تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 شهریور 1392
جداسازی سلول های بنیادی پانکراسی از موش

  جداسازی سلول های بنیادی پانکراسی از موش

محققین آلمانی با استفاده از فعال سازی مسیرسیگنالینگ Wnt که در حالت نرمال در افراد بالغ غیر فعال است، موفق به تولید سلول های بنیادی پانکراسی شده اند که قادرند به سلول های بتای تولید کننده انسولین و سلول های مجرای پانکراسی تمایز یابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین موفق به کشف سلول های بنیادی شده اند که توانایی تکوین به هر دو نوع مختلف سلول هایی سازنده پانکراس سالم را دارند. یک تیم تحقیقاتی در آلمان سلول های بنیادی را از پانکراس موش جدا سازی کرده اند و با استفاده از سیستم های کشت سه بعدی کشت داده اند. نتایج گزارش شده نهایتا توانست منجر به راه هایی برای ترمیم سلول های بتای تولید کننده انسولین و سلول های مجرای پانکراسی شود که آسیب دیده بودند.

مولکول های سیگنالینگ سلولی شناخته شده Wnt و پروتئین دیگری که Lgr5 نامیده می شود برای تولید سلول های بنیادی بالغ که می توانند به خوبی رشد کنند و سریعا تقسیم شوند ضروری هستند. از طرف دیگر، این مسیرهای سیگنالینگ و مولکول ها در پانکراس بالغ غیرفعال هستند. این محققین راهی را یافته اند تا مسیر Wnt را فعال کند و گستره نامحدودی از سلول های بنیادی پانکراسی را تولید کنند و از موش جداسازی کنند. آن ها با تغییر شرایط رشد توانسته اند دو سرنوشت مختلف را برای سلول های بنیادی رقم بزنند: آن ها یا به شمار زیادی از سلول های بتای تولید کننده هورمون تبدیل می شوند یا سلول های مجرای پانکراسی را ایجاد می کنند. این مطالعه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و برای این که این روش برای سلول های انسانی نیز مورد استفاده قرار گیرد به آزمایش های بیشتری احتیاج است.

در این مطالعه، پانکراس های موشی به نحوی تغییر کرده بودند که سلول های مجرایی را می ساختند که تکثیر  پیدا می کردند و تمایز می یافتند. برخی از سلول ها در این جمعیت جدید، سلول های بنیادی بودند که قادر به خودنوزایی بودند. محققین قادر بودند این سلول ها را کشت دهند تا شمار زیادی از سلول های پانکراسی را تولید کنند یا توده کوچک بافتی به نام ارگانوئید ایجاد کنند.

استراتژی های درمانی برای بیماری های پانکراسی به دلیل فقدان سیستم های کشت سلول همواره با مشکل هایی روبرو بوده است که این اجازه را به دانشمندان نمی داد بافت های جایگزین را در لوله یا ظروف کشت رشد دهند. روش های جایگزین مانند پیوند بافت میز به دلیل کمبود اهدا کننده و احتمال رد پیوند گزینه مناسبی نیستند.

این مطالعه جدید، یک منبع نامحدود از سلول های بنیادی پانکراسی را در اختیار محققین قرار می دهد تا با بهره گیری از آن روش های درمانی جدیدی را برای بیماری های پانکراسی مانند دیابت ابداع کنند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه