، در حالی که زمان پس از ترک سیگار کاهش یافته است. ارتباط بین سیگار کشیدن و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم مورد بحث قرار گرفته است، اما تصور می‌شود که نقش چندوجهی در سرطان زایی دهانه رحم دارد. تصور می‌شود که سیگار خطر ابتلا به عفونت HPV را افزایش می‌دهد یا کلیرانس را کاهش می‌دهد که منجر به افزایش خطر بدخیمی دهانه رحم می‌شود.
قرص ضد بارداری خوراکی
قرص ضد بارداری خوراکی (OCP) به دلیل کارایی بالا، رایج‌ترین شکل پیشگیری از بارداری در کنار محافظت مانع در جهان است. در حالی که موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) بیان می‌کند که استفاده از OCP خطر سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد، این ارتباط به خوبی تثبیت نشده است و موضوع بحث در بین پزشکان بوده است. چندین بررسی سیستماتیک و متاآنالیز به این نتیجه رسیدند که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از OCP با افزایش خطر مرتبط است، در حالی که دیگران به این نتیجه رسیدند که داروهای ضد بارداری هورمونی به دلیل استروژن بودن دهانه رحم، پتانسیل تأثیرگذاری بر مسیر سرطان زایی وابسته به HPV را دارند. 
سرکوب سیستم ایمنی
به خوبی شناخته شده است که افراد سرکوب شده سیستم ایمنی در معرض افزایش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، کبد و معده هستند. این بیماران پرخطر شامل افرادی هستند که دارای اختلالات نقص ایمنی و پیوند عضو هستند اما منحصر به فرد نیستند. بیماران مبتلا به دهانه رحم که پس از پیوند عضو از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، به دلیل آسیب پذیری آن‌ها در برابر عفونت‌های HPV، در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار دارند که مکانیسم انکوژنز را هدایت می‌کند.
برنامه‌های فعلی NHS - واکسیناسیون HPV
برنامه واکسیناسیون NHS در حال حاضر اولین دوز واکسن HPV را به کودکان 12 تا 13 ساله و دوز دوم آن‌ها 6 تا 24 ماه بعد ارائه می‌دهد. این واکسیناسیون‌ها توسط NHS برای دخترانی که پس از 1 سپتامبر 1991 متولد شده‌اند و پسرانی که پس از 1 سپتامبر 2006 متولد شده اند به صورت رایگان ارائه می‌شود. پیش از این، یک برنامه طولانی مدت واکسیناسیون منحصراً برای دختران تا تمدید آن به هر دو جنس در سپتامبر 2019 وجود داشت. این به دلیل اعتقاد به ایمنی گله و محافظت غیرمستقیم پسران در برابر عفونت HPV بود.
برنامه‌های فعلی NHS - غربالگری سرطان دهانه رحم
برنامه غربالگری سرویکس (آزمایش اسمیر) NHS برای اولین بار در سال 1988 در انگلستان معرفی شد که زنان 20 تا 64 ساله را هر 3 تا 5 سال یکبار غربالگری می‌کرد. بین سال‌های 1988 و 1992، بریتانیا کاهش قابل توجهی در مرگ و میر و افزایش پوشش مشاهده کرد. با این حال، با توجه به شواهدی مبنی بر اینکه غربالگری زنان از سن 20 سالگی تأثیر کمی بر خطر ابتلا به سرطان دارد یا هیچ تأثیری ندارد، NHS اعلام کرد که زنان بین 25 تا 49 سال باید هر سه سال غربالگری شوند، در حالی که زنان 50 تا 64 ساله دعوت می‌شوند. 
در حال حاضر، هدف اولیه برنامه غربالگری شناسایی عفونت HPV و در نتیجه پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده مختلفی نشان دادند که یک آزمایش غربالگری دهانه رحم که DNA hrHPV را تشخیص می‌دهد، حساسیت بیشتری در تشخیص CIN نسبت به روش غربالگری مبتنی بر سیتولوژی دارد، بنابراین، محافظت قابل‌توجهی در برابر سرطان دهانه رحم ارائه می‌دهد.
عوامل اجتماعی و اقتصادی بر جذب غربالگری سرطان دهانه رحم
با توجه به نگرانی، مطالعات به طور مداوم نشان می‌دهد که پوشش غربالگری در میان افراد دارای پس زمینه‌های اجتماعی-اقتصادی محروم بدتر است. وضعیت HPV روش غربالگری اولیه در بریتانیا است، اگرچه تغییرات قابل توجهی در پاسخ به آزمایش HPV مثبت در زمینه‌های مختلف اجتماعی-اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفته است که ممکن است بر حضور مجدد در آینده تأثیر بگذارد. یک نظرسنجی بزرگ مبتنی بر جمعیت، پاسخ‌های روانی اجتماعی، از جمله شرم، انگ، و اضطراب را در میان بیماران HPV مثبت مورد بررسی قرار داد. سطح تحصیلات ابتدایی، مذهب، سن زیر سی سال و بیکاری همگی با پیامدهای نامطلوب مرتبط بودند.
درک عفونت HPV در پیشگیری، تشخیص و مدیریت اکثریت قابل توجهی از سرطان‌های دهانه رحم بسیار مهم است. برنامه‌های فعلی در بریتانیا، که شامل ثبت نام واکسن‌های HPV، غربالگری سازمان‌یافته و روش‌های دقیق کولپوسکوپی است، در بهبود پیش‌آگهی و مرگ‌ومیر این بیماران بسیار سودمند است. عوامل خطر برجسته از جمله سیگار کشیدن، سرکوب سیستم ایمنی، OCP و رفتار جنسی به عنوان عوامل خطر مهم شناسایی شده‌اند. 
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه