تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 مهر 1402
سپر نامرئی ویروس چیکونگونیا  کشف شد
یادداشت

  سپر نامرئی ویروس چیکونگونیا کشف شد

انتقال ویروس چیکونگونیا، مستقیماً از یک سلول به سلول دیگر از طریق ساختارهایی به نام پسوندهای طولانی بین سلولی (ILEs) صورت می‌گردد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اصلاع رسانی بنیان، دانشمندان کالج پزشکی آلبرت انیشتین کشف کرده‌اند که ویروسی که باعث تب چیکونگونیا می‌شود می‌تواند مستقیماً از سلولی به سلول دیگر گسترش یابد. شاید این معمای طولانی مدت این باشد که چگونه این ویروس که اکنون به عنوان یک تهدید بزرگ برای سلامتی در حال ظهور است، می‌تواند از آنتی‌بادی‌های در حال گردش در بدن بگریزد. این یافته‌ها که اخیراً در مجله Nature  میکروبیولوژی منتشر شده است، مسیرهای بالقوه‌ای را برای ایجاد واکسن یا درمان بر علیه تب چیکونگونیا، یک بیماری ناتوان کننده و به طور فزاینده‌ای که توسط پشه منتقل می‌شود، پیشنهاد می‌کند. این کشف ممکن است انعطاف‌پذیری ویروس در برابر آنتی‌بادی‌ها را توضیح دهد و راه را برای درمان‌های جدید هموار کند.

این ویروس سلول‌های آلوده را بازسازی می‌کند تا از حملات آنتی بادی محافظت کند

ویروس چیکونگونیا (Chikungunya) بیماری عفونت ناشی از ویروس چیکونگونیا است که از طریق پشه به افراد منتقل می‌شود. علائم شامل تب و درد در مفاصل است. دکتر مارگارت کیلیان، سرپرست این مطالعه و استاد زیست شناسی سلولی و کرسی طلایی در میکروبیولوژی در کالج انیشتین، گفت: " پیش از این تصور می‌شد که ویروس چیکونگونیا با آلوده کردن یک سلول، تکثیر در آن سلول، و سپس ارسال نسخه‌های جدید ویروس به جریان خون و سپس آلوده کردن سلول‌های جدید در بدن منتشر می‌شود. با این حال، ما دریافته‌ایم که ویروس می‌تواند اسکلت سلولی سلول میزبان، پروتئین‌هایی که از سلول‌ها حمایت می‌کنند و شکل آن‌ها را حفظ می‌کنند،  را نیز ربوده باشد. این ویروس باعث می‌شود که سلول‌های آلوده ضخامت‌های بلند و نازکی را بفرستند که با سلول‌های همسایه آلوده نشده تماس پیدا می‌کند و ویروس را قادر می‌سازد که به طور ایمن و کارآمد از یک سلول به سلول دیگر حرکت کند.دکتر کیلیان و همکارانش این ساختارهای ناشی از ویروس را پسوندهای بلند بین سلولی یا ILEs نامیده‌اند. پیکی یین، نویسنده اول و فلوشیپ فوق دکترا در آزمایشگاه دکتر کیلیان، افزود: " این روش انتقال ویروس نه تنها ممکن است برخی از نسخه‌های ویروس را از پاسخ ایمنی میزبان محافظت کند، بلکه ممکن است توضیح دهد که چرا علائم عفونت چیکونگونیا می‌تواند برای چندین ماه یا سال ادامه داشته باشد". علاوه بر تب، عفونت‌های چیکونگونیا اغلب منجر به آرتریت مزمن و ناتوان کننده می شود. این ویروس از طریق نیش پشه‌های آلوده به انسان منتقل می شود که با تغذیه از افرادی که قبلاً به این ویروس مبتلا شده‌اند، آلوده می‌شوند. طی 15 سال گذشته، ویروس چیکونگونیا به یک پاتوژن مهم و گسترده انسانی تبدیل شده است. شیوع‌های متعدد باعث میلیون‌ها عفونت انسانی در مناطق متعددی از جمله آمریکا، آفریقا، آسیا، اروپا و دریای کارائیب شده است. موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، ویروس چیکونگونیا را به عنوان پاتوژن رده B، که دومین اولویت برای ارگانیسم‌هایی است که امنیت ملی و سلامت عمومی را تهدید می‌کنند، فهرست می‌کند.

تایید نقش ساختار سلولی

دکتر کیلیان و همکارانش چندین سال پیش وجود ILE را در سلول‌های آلوده به چیکونگونیا کشف کردند، اما مشخص نبود که آیا این ساختارها انتقال ویروس از سلول به سلول را تسهیل می‌کنند یا خیر. مطالعه توصیف شده در مقاله Nature  برای پاسخ به این سوال طراحی شده است. بخش اول مطالعه شامل استفاده از سلول‌های موش کشت داده شده بود. محققان سلول‌ها را در معرض ویروس چیکونگونیا قرار دادند که یک پروتئین گزارشگر فلورسنت را بیان می‌کرد و به آن‌ها اجازه می‌داد مشاهده کنند که ذرات ویروس عفونی واقعاً از طریق ILEها از سلولی به سلول دیگر منتقل می‌شوند. انتقال سلول به سلول حتی در حضور مقادیر بالایی از آنتی بادی‌های خنثی کننده که به محیط کشت اضافه شده بودند، رخ داد. برای تایید این روش انتقال سلول به سلول در حیوانات زنده، محققان عفونت چیکونگونیا را در موش‌ها مورد مطالعه قرار دادند. موش‌هایی که ابتدا با آنتی بادی‌های خنثی کننده تلقیح شدند و سپس مستقیماً با ویروس چیکونگونیا تزریق شدند، آلوده نشدند. با این حال، موش‌های تحت درمان با آنتی‌بادی که سپس سلول‌های آلوده به ویروس (و نه فقط ویروس) به آن‌ها تزریق شد، دچار عفونت‌های چیکونگونیا شدند که به آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده مقاوم بودند. دکتر یین گفت: " این مطالعات با هم نشان می‌دهد که ILEها از ویروس چیکونگونیا در برابر آنتی بادی‌های خنثی کننده محافظت می‌کنند و باعث انتقال ویروس بین سلولی، هم در شرایط آزمایشگاهی و هم در داخل بدن می‌شوند." مطالعات بر روی موش‌ها توسط  دکتر توماس ای. موریسون، و گروهش در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در آرورا انجام شد.

اتصال کوتاه اتصالات

در مجموع با توجه به نهایی مطالعات، محققان مشخص کردند که آنتی بادی‌های ضد ویروسی خاصی قادر به جلوگیری از تشکیل ILE و جلوگیری از انتقال سلول به سلول هستند. دکتر کیلیان گفت: " اگر بتوانیم چنین آنتی‌بادی‌هایی را در بیماران انسانی تولید کنیم، یا روش‌های دیگری برای توقف تشکیل ILE ایجاد کنیم، می‌توانیم به ویژه در مبارزه با علائم مزمن عفونت چیکونگونیا مفید باشیم. ما در حال حاضر در حال مطالعه روش‌های مختلف برای انجام این کار هستیم."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه