تاریخ انتشار: دوشنبه 23 مرداد 1402
تاثیر مصرف پیتزا بر بهبود بیماری آرتریت روماتوئید
یادداشت

  تاثیر مصرف پیتزا بر بهبود بیماری آرتریت روماتوئید

در مقاله‌ای که اخیراً در مجله Nutrients منتشر شده است، محققان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) را ثبت نام کردند تا بررسی کنند که آیا پیتزا و ترکیبات آن فعالیت بیماری RA را تعدیل می‌کنند یا خیر.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اکثر بیماران آرتریت روماتوئید (RA) به راحتی به وضعیت فعالیت کم بیماری یا بهبودی پایدار نمی‌رسند. بر این اساس، موارد فعال و در حال بهبودی این بیماری التهابی مزمن که شامل مفاصل متعدد و پاتوژنز خودایمنی است، در سراسر جهان، از جمله در ایتالیا، در حال افزایش است. مطالعات اندکی نقش پیتزا بر سلامتی را بررسی کرده اند. با این حال، تنها در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان بررسی شده است. بنابراین، مطالعات ارزیابی اثر بالقوه مصرف پیتزا بر بیماری‌های التهابی، به عنوان مثال، RA، پراکنده هستند. با توجه به دانش ما، هیچ مطالعه ای تاکنون نقش پیتزا و مواد تشکیل دهنده آن را در تعدیل فعالیت بیماری در آرتریت روماتوئید (RA) بررسی نکرده است، بنابراین در مطالعه حاضر، محققان تحقیقات فعالیت RA ، اینبار بر روی پیتزا متمرکز شدند، یک ماده غذایی واحد که ارزان، خوشمزه و در سطح جهانی قابل دسترسی است.

آرتریت روماتوئید و راهای درمانی آن

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی مزمن است که چندین مفاصل را درگیر می‌کند، در واقع با یک پاتوژنز چند عاملی و خود ایمنی روبرو هستیم. شیوع RA در سراسر جهان در سال‌های 1986-2014 بین 0 تا 2.70 درصد (میانگین شیوع: 0.56 درصد) بود. در ایتالیا، شیوع RA در سال 2011 برای بیماری فعال و در حال بهبودی با هم 0.41٪ گزارش شد (به ترتیب 0.32٪ برای RA فعال و 0.09٪ برای RA در بهبودی). اگرچه شیوع RA در ایتالیا از دهه 1960 تا 1990 ثابت بود، ولی یک افزایش جزئی در سال‌های اخیر گزارش شده است، بنابراین مطابق با افزایش شیوع استاندارد سنی و بروز گزارش شده در اروپا از 1990 تا 2019 و با توجه به اثرات قابل توجه RA بر عملکرد فیزیکی، کیفیت زندگی، و وضعیت عاطفی بیماران و بیماری های همراه مرتبط، توسعه و درمان RA نشان دهنده یک مسئله مهم بهداشت عمومی است.«انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، اما ما می‌توانیم از همان غذاهای رژیمی آرتریت سالم برای همه این بیماری‌ها برای کمک به کاهش التهاب و تسکین برخی از دردهای مفصلی مرتبط با آرتریت استفاده کنیم.درمان آرتریت روماتوئید یک مسئله مهم بهداشت عمومی است. هم بیماران و هم پزشکان به طور مداوم به دنبال راه حل‌های جدید برای کاهش بار بیماری هستند. در ابتدا، محققان بر روی داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) تمرکز کردند که از عوارض طولانی مدت مرتبط با RA جلوگیری ‌کنند. در حال حاضر، تمرکز به بررسی اثرات رژیم غذایی در بیماران RA تغییر کرده است. زیرا اکثر مطالعات مشاهده‌ای اثرات مداخلات غذایی کوتاه‌مدت بر فعالیت RA را بررسی کردند. بنابراین نیاز است مطالعاتی که فعالیت RA را بررسی می‌کنند تغییراتی را در روند خود ایجاد کنند، زیرا در دنیای واقعی داشتن یک رژیم غذایی منظم می‌تواند مزیای حیاتی‌تری نسبت به  برنامه‌های غذایی مداخله‌ای کوتاه‌مدت داشته باشد.

اهمیت نیاز به بررسی اثر مصرف پیتزا بر بیماران RA

در مقایسه با سایر نقاط جهان، در ایتالیا، 44 درصد از ایتالیایی‌ها پیتزا را در خانه درست می‌کنند و 58 درصد از مردم پیتزا را از طریق پیتزا فروشی یا پخت و پز در خانه مصرف می‌کنند. آن‌ها پیتزا را به عنوان یک غذای ناسالم نمی‌دانند، بلکه آن را منبع متعادلی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها می‌دانند. در سنت ایتالیایی، پیتزا یک وعده غذایی مستقل است که از پنیر موزارلای تازه و پومودورینی (گوجه‌فرنگی گیلاسی) روی خمیر آرد گندم بدون چربی حاوی آب، نمک و مخمر درست می‌شود. خارج از ایتالیا، ایالات متحده آمریکا نیز از طریق 75000 پیتزا فروشی خود که پیتزای منجمد نیز می فروشند، سالانه 13 کیلو پیتزا مصرف می‌کنند. این تغییرات برجسته در الگوهای مصرف پیتزا در ایتالیا و جاهای دیگر، نیاز به بررسی اثر مصرف پیتزا بر بیماران RA در ایتالیا را افزایش می‌دهد.

شیوه مطالعاتی و جمع‌آوری داده

همه بیمارانی که انتخاب شدند بین 18 تا 65 سال سن داشتند که حداقل سه ماه به آرتریت روماتوئید مبتلا بودند و به ترتیب از معیارهای طبقه بندی RA که توسط کالج آمریکایی روماتولوژی (ACR) یا لیگ اروپایی علیه روماتیسم در سال های 1987 و 2010 مشخص شده بود، پیروی کردند. به طور خلاصه، تیم ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و آنتروپومتریک، وضعیت مصرف سیگار و الکل، و سابقه پزشکی همه شرکت‌کنندگان را جمع‌آوری کرد. آنها فعالیت RA خود را با استفاده از دو معیار ترکیبی، شاخص فعالیت بیماری ساده شده (SDAI) و امتیاز فعالیت بیماری بر اساس 28 مفصل با پروتئین واکنش‌گر C (DAS28-CRP) اندازه‌گیری کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مصرف هر ماده غذایی و نوشیدنی در رژیم غذایی خود، تیم از همه شرکت‌کنندگان خواست که یک پرسشنامه 110 ماده‌ای بسامد غذا (FFQ) را تکمیل کنند، که در آن دسته‌های فراوانی از «هرگز» تا «4 تا 5 بار در هر روز" » بود.  محققان شرکت‌کنندگانی را که به‌طور غیرقابل اعتماد FFQ را پر می‌کردند، حذف کردند، که 365 نفر از 366 شرکت‌کننده در مطالعه را در تجزیه و تحلیل‌های مطالعه حاضر استفاده کردند.

نحوه ارزیابی الگوی مصرفی

در تجزیه و تحلیل فعلی، محققان به طور خاص اثرات خوردن آزادانه پیتزا، آرد تصفیه شده، روغن زیتون و پنیر موزارلا را بررسی کردند. گروه غذایی غلات تصفیه شده نان و محصولات نانوایی، ماکارونی، برنج، کورن فلکس/ غلات گندم و ذرت را شامل می‌شد. این تیم از مدل‌های رگرسیون خطی و لجستیک چندگانه قوی برای اندازه گیری فعالیت RA به عنوان وابسته و هر ماده غذایی مرتبط با پیتزا به ترتیب به عنوان متغیرهای مستقل استفاده کردند. آنها تجزیه و تحلیل طبقه بندی شده را بر اساس شدت یا مدت RA انجام دادند.

نتایج و نتیجه گیری

شرکت کنندگان در گروه مصرف بالاتر که نصف پیتزا را بیش از یک بار در هفته می‌خوردند در مقایسه با افرادی که ≤2 بار در ماه پیتزا می خورند، اثرات مفیدی بر فعالیت بیماری گزارش کردند. در لایه شدیدتر، اثر سودمند پیتزا با کاهش ریسک بیماری به 80% مشهود بود، هم از رگرسیون لجستیک و هم از مدل‌های خطی این نتایج تایید شد. در لایه شدیدتر، پنیر موزارلا و روغن زیتون نیز اثرات مفیدی با اهمیت آماری مشاهده شده 0.37- و 2.09- برای DAS28-CRP و SDAI در دو مدل از چهار مدل نصب شده نشان دادند.

پیتزا بهترین اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را دارد

در ایتالیا، زادگاه پیتزا، بهترین مواد در تازه ترین حالت موجود است. به لطف دستور العمل‌های تایید شده، افرادی که در ایتالیا پیتزا مصرف می‌کنند، بهترین اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی را دارند که تصور می‌شود پیتزا می‌دهد. در نتیجه، در این مطالعه، نویسندگان خاطرنشان کردند که مصرف بیشتر پیتزا، پنیر موزارلا و روغن زیتون، معیارهای شناخته شده بین المللی مرتبط با بیماری RA را بهبود می‌بخشد. با این حال، مطالعات بیشتری در آینده باید این اثرات مفید پیتزا و غذاهای مرتبط با آنرا بر فعالیت بیماری RA تایید کند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه