تاریخ انتشار: یکشنبه 22 مرداد 1402
تأثیر تریاک بر باروری مردان و تکه تکه شدن DNA
یادداشت

  تأثیر تریاک بر باروری مردان و تکه تکه شدن DNA

احتمالا مواد افیونی نظیر تریاک می‌تواند با مداخله مولکولی باعث ناباروری شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اعتیاد به تریاک و مواد غیرمجاز به یک موضوع مهم تبدیل شده است که باید با آن مقابله کرد زیرا عوارض بی حد و حصری ممکن است از مصرف نادرست آن‌ها ایجاد شود. انکار اهمیت آن‌ها غیرممکن است. رابطه بین OS (استرس اکسیداتیو) که در نهایت منجر به تکه تکه شدن DNA و اعتیاد به مواد غیرقانونی می‌شود مشکوک بوده و تلاش‌های زیادی برای اثبات آن صورت گرفته است. ناباروری زوج های زیادی را در سطح جهان درگیر می‌کند و دلایل مختلفی به آن نسبت داده می‌شود. 
مواد افیونی
علیرغم تاریخچه بحث برانگیز استفاده از تریاک برای اهداف پزشکی برای اولین بار، اکثر نویسندگان موافقند که گسترش تریاک در اوایل قرن هشتم در هند آغاز شد. خشخاش (مورفین، تباین، کدئین، پاپاورین، نوسکاپین و غیره) برای مقاصد مخدر و آرامبخش استفاده می‌شد. امروزه از مواد مشتق شده از تریاک از جمله مرفین، کدئین و هیدروکودون به عنوان مسکن جامد استفاده می‌شود. در مقابل، هروئین، مشتق شده از تریاک، می‌تواند برای سلامتی فرد مضر باشد و می‌تواند باعث درجه بالایی از اعتیاد شود.
قطعه قطعه شدن DNA
آپوپتوز با فرآیندی مشخص می‌شود که منجر به تجزیه DNA سلول به قطعات کوچکتر، تقریباً شبیه به نکروز می‌شود. وقوع DF بستگی به عوامل قطعه قطعه شدن DNA (DFF) دارد که حاوی 45 کیلو دالتون و 40 کیلو دالتون است. در طی فرآیند آپوپتوز، DFF45 توسط کاسپاز-3 از DFF40 جدا می‌شود. سپس، DFF40 فعال می‌شود و DNA را به قطعات کوچکتر می‌شکند که DF نامیده می‌شود. اختلال در روند آپوپتوز می‌تواند باعث ایجاد برخی اختلالات از جمله بیماری‌های خود ایمنی، سرطان و غیره شود.
مورفین
مورفین یکی از مواد افیونی تقسیم‌بندی شده است که به‌عنوان مسکن در بیماران مبتلا به درد شدید و مزمن به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیمه عمر مرفین بین 1.5 تا 7 ساعت است و بسته به عواملی می‌توان از انواع فرآورده‌های آن استفاده کرد. مسیر ضددردی مورفین که شبیه کدئین است نشان داده شده است. هنگامی که مورفین به گیرنده خود (گیرنده اپیوئیدی Mu ،μ) متصل می‌شود، سیگنال توسط برخی از آنزیم‌هایی که اثر آن را تنظیم می‌کنند دریافت می‌شود. از یک طرف، تحقیقات زیادی نشان داد که مورفین می‌تواند سیستم ایمنی را مختل کند. مورفین نه تنها بر تعداد لنفوسیت‌ها، وزن تیموس و وزن طحال تأثیر می‌گذارد، بلکه فرآیند میتوژنیک لنفوسیت را نیز کاهش می‌دهد. این اثرات یا به تأثیر مستقیم مورفین بر گیرنده لنفوسیتی آن یا تأثیر غیرمستقیم مورفین بر گیرنده سیستم عصبی نسبت داده می‌شود. محققین نشان داد که دوزهای کم و زیاد مورفین باعث افزایش آپوپتوز لنفوسیت‌های غدد لنفاوی از طریق مسیرهای مختلف می‌شود. دوز کم با افزایش آپوپتوز با واسطه کاسپاز 3 و کاسپاز 8 همراه است. 
کدئین و کدئینون
ظرفیت کدئین به عنوان مسکن مشابه مورفین است. همچنین عوارض جانبی مشابهی مانند یبوست، حالت تهوع، استفراغ، خارش، خشکی دهان و اعتیاد دارد. پتانسیل تسکین درد کدئین در مقایسه با مورفین به دلیل قدرت کمتر گیرنده Mu (μ) که همان گیرنده بین مورفین و کدئین است، کمتر است. کدئین دارای سه ترکیب اصلی است: مورفین، کدئین 6-گلوکورونید و کدئینون. که از نظر ساختار و قدرت متفاوت هستند. تولید کدئینون بر اساس اکسید کننده کدئین است. آن سمیت سلولی شدید ترکیبات مورفین را در برابر سلول‌های لوسمی پرومیلوسیتیک انسانی نشان می‌دهد.

کوکائین
اعتیاد به کوکائین به طور گسترده‌ای در میان جوامع غربی مشترک است و استفاده پزشکی از کوکائین به بی حسی موضعی محدود می‌شود. این شامل طیف وسیعی از سنین است و قرار گرفتن در معرض آن ممکن است مسئول برخی ناهنجاری‌های مادرزادی و مرده‌زایی باشد. با توجه به قرار گرفتن در معرض کوکائین قبل از تولد؛ برخی از مطالعات حجم کمتر مغز را در کودکانی که از طریق داخل رحمی در معرض کوکائین قرار گرفته‌اند، نشان داده است که علت اصلی رفتار نامناسب است. شواهد کافی از مرگ در بافت CNS به دلیل قرار گرفتن مادر در معرض کوکائین وجود دارد. 
ناباروری
ناباروری با شیوع 60 تا 80 میلیون زوج که به طور پیوسته در حال افزایش است، به یکی از دغدغه‌های مهم جامعه تبدیل شده است. تعریف ناباروری به عنوان عدم موفقیت در بارداری پس از حداقل یک سال رابطه جنسی محافظت نشده متوالی توصیف شده است که به عوامل زن و مرد مربوط می‌شود. بر اساس سابقه بارداری موفق، ناباروری را می‌توان به ناباروری اولیه و ثانویه تقسیم کرد. می‌توان آن را با توجه به علل به سه گروه تقسیم کرد: عوامل مردانه، عوامل زنانه و ترکیبی از آن‌ها.
علل ناباروری مردان
در مورد ناباروری مردان، اسپرم‌زایی زنده نیاز به ارتباط مناسب بین سیستم‌های غدد درون‌ریز، پاراکرین و اتوکرین دارد که می‌تواند توسط عوامل مختلفی که منجر به ناباروری می‌شود، مختل شود. چند موقعیت اکتسابی و مادرزادی مانند پیچ خوردگی بیضه، اورکیت، داروهای شناخته شده سیتوتوکسیک و سندرم کلاین فلتر ممکن است باعث قطع اسپرماتوژنز شود که عمدتاً باعث آزواسپرمی می‌شود. در عین حال، بیشتر عوامل ناباروری که به عنوان عوامل ایدیوپاتیک شناخته می‌شوند، به وضوح مشخص نشده‌اند. اگرچه عوامل بسیاری در زمینه ناباروری شناسایی شده است، اما مطالعه گسترده‌ای در مورد عوامل ناباروری وجود ندارد. به اندازه کافی عجیب، باروری مردان اخیراً کاهش یافته است و دلایل روشنی برای ناباروری مردان نامشخص است.
علل ناباروری زنان
ناباروری زنان علل مختلفی را در بر می‌گیرد، از مشکلات تشریحی که مهم ترین علل ناباروری هستند. سن زنان در زمان اقدام به بارداری طی 20 سال گذشته افزایش یافته است و این یکی از دلایل افزایش روز افزون ناباروری در بین زنان است. با افزایش سن، تخمدان کمتر اثر می‌کند، احتمال ناهنجاری‌های کروموزومی افزایش می‌یابد و تعداد آمیزش‌ها به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در زنان مبتلا به نارسایی تخمدان، علاوه بر علل آناتومیکی و پاتولوژیک، اختلالات غدد درون ریز متعدد احتمالاً عملکرد فیزیولوژیکی تخمدان را مختل می‌کند. نقش چسبندگی لگن در ناباروری زنان ناشی از رادیکال‌های آزاد را نباید نادیده گرفت. فرض بر این است که تولید ROS به هوای اتاق عمل پس از جراحی وابسته است و ROS با پیشرفت چسبندگی لگن وضعیت را بدتر می‌کند.
ناباروری و تکه تکه شدن DNA
آسیب رساندن به DNA اسپرم می‌تواند با شش مکانیسم ظاهر شود که می‌تواند در فرآیند بلوغ اسپرم یا در طول انتقال اسپرم اختلال ایجاد کند. DF در طول اسپرماتوژنز اتفاق می‌افتد و به سمت لوله‌های اسپرم ساز و اپیدیدیم حرکت می‌کند. علاوه بر این، DF توسط اندونوکلئازهای درون زا، رادیوتراپی، شیمی درمانی و عوامل محیطی القا می‌شود. گزارشاتی وجود دارد که ROS فاکتور حیاتی در 25 تا 40 درصد از مردان مبتلا به ناباروری ایدیوپاتیک بدون توجه به وجود واریکوسل است. ROS می‌تواند از گلبول‌های سفید خون، عمدتاً لکوسیت‌های پلی‌مورفونوکلئر منشأ گرفته شود. در نتیجه، سطح بالای گلبول‌های سفید خون با سطح بالایی از ROS از طریق مسیرهای ساده همراه است. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که موقعیت‌هایی که باعث لکوسیتوپنی می‌شوند، می‌توانند با افزایش سطح ROS، شانس باروری را کاهش دهند.
ناباروری و داروهای غیرمجاز
علیرغم نقش مواد غیرمجاز در استرس اکسیداتیو نوظهور (OS)، حساسیت اسپرم انسان به OS با این ایده که از مسئولیت تریاک در مورفولوژی و تحرک ناهنجاری‌های اسپرم پشتیبانی می‌کند، همخوانی ندارد. از بسیاری از مطالعات بالینی و تجربی در مورد تأثیر مواد غیرقانونی بر سیستم تولیدمثلی مردان، تنها برخی از آن‌ها این مبنای را بر اساس آسیب DNA توصیف می‌کنند. در مقابل، بقیه مطالعات توصیف کردند که به دلیل تغییرات هورمونی، انقباض عروق خون بیضه، کاهش قطر لوله‌های اسپرم ساز و میزان کل سلول‌های زایا این اتفاق می افتد. 
درمان
برخی از آنتی اکسیدآن‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای برای جلوگیری از اثر مخرب ROS بر روی DNA سلول نشان داده‌اند. پراکسیداسیون لیپید، علت اصلی آسیب DNA، می‌تواند توسط گلوتاتیون پراکسیداز سرکوب شود. در مطالعه‌ی این کارآیی آنتی اکسیدآن‌ها را در کاهش DF اسپرم نشان داد. با این حال، هیچ تفاوتی در پارامترهای اسپرم در گروه درمان (53-56) مشاهده نشد. در مطالعه دیگر، ویتامین‌های C و E به عنوان آنتی‌اکسیدان تأثیر مفیدی بر تعداد و تحرک اسپرم در مردان سالم و غیر سیگاری دارند. DF و فرآیندهای التهابی که در افراد با مصرف خوراکی کدئین اتفاق می‌افتد، می‌تواند سطح آنزیم‌های بیضه را تعدیل کند و جدای از آن، باعث تغییراتی در مورفولوژی سلول‌های بیضه شود. 
نتیجه
میزان باروری در افرادی که مواد غیرمجاز مصرف می‌کنند کاهش می‌یابد و بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که علاوه بر سطوح تعدیل هورمونی و تغییرات پاتولوژیک، تکه تکه شدن DNA باید به عنوان یک مکانیسم پاسخ در نظر گرفته شود. بنابراین می‌توان از آنتی اکسیدآن‌ها در بیماران ناباروری به دلایل نامعلوم استفاده کرد. نتایج آنتی اکسیدآن‌ها در مطالعات حیوانی رضایت بخش بود. با این حال، بر خلاف همه احتمالات، نتایج در مطالعات بالینی انسانی به خوبی در مطالعات تجربی نبود. 
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه