تاریخ انتشار: شنبه 11 شهریور 1402
دستاوردهای علمی نوزدهمین کنگره سلول‌های بنیادی رویان
مصاحبه

  دستاوردهای علمی نوزدهمین کنگره سلول‌های بنیادی رویان

دبیر علمی نوزدهمین کنگره فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی (19th Congress on Stem Cell Biology & Technology) رویان، از موضوعات علمی ارائه شده در حوزه سلول‌های بنیادی و درمان‌های مبتنی بر آن خبر دادند.
امتیاز: Article Rating

دکتر لیلا ستاریان عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان و مسئول گروه چشم پژوهشگاه، به عنوان دبیر نوزدهمین کنگره سلول‌های بنیادی در خصوص محورهای علمی و اهداف برگزاری کنگره در گفتگو با با خبرنگار سایت بنیان اظهار داشتند که: با توجه به اینکه در پژوهشگاه رویان موضوعات متنوعی هم در حوزه سلول‌های بنیادی و هم تولید مثل کار می‌شود و تحقیقات در این علوم همواره با چالش‌هایی نیز همرا است، بنابراین ما برای برگزاری کنگره باید با اساتید برجسته داخلی و خارجی همکاری و هماهنگی می‌داشتیم تا بتوانیم بهترین‌ها را برای کنگره دعوت کنیم به همین خاطر برای خودمان یک سری محورهایی را در نظر گرفتیم تا موضوعات را بر اساس آن تعریف کنیم زیرا باید موضوعی انتخاب می‌شد که مرتبط با سلول‌های بنیادی می‌بود بنابراین در همین راستا نیز باید افرادی نیز دعوت می‌شدند که در حوزه سلول‌های بنیادی و درمان‌های مبتنی بر آن کار می‌کردند ولی هدف اصلی ما این بود که مشارکت اساتید داخلی فعال در حوزه سلول‌های بنیادی را داشته باشیم.

سخنرانی‌های کلیدی و اساتید مدعو خارجی

 به همین منظور ما یک سری سخنرانی‌های کلیدی از اساتید داخلی و خارجی داشتیم، اساتید خارجی مدعو ما هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری در کنگره شرکت داشتند، به عنوان مثال سخنران اول مدعو ما آقای دکتر Jeffrey Schweitzer از آمریکا بودند که دارای مدرک پروفسوری در زمینه بیماری‌های عصبی هستند و یکی از کارهای مهمی که انجام داده بودند، کار سلول درمانی برای بیماری پارکینسون بوده است و در این زمینه نیز پیشتاز هستند. بنابراین به خاطر اهمیت این موضوع، برای ما خیلی ارزشمند بود که از ایشان دعوت کنیم تا از جدیدترین یافته‌های علمی ایشان مطلع شویم. زیرا در این حوزه یک تیم تحقیقاتی به رهبری ایشان توانسته بودند که از سلول‌های ES  و iPSC سلول‌های دوپامینرژیک تولید کنند و در ادمه نیز موفق شده بودند آنها را پیوند بزنند و نتایج خوبی را هم در سطح انسانی و حیوانی کسب کنند. در حوزه پرتوانی نیز از پروفسور Martin Pera دعوت شد تا درخصوص تکوین جنین و پرتوانی صحبت کنند. سخنران کلیدی بعدی آقای دکتر Nicholas Rivron از استرالیا بودند که قبلا هم در کنگره رویان در قالب ارائه سخنرانی حضور داشته است،  بنابراین چون حوزه تحقیقاتی ایشان کار با سلول‌های بنیادی و تولیدمثل بود، برای ما خیلی مهم بودکه با اطلاع از آموزه‌های علمی آنها، ارتباط و همکاری علمی میان دو پژوهشکده سلول‌های بنیادی و تولیدمثل را درون رویان تقویت کرده و حفظ کنیم. در این کنگره دو سخنران به صورت حضوری شرکت داشتند، Anna T. Brini از ایتالیا و Bin Ma از چین بودند. خانم دکتر Anna T. Brini به عنوان یکی دیگر از سخنران‌های کلیدی ما بودند که در زمینه استئوآرتریت (غضروف و استخوان) کار می‌کردند، بنابراین هدف از دعوت ایشان این بود که بتوانیم از استراتژی‌های درمانی جدید این فرد در زمینه استئوآرتریت مطلع شویم. لازم به ذکر است به دلیل حضور ایشان درکنگره استقابل خوبی از ارائه ایشان صورت گرفت . سخنرانی کلیدی بعدی پروفسور Bin Ma از چین بودند که ایشان نیز بصورت حضوری در کنگره شرکت کردند و موضوعی که ایشان کار می کردند استفاده از روش ایمونوتراپی  برای درمان سرطان بوده است که موضوع روز دنیا می‌باشد و خیلی اهمیت دارد، زیرا پروفسور  بینما و همکارانشان توانسته بودند از سلول‌های بنیادی مزانشیمی به عنوان یک حامل مولکولی استفاده کنند تا از این طریق بتوانند ژن خود را وارد سلول‌های توموری بکنند و از این طریق سلول‌های T را به سمت سلول‌های توموری جذب کرده و در نهایت سلول‌های توموری را از بین ببرند. سخنرانی کلیدی بعدی پروفسور امید فرخزاد از آمریکا بودند که در زمینه نانو فعالیت داشتند، بنابراین برای ما مهم بود که از طریق ایشان از جدیدترین اطلاعات علمی بدست آمده توسط تیم آنها در زمینه مهندسی سلول و بافت مطلع شویم.

موضوعات متنوع ارائه شده توسط اساتید مدعو داخلی

در این کنگره سخنران‌های داخلی هم بصورت حضوری شرکت داشتند بعنوان مثال می‌توان به حضور آقای دکتر عارفیان از دانشگاه تهران، آقای دکتر قائدی از اصفهان، آقای دکتر اندرامی از دانشگاه مازندران، آقای میرزایی از دانشگاه شیراز، آقای بوستانی از تبریز، بنابراین سعی کردیم از دانشگاه‌های سرتاسر ایران اساتیدی را از دانشگاه‌های مختلف با موضوعات متنوعی چون ایمونوتراپی، درمان‌های مبتنی بر سلول درمانی، اگزوزوم‌ها، مهندسی پزشکی، درمان‌های نوین برای بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی و عصبی، سرطان و درمان‌های نوین آن، پزشکی بازساختی ‌و غضروف استخوان برای سخنرانی دعوت نماییم. در زمینه سرطان نیز آقای دکتر محمد فرانوش که یک آنکولوژیست هستند و آاقی دکتر رنجبر که یک پروفسور ایرانی ساکن آلمان هستند کارهای نوین خود را در زمینه ایمونوتراپی سرطان در قالب سخنرانی ارئه کردند.

خدمات علمی  و اجرایی جدید ارائه شده در کنگره

در کنار کنگره ما یک بخش جدید ارائه کردیم تا دانشجویان بتوانند با ادیتورهای مجلات بطور مستقیم به بحث و گفتگو بپردازند خداروشکر خیلی استقبال خوبی از این بخش صورت گرفت.  امسال نیز همزمان با برگزاری بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی رویان، در راستای تقدیر از دانشمندان پیشکسوت و بنام ایرانی در حوزه‌های فعالیت پژوهشگاه رویان یعنی پزشکی تولیدمثل، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی، از اساتید بزرگ و برجسته جناب آقای پروفسور عباس افلاطونیان، جناب آقای پروفسور فریدون مهبودی و جناب آقای پروفسور سید علی ملک حسینی تقدیر شد.

همکاری میان بخش‌های مختلف به جهت برگزاری کنگره

برای برگزاری کنگره ما همکاری‌های خیلی خوبی از مشارکت و همفکری تمامی اساتید حوزه‌های مختلف در پژوهشگاه رویان داشتیم زیرا چیدمان هر بخش را، اساتید همان حوزه برنامه ریزی و مدیریت می‌کردند، بنابراین همین همکاری‌ها کمک کرد تا بحث‌های هدفمند و اختصاصی برای دعوت و حضور اساتید برجسته از حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

سخن پایانی

در آخر نیز از تمامی همکارانم در پژوهشگاه رویان و دانشجویان عزیز خیلی تشکر می‌کنم زیرا دلسوزانه در این کنگره با ما همکاری داشتند، همینطور از تیم آموزش و پژوهش با مدیریت جناب آقای دکتر فتحی نیز تشکر می‌کنم و در آخر نیز امیدوارم تمامی شرکت کننده‌ها از مطالب علمی ارائه شده در این کنگره بهره کافی را برده باشند.

پایان مطلب/.

فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه