تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مهر 1402
درمان موفقیت آمیز آرتریت با استفاده از سلول‌های بنیادی
یادداشت

  درمان موفقیت آمیز آرتریت با استفاده از سلول‌های بنیادی

برای اولین بار دانشمندان دانشگاه شفیلد، برای درمان آرتروز در گوریل از سلول‌های بنیادی استفاده کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، لیزل، مادر سالخورده در باغ وحش بوداپست است، مدتی است که راه رفتن روی پای چپ خود را دشوار می‌بیند و این نشان می‌دهد که او ممکن است از آرتروز رنج ببرد. یک تیم بین المللی به رهبری اندره سوس، دامپزشک ارشد و مدیر کل در باغ وحش بوداپست و پروفسور مارک ویلکینسون، جراح ارتوپد و متخصص بین المللی برجسته در درمان آرتریت انسانی از دانشگاه شفیلد، ارزیابی جامعی از بیماری لیزل انجام دادند و توانستند از مفاصل اصلی و از سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای درمان تغییرات در مفاصل لگن و زانو چپ آن استفاده کنند.

آرتریت روماتوئید (RA)

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی سیستمیک مزمن است که معمولاً با التهاب سینوویال، تخریب غضروف و استخوان و بدشکلی‌های پیشرونده مفصل مشخص می‌شود. از نظر علت، سیربیماری، مشخصات علائم، محل معمول بدن و مدیریت بالینی با استئوآرتریت متفاوت است. احتمال مرگ زودرس (قبل از سن 75 سالگی) در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید پیشرونده، عمدتاً ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی بیشتر است. در مراحل اولیه، بیماری عمدتاً مفاصل سینوویال را درگیر می‌کند، اما در نهایت به ریه‌ها، رگ‌های خونی و سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. علاوه بر این، RA یکی از شایع ترین اختلالات خودایمنی است، با شیوع جهانی تخمینی 0.5-1.0٪ در سال 2002. زنان بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند. میزان بروز آن بین 40 تا 60 سالگی به اوج خود می رسد . بنابراین، RA به شدت کیفیت زندگی طولانی مدت (QOL) را به ویژه در بین زنان کاهش می‌دهد و نیاز به مدیریت بالینی طولانی مدت دارد. شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه اتیوپاتولوژی RA آشکار شامل التهاب مزمن ناشی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی، از جمله پاسخ‌های ایمنی به اتوآنتی ژن‌ها، ناهنجاری‌ها در شبکه سیگنال دهی سیتوکین، و فعال شدن کمپلکس‌های ایمنی است در مقابل، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که فرآیندهای پاتولوژیک زیربنای سایر مراحل بیماری، مانند مراحل اولیه و فاز مقاوم، ممکن است صرفاً به دلیل اختلال عملکرد سیستم ایمنی نباشد. درمانهای سلول های بنیادی برای بسیاری از اختلالات سلامتی، از جمله آرتریت، به شدت به فروش می رسد. اینها بخشی از یک تخصص جدید در حال رشد به نام پزشکی احیا کننده هستند که با هدف کمک به بدن برای جایگزینی طبیعی قسمت‌های آسیب دیده و مرده با استفاده از سلول‌های خود بدن انجام می‌شود.

استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری آرتریت

سلول‌های بنیادی سلول‌های تمایز نیافته ای هستند که می‌توانند برای ثابت نگه داشتن تعدادشان تکثیر شوند یا تقریباً به هر نوع دیگری از سلول‌های انسانی تبدیل شوند. این باعث شده است که آنها به عنوان درمان‌های شگفت انگیز بالقوه برای هر شرایطی که در آن بافت مرده یا فرسوده جایگزین می‌شود، در نظر گرفته شوند. علاوه بر این، آنها مولکول‌های سیگنالی را آزاد می‌کنند که رشد و بهبود زخم را توسط سلول‌های بالغ را تشویق می‌کند. آرتریت یک بیماری دژنراتیو یا التهابی مفصل است که شامل آسیب به غضروفی است که انتهای استخوان‌هایی را که در مفصل قرار دارند محافظت می‌کند. در میان انواع مختلف آرتریت، آرتروز شایع ترین نوع است که حدود 130 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. سلول‌های بنیادی در حال حاضر به عنوان درمان شگفت‌انگیز برای آرتریت به بازار عرضه می‌شوند، با تبلیغات نویدبخش تسکین درد، رشد غضروف جدید برای جایگزینی غضروف آسیب‌دیده و بازیابی عملکرد مفاصل.

درمان امیدوارکننده برای بیماری استئوآرتریت

استئوآرتریت یک بیماری پیشرونده دژنراتیو مفصل است. هنگامی که غضروف فرسوده شده و آسیب می‌بیند، این روند غیرقابل برگشت است و از طرفی درمان‌های فعلی بر کنترل علائم تمرکز دارند و برای درمان خود بیماری موثر نیستند. استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان آرتریت و بازسازی غضروف آسیب‌دیده در سال‌های اخیر با موفقیت در چندین گونه حیوانی مانند سگ‌ها و اسب‌ها استفاده شده است و آزمایش‌های بالینی در مقیاس کوچک بر روی انسان نیز ثابت کرده است که یک درمان امیدوارکننده برای این شرایط است ، در همین راستا لیزل اولین نخستی در جهان است که تحت درمان با این روش قرار گرفت و با موفقیت از کار تیم تحقیقاتی بهره برد.

شرکت  Stem CellX پیشرو در کار درمانی مبتنی بر سلول

به دنبال آزمایش‌های تحقیقاتی موفق قبلی روی سگ‌های مبتلا به آرتریت شرکت  Stem CellX (شرکتی متشکل از تیمی از دانشمندان بین‌المللی است که در زمینه سلول‌های بنیادی، پزشکی احیاکننده و ژنتیک کار می‌کند) برای توسعه فناوری‌های جدید برای فرمولاسیون محصولات مبتنی بر درمان آرتریت در حیوانات با استفاده از سلول‌های بنیادی تأسیس شد.  اندر کیس توث، بنیانگذار Stem CellX و استاد سیگنالینگ سلولی در دانشگاه شفیلد، چندین سال با پروفسور مارک ویلکینسون برای کشف گزینه‌های درمانی جدید برای آرتریت انسانی همکاری کرده است. آنها اکنون به طور مشترک یک برنامه پیش بالینی را برای آزمایش فناوری سلول‌های بنیادی برای توسعه درمان مشابه سلول‌های بنیادی در بیماران انسانی هدایت می‌کنند. این شرکت اخیرا با باغ وحش بوداپست برای ارائه این درمان برای حیوانات نیازمند و همچنین تامین باغ وحش در سطح جهان همکاری کرده است.

منبع سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای انجام درمان

سلول‌های بنیادی مزانشیمی مورد استفاده برای عمل لیزل از یک تکه بافت چربی اهدایی توسط N'yaounda، یک گوریل زن جوان که در سال 2022 تحت یک عمل جزئی برنامه ریزی شده قرار گرفت، جدا شد. سپس یک تیم متخصص در Stem CellX آنها را جداکرده، خالص کرده و کشت دادند. سلول‌ها در پایگاه تحقیق و توسعه خود در مجارستان برای فرموله کردن یک سوسپانسیون سلولی که می‌تواند تا زمان درمان در انجماد عمیق نگه داشته شود. پروفسور کیس توث و پروفسور ویلکینسون اکنون به طور مشترک یک برنامه پیش بالینی را برای آزمایش فناوری سلول‌های بنیادی برای توسعه درمان مشابه سلول‌های بنیادی در بیماران انسانی هدایت کنند.

بهبودی پای گورل مبتلا به استئوآرتریت

پروفسور اندر کیس توث، از دانشگاه شفیلد و بنیانگذار Stem CellX، گفت: "این یک افتخار بزرگی بود که بخشی از این اولین همکاری و گردآوری تخصص Stem CellX در فناوری سلول‌های بنیادی، به یک  کار بالینی موفق بین المللی ختم شد. زیرا مهارت‌ها و دانش در پاتوژنز آرتروز دانشگاه شفیلد برای ارائه یک گزینه درمانی جدید برای لیزل برای بهبود کیفیت زندگی او در سال‌های طلایی اش مفید واقع شد. ما اکنون بهبودی او را از نزدیک دنبال می‌کنیم، به این امید که شاهد بهبود قابل توجهی در حرکات او و استفاده از پای مبتلا به استئوآرتریت باشیم.» پروفسور مارک ویلکینسون، از دانشگاه شفیلد و رهبر تیم ارتوپدی بالینی، گفت: "خوشحالم که بخشی از این کار تیمی بودم که این کار نوآورانه را انجام دادند و فرصتی برای درمان آرتریت لیزل فراهم کردند. ما در حال حاضر در حال توسعه درمانی مشابه برای انسان‌ها هستیم. این کار در مراحل اولیه خود است، اما امیدواریم به یک راه حل واقعی برای بیماران برای درد و رنج ناشی از آرتریت منجر شود."

اندره سوس، دانشیار افتخاری و رهبر تیم باغ وحش گفت: "روش‌های پیشرفته دامپزشکی در باغ وحش‌های مدرن منجر به افزایش طول عمر در بسیاری از گونه‌ها از جمله میمون‌ها می‌شود. وظیفه ما ارائه بهترین مراقبت‌های پزشکی و بهترین کیفیت زندگی برای آنهاست. زیرا در این حیوانات، علیرغم شرایط مرتبط با سنشان. درمان با سلول‌های بنیادی برای آنها امیدوار کننده بوده است و دوران جدیدی را در این زمینه برای انها به ارمغان آورده است.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه