تاریخ انتشار: شنبه 04 شهریور 1402
پیوند موفق کلیه خوک به انسان
یادداشت

  پیوند موفق کلیه خوک به انسان

محققان از آخرین گام به سمت ظهور یک منبع جایگزین و پایدار از اندام برای پیوند خبر دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، پیوند زنوگرافت از خوک‌های اصلاح شده ژنتیکی به یکی از امیدوارکننده ترین راه حل‌ها برای کمبود اندام‌های انسانی در دسترس برای پیوند تبدیل شده است. در همین راستا جراحان NYU Langone Health یک کلیه خوک دستکاری شده ژنتیکی را در مردی که بر اساس معیارهای عصبی مرده اعلام شده بود پیوند زدند، این کلیه پس از 32 روز به خوبی و با قلب تپنده ای که بر روی ونتیلاتور نگهداری می‌شد، به عملکرد خود ادامه می‌دهد. این نشان دهنده طولانی ترین دوره ای است که یک کلیه خوک اصلاح شده با ژن در یک انسان عمل کرده است و آخرین گام به سمت ظهور یک منبع جایگزین و پایدار از اندام برای پیوند است. این روش که در 14 ژوئیه 2023 توسط رابرت مونتگومری، MD، DPhil، H. Leon Pachter، MD، پروفسور جراحی، رئیس بخش جراحی و مدیر موسسه پیوند Langone NYU انجام شد، پنجمین پیوند زنوترانسپلنت در NYU Langone می‌باشد. این مطالعه تا اواسط سپتامبر 2023 ادامه خواهد داشت.

پیوند زنوگرافت برای داشتن کلیه عملکردی

سی و هفت میلیون بزرگسال در ایالات متحده به بیماری مزمن کلیوی (CKD) مبتلا هستند که بسیاری از آنها در نهایت به مرحله نهایی بیماری کلیوی (ESKD) پیشرفت خواهند کرد. پیوند کلیه درمان استاندارد طلایی برای بیماران مبتلا به ESKD است، اما سالانه تنها 25000 نفر کلیه دریافت می‌کنند. شکاف بین عرضه و تقاضا به قدری زیاد است که 40 درصد از بیماران فهرست شده در طی 5 سال در حالی که منتظر پیوند کلیه هستند جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه پیوند زنوترانسپلنت یک راه حل بالقوه برای کمبود کلیه است، ولی گزارش‌های قبلی از پیوند کلیه خوک به انسان با استفاده از مدل مرگ مغزی انسان پیش بالینی، تولید ادرار از پیوند زنوگرافت را نشان داده است، که یک عملکرد ضروری برای حفظ زندگی است. ولی هیچ مطالعه ای تا به امروز توانایی یک پیوند زنوگرافت را در ارائه عملکرد کلیه‌های پایدار در انسان نشان نداده است.

تاریخچه پیوند اندام حیوانی به انسان

دکتر مونتگومری که قبلاً اولین بار در جهان کار پیوند را انجام داده بود، گفت: «این کار نشان می‌دهد که یک کلیه خوک – تنها با یک اصلاح ژنتیکی و بدون داروها یا دستگاه‌های آزمایشی – می‌تواند عملکرد کلیه انسان را به مدت حداقل ۳۲ روز بدون رد شدن جایگزین کند.» پیوند کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی به یک نسل انسان در 25 سپتامبر 2021 و به دنبال آن دومین روش مشابه در 22 نوامبر 2021 انجام شد. جراحان مؤسسه پیوند دو پیوند قلب خوک دستکاری شده ژنتیکی را در تابستان 2022 انجام دادند.

حذف ژن مزاحم نویدبخش پیوند موفق است

اولین مانعی که در پیوندهای خارجی باید بر آن غلبه کرد، جلوگیری از رد به اصطلاح فوق حاد است که معمولاً تنها چند دقیقه پس از اتصال اندام حیوانی به سیستم گردش خون انسان رخ می‌دهد. با حذف ژنی که مولکول زیستی موسوم به alpha-gal را رمزگذاری می‌کند( که مسئول رد سریع اندام‌های خوک با واسطه آنتی‌بادی توسط انسان است ) از رد فوری در هر پنج پیوند خارجی در NYU Langone جلوگیری شد. علاوه بر این، غده تیموس خوک، که مسئول آموزش سیستم ایمنی است، در زیر لایه بیرونی کلیه تعبیه شده بود تا از پاسخ‌های ایمنی جدید و تاخیری جلوگیری کند. این نوع پیوند اندام جدید نشان داده است که ترکیبی از اندام‌ها  از تغییرات پس زدن اندام جلوگیری می‌کند و در عین حال عملکرد کلیه را حفظ می‌کند.

نحوه اطمینان از عملکرد کلیه پیوند شده

برای اطمینان از اینکه عملکرد کلیه بدن تنها توسط کلیه خوک حفظ می شود، هر دو کلیه مادری گیرنده پیوند با جراحی خارج شدند. سپس یک کلیه خوک پیوند زده شد و بلافاصله شروع به تولید ادرار بدون هیچ نشانه‌ای از  از رد پیوند حاد کرد. در طول مرحله مشاهده، کارکنان بالینی مراقبت‌های ویژه در حالی که عملکرد کلیه خوک تحت نظارت قرار می‌گرفت و با نمونه‌برداری هفتگی از فرد فوت شده از خون او نمونه‌برداری می‌شد. سطوح کراتینین، یک محصول زائد بدن یافت شده در خون و شاخص عملکرد کلیه، در طول مدت مطالعه در محدوده بهینه بود و هیچ مدرکی مبنی بر بیوپسی رد وجود نداشت.

جدیدترین مورد جراحی

این جراحی جدیدترین مورد در یک مطالعه بزرگتر بود که توسط هیئت نظارت بر اخلاق تحقیقاتی خاص در NYU Langone تأیید شده بود و پس از مشورت با وزارت بهداشت ایالت نیویورک انجام شد. این تحقیق مهم که به گفته رهبران این مطالعه می‌تواند جان بسیاری از افراد را در آینده نجات دهد، توسط خانواده مردی 57 ساله که تصمیم گرفتند بدن خود را پس از اعلام مرگ مغزی و شرایطی که در آن اندام‌ها یا بافت‌های بدن او برای پیوند مناسب نبودند.اهدا شد.  در طول فرآیند مجوز، LiveOnNY، سازمان غیرانتفاعی که اهدای عضو و بافت را در منطقه بزرگ شهر نیویورک است، شریکی مهم برای اطلاع‌رسانی، حمایت و همکاری با خانواده اهداکننده بود.

یک جهش بزرگ به سمت یک منبع اندام جدید

بر اساس داده‌های اخیر شبکه تدارکات و پیوند فدرال فدرال (OPTN) در ایالات متحده، بیش از 103000 نفر در لیست انتظار برای پیوند هستند که نزدیک به 88000 نفر از آنها منتظر کلیه هستند. در سال 2022، حدود 26000 نفر پیوند کلیه دریافت کردند. در همین حال، نزدیک به 808000 نفر در ایالات متحده به بیماری کلیوی در مرحله نهایی مبتلا هستند. دکتر مونتگومری که خود در سال 2018 پیوند قلب مثبت هپاتیت C را دریافت کرد، گفت: «به‌دلیل کمبود اندام‌های در دسترس، افراد زیادی می‌میرند، و من قویاً معتقدم که اعضای بدن به اندازه کافی در دسترس نیست. پیوند خارجی روشی مناسب برای تغییر آن است." کلیه و غده تیموس مورد استفاده در این روش از یک خوک GalSafe، حیوانی که توسط Revivicor Inc.، یک شرکت تابعه United Therapeutics Corporation مهندسی شده است، تهیه شده است. در دسامبر 2020، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) خوک GalSafe را به عنوان یک منبع بالقوه برای درمان های انسانی و همچنین منبع غذایی برای افراد مبتلا به سندرم آلفا گال، حساسیت گوشتی ناشی از نیش کنه، تایید کرد.

نکته مهم در خصوص پیوندهای خارجی کلیه

در حالی که پیوندهای قبلی دستکاری ژنتیکی شده اندام خوک دارای 10 اصلاح ژنتیکی بوده است، این مطالعه نشان می‌دهد که یک کلیه تک ژنی خوک می‌تواند حداقل برای 32 روز بدون رد شدن عملکرد مطلوبی داشته باشد. ما اکنون شواهد بیشتری جمع‌آوری کرده‌ایم که نشان می‌دهد، حداقل در کلیه‌ها، تنها حذف ژنی که باعث رد شدید حاد می‌شود، ممکن است همراه با داروهای سرکوب‌کننده ایمنی تایید شده بالینی برای مدیریت موفقیت‌آمیز پیوند درازمدت، در انسان برای عملکرد مطلوب کافی باشد.  در این کار تیم NYU Langone از داروهای سرکوب کننده ایمنی پیوند استاندارد همراه با غربالگری پیشرفته سیتومگالوویروس خوک (pCMV) در خوک اهداکننده برای اطمینان از ایمنی استفاده کرد. مطالعات اخیر نشان داده است که pCMV ممکن است بر عملکرد اندام تأثیر بگذارد و به طور بالقوه باعث نارسایی اندام شود. ولی در این مطالعه هیچ pCMV پس از 32 روز شناسایی نشد، و نظارت دقیق رتروویروس درون زا خوک (PERV)، همراه با شش ویروس دیگر مورد علاقه، انجام شد.

مراحل بعدی کار

نظارت بر گیرنده کلیه خوک با مجوز خانواده، تایید کمیته اخلاق و حمایت مستمر از United Therapeutics تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت. داده‌های اضافی از چند هفته آینده بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت تا درک عمیق تری از این پیشرفت پزشکی منحصر به فرد ایجاد شود. دکتر مونتگومری گفت: "ما فکر می‌کنیم استفاده از خوکی که قبلاً توسط FDA ایمن تلقی می‌شد، در ترکیب با آنچه که در تحقیقات پیوند خارجی خود تاکنون یافته ایم، ما را به مرحله آزمایش بالینی نزدیک می‌کند." ما اکنون می‌دانیم که این پتانسیل نجات جان هزاران نفر را دارد، اما می‌خواهیم از حداکثر ایمنی و مراقبت در حین حرکت به جلو اطمینان حاصل کنیم.»

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 08 شهریور,1402

mostafa

خدا رو شکر. ان شاالله هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسه و به همه بیماران پیوند بزنن

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه