تاریخ انتشار: یکشنبه 19 شهریور 1402
درمان بیماران سرطانی  با استفاده از سلول‌های T جدید کشف شده

درمان بیماران سرطانی با استفاده از سلول‌های T جدید کشف شده

مطالعات نشان داد که سلول‌های T جدید کشف شده در خون بیماران تحت درمان با TIL ، می‌تواند بیماران سرطانی را از شر تومور خلاص کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در طول دهه گذشته، ایمونوتراپی یا همان درمان‌هایی که قدرت سیستم ایمنی بیمار را برای حمله به تومورها به کار می‌گیرد و تقویت می‌کند، به سرعت به چیزی تبدیل شده است که بسیاری آن را "ستون پنجم" درمان سرطان می‌نامند. به این دلیل که داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی توانایی کوچک کردن و حتی ریشه کن کردن تومورها را در برخی از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته نشان داده‌اند. نکته مهمتر این است که در درصد کمی از بیماران، این پاسخ‌های درمانی می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد. در همین راستا دانشمندان به طور تصادفی در آزمایش خون یک بازمانده از سرطان در مراحل آخر، به یک "داروی زنده" خارق العاده دست یافتهاند. یک سال پس از دریافت "بزرگترین پیشرفت در درمان سرطان" در افراد بیش از 50 سال، بدن این بیمار هنوز توسط ناوگانی از سلول‌های ایمنی قاتل موسوم به سلول‌های T محافظت می‌شد. محققان دانشگاه کاردیف در بریتانیا دریافتند که این سلول‌های T خاص ممکن است در تشخیص و حمله به تومورها بسیار بهتر از سلول‌های T محیطی باشند. آنها حتی می‌توانند چندین نوع مختلف سرطان را از زوایای مختلف به طور همزمان از بین ببرند.

درمان با لنفوسیت‌های نفوذ کننده تومور (TIL)

اندی سیول، زیست شناس دانشگاه کاردیف، توضیح می‌دهد: "یافته‌های ما واقعا ما را شگفت زده کرد زیرا هیچ کس نمی‌دانست که سلول‌های T به تنهایی می‌توانند سلول‌های سرطانی را از طریق چندین پروتئین مرتبط با سرطان به طور همزمان تشخیص دهند." ما می‌خواستیم بدانیم که چگونه برخی از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته که تحت درمان با [لنفوسیت‌های نفوذکننده تومور] درمان شده‌اند، سرطان خود را با موفقیت از بین می‌برند، بنابراین برای یافتن پاسخ به دنبال آن رفتیم.» در دهه گذشته یا بیشتر، درمان با لنفوسیت‌های نفوذ کننده تومور (TIL) به عنوان یک روش جدید قدرتمند برای ریشه کن کردن احتمالاً تومورهای مرحله آخر ظاهر شده است. درمان TIL شامل گرفتن مستقیم گلبول های سفید خون بیمار از تومور و رشد و تقویت مصنوعی آنها برای حمله بهتر به سرطان است. در کارآزمایی‌های بالینی، به نظر می‌رسد این درمان در بیش از 80 درصد مواقع مؤثر است. با وجود این نتایج باورنکردنی، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که این درمان در سطح سلولی چگونه کار می‌کند. محققان در کاردیف سال‌ها در تلاش برای کشف این موضوع بودند و اکنون به پیشرفتی دست یافته‌اند.

دانشمندان با مهندسی سلول های ایمنی برای هدف قرار دادن نوع خاصی از سرطان خون در اولین آزمایش های بالینی خود، ادعای موفقیت "فوق العاده" دارند. در میان ده‌ها بیمار که معمولاً فقط چند ماه از عمرشان باقی مانده بود، آزمایش‌های تجربی اولیه که از سلول‌های T سیستم ایمنی برای هدف‌گیری سرطان‌ها استفاده می‌کردند «نتایج خارق‌العاده‌ای» داشتند. زیرا در یک مطالعه، 94 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL) علائم را به طور کامل ناپدید کردند. بیماران مبتلا به سایر سرطان های خون، نرخ پاسخ بیش از 80 درصد را داشتند و بیش از نیمی از آنها بهبودی کامل را تجربه کردند.

درمان با سلول T اصلاح شده( داروی زنده)

در روش درمان با سلول T، پزشکان سلول‌های ایمنی را از بیماران حذف می‌کنند و آنها را با مولکول‌های «گیرنده» که سرطان خاصی را هدف قرار می‌دهند، علامت‌گذاری می‌کنند، همانطور که سایر سلول‌های T ، آنفولانزا یا عفونت‌ها را هدف قرار می‌دهند. سپس سلول‌ها را به بدن تزریق می‌کنند. ریدل از مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در ایالت واشنگتن می‌گوید: محققان بر این باورند که کاهش دوز سلول‌های T می‌تواند خطر عوارض جانبی را کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود که اکثر بیماران در این کارآزمایی دو تا پنج ماه زنده باشند.» حتی امیدوارتر محققی به نام کیارا بونینی بود که گفت در بیش از 15 سال کار تحقیقی درمانی، چنین میزان بهبودی مانند آزمایشات اخیر را ندیده است. او گفت: «این واقعاً یک انقلاب است. سلول‌های T یک داروی زنده هستند و زیرا این پتانسیل را دارند که در بدن ما برای تمام عمر باقی بمانند. بونینی، متخصص خون در دانشگاه سان رافائل در میلان، گفت که در مطالعه دیگری، محققان وجود سلول‌های T حافظه ای را برای دو تا 14 سال پس از معرفی آنها به بیماران سرطانی که پیوند مغز استخوان برای آنها مؤثر نبود، ردیابی کردند. . ریدل گفت: «این یک درمان زنده است، زیرا هنگامی که آن را در سلول‌ها قرار می‌دهید در داخل بدن دچار دامنه عمل گسترده تری پیدا می‌کنند.

مشاهده سلول‌های T چندشاخه در خون افراد بیمار

محققان هنگام بررسی نتایج آزمایش‌های بالینی فاز I و II، که در آن 31 بیمار مبتلا به ملانوم بدخیم درمان TIL را دریافت کرده بودند، دریافتند افرادی که سرطان خود را با موفقیت طی کردند، هنوز هم پس از گذشت یک سال، پاسخ‌های سلول T قوی را نشان می‌دادند. سلول‌های T یکی از این بیماران به‌طور قابل‌توجهی «چند شاخه» بودند و پتانسیل پاسخگویی به اکثر انواع سرطان و نه فقط ملانوم را نشان می‌داد. سیول می‌گوید: «نکته مهم این است که ما تعداد زیادی سلول T چند شاخه‌ای را در خون بازماندگان سرطان دیده ایم که تا به امروز، ما چنین سلول‌های T چند شاخه‌ای را در افرادی که سرطان در آنها پیشرفت زیادی داشت، پیدا نکرده بودیم. سیول و همکارانش برای تأیید آنچه واقعاً در جریان است، اکنون باید با دقت این سلول‌های T چندشاخه را در آزمایشگاه تماشا کنند که به سرطان حمله می‌کنند. تنها در این صورت است که آنها قادر خواهند بود تعیین کنند که آیا این سلول‌های ایمنی مسئول نتایج عالی درمان TIL هستند یا خیر.

استفاده از سلول‌های T چند شاخه ای مهندسی شده

گری دلتون، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله، ایمونولوژیست دانشگاه کاردیف. می‌گوید: "امیدواریم بررسی کنیم که آیا سلول‌های T چند شاخه ای مهندسی شده می‌توانند برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌ها به روشی مشابه نحوه استفاده از سلول‌های CAR-T مهندسی شده برای درمان برخی از انواع سرطان خون مورد استفاده قرار گیرند." سلول‌های CAR-T، درمان‌های گیرنده آنتی‌ژن کایمریک با سلول‌های T هستند، و قبلاً به‌عنوان درمان سرطان خون توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده‌اند.

مقایسه درمان CAR-T با درمان TIL

درمان‌های سلول T در حال حاضر با نام CAR برای هر بیمار شخصی سازی شده است.زیرا آنها در این روش با جمع‌آوری سلول‌های T از بیمار و مهندسی مجدد آنها در آزمایشگاه برای تولید پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک یا CAR  استفاده میکنند. CAR ها پروتئین‌ها یا آنتی ژن‌های خاصی را در سطح سلول‌های سرطانی تشخیص می‌دهند و به آن متصل می‌شوند. ولی درمان CAR-T کمی با درمان TIL متفاوت است زیرا سلول‌های T خاص را برای هدف قرار دادن بخش‌های خاصی از یک سلول سرطانی برنامه ریزی مجدد می‌کند. از آنجایی که سلول‌های TIL مستقیماً از یک تومور جامد می‌آیند، متنوع‌تر هستند و دانشمندان نیازی ندارند که با مکانیسم‌های حمله آن‌ها کار کنند. شاید این همان چیزی است که آنها را در برابر بسیاری از انواع سرطان موثر می‌کند.

چالش‌های کار درمانی با سلول‌های T

سیول که به این نتایج امیدوار است، می‌گوید: علیرغم اینکه"تعداد بیماران مورد ارزیابی کم بوده است، اما ممکن است سلول‌های T چند شاخه با بهبودی کامل - یا پاکسازی سرطان مرتبط باشد."  آزمایش‌ها تاکنون فقط برخی سرطان‌های خون را هدف قرار داده‌اند و محققان اذعان کردند که باید روی تومورها کار کنند و مدت زمان بهبودی بیماران را نیز پیگیری کنند، زیرا سلول‌های سرطانی گاهی اوقات می‌توانند بدون توجه به دفاع بدن پنهان شوند، یا به سادگی بر آن‌ها غلبه کنند و سیستم ایمنی را به کار بیاندازند. ولی لازم به ذکر است که درمان با سلول‌های T اغلب به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می‌شود، زیرا برنامه ریزی مجدد سیستم ایمنی می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد، از جمله آنها می‌تواند، سندرم انتشار سیتوکین (sCRS) – و بارگذاری بیش از حد سلول‌های دفاعی باشد. تاکنون نیز در نتایج کارآزمایی بالینی درمان با  CAR-T  نشان داده است که 20 بیمار به دلیل sCRS علائم تب، افت فشار خون و مسمومیت عصبی را تجربه کردند و دو نفر جان خود را از دست دادند، اما محققان خاطرنشان کردند که شیمی درمانی در تمام بیمارانی که در آزمایشات جدید شرکت کردند شکست خورده است.