تاریخ انتشار: یکشنبه 07 آبان 1402
نیاسین و سلول‌های NK
یادداشت

  نیاسین و سلول‌های NK

آیا ویتامین نیاسین می‌تواند سلول‌های قاتل طبیعی را به یک درمان سرطان تبدیل کند؟ دانشمندان فکر می‌کنند جواب مثبت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اصلاع رسانی بنیان، به نظر می‌رسد بیماران سرطانی از سلول‌های قاتل طبیعی (NK cells) به دست آمده از اهدا کنندگان در یک روش آزمایشی برای درمان سرطان بهره مند می‌شوند که شامل ارتش تهاجمی از مبارزان سیستم ایمنی است که دارای توانایی نفوذ در سلول‌های بدخیم و از بین بردن آن‌ها است. سلول‌های قاتل طبیعی با نیکوتین آمید از قبل تحت درمان قرار گرفتند، ترکیبی که به طور گسترده‌ای برای اکثر افراد به عنوان نیاسین یا ویتامین ب3 (B3)شناخته شده بود. نیکوتین آمید (Nicotinamid) یا  NAM که با نام نیاسین آمید هم شناخته می‌شود، یکی از انواع ویتامین ب 3 است که در برخی غذاها یافت می‌شود و از آن به‌عنوان مکمل غذایی و دارو هم استفاده می‌شود. این ماده با وابستگی ویژه به سلول‌های قاتل طبیعی است و باعث افزایش ظرفیت آن‌ها برای نابودی سرطان‌ها می‌شود. پس از آغاز آزمایش، این قاتلان طبیعی آماده هستند تا در برابر اهداف نیرومند رها شوند. این روش در حال تکامل، در یک مطالعه اولیه با هدف مجبور کردن سرطان‌های خون سخت درمان به سمت بهبود، امیدوار کننده است.

پیش زمینه

پیش از تحقیقات جدید، که در نشریه پزشکی ترجمه علمی منتشر شده است، تلاش‌های تیم‌های دیگر برای استفاده از تزریق سلول‌های قاتل طبیعی به عنوان درمانی برای لوسمی‌ها، لنفوم‌ها و سایر بدخیمی‌های خون، همیشه مؤثر نبودند. پزشکان با یک مشکل روبرو بودند، برخی از افراد به سادگی به درمان تحقیقاتی پاسخ ندادند، که پس از عدم موفقیت استاندارد درمانی ارائه شد. اکنون، در یک شکل منحصر به فرد در مورد این شکل در حال ظهور درمان سرطان، دانشمندان پزشکی در بخش هماتولوژی، انکولوژی و پیوند در دانشگاه مینسوتا، راهی را برای تقویت اثربخشی سلول‌های قاتل طبیعی ابداع کرده‌اند و نقش آن‌ها را به عنوان یک درمان تقویت می‌کنند. این رویکرد نوآورانه تاثیر سلول های کشنده طبیعی را افزایش داد و باعث بهبودی در بیماران مبتلا به سرطان‌های سرسخت شد. دکتر فرانک سیچوکی و همکارانش در این مجله می‌نویسد: " انتقال انتخابی سلول‌های کشنده طبیعی آلوژنیک، پتانسیل ایجاد بهبودی در لوسمی‌ها و لنفوم‌های عود کرده یا مقاوم را نشان داده است. استراتژی‌هایی برای تقویت بقای و عملکرد سلول‌های قاتل طبیعی برای بهبود اثربخشی بالینی مورد نیاز است. ما نشان دادیم که سلول‌های قاتل طبیعی کشت داده شده در داخل بدن با اینترلوکین IL-15-15-و نیکوتین آمید باعث القاء پایدار L-Selectin، یک مولکول چسبندگی لنفوسیت‌ها برای لانه گزینی در غدد لنفاوی، می‌شود".

نیکوتین آمید

 نیاسین یک اسید کربوکسیلیک است که در بدن به آمید تبدیل می شود و نیکوتین آمید مشتق طبیعی نیاسین است. نیکوتن آمید به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند و از نظر شیمیایی بخشی از کوآنزیم‌های NAD+ و NADH است که در واکنش‌های کاهش اکسایش در بدن بسیار مهم هستند. از جمله این فعالیت ها، تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) ، است که فرآیندهای سلولی و متابولیکی را سوخت رسانی می‌کند. همچنین این ترکیبات برای متابولیسم کوآنزیم‌ها، پروتئین و آمینو اسیدها، متابولیسم پیروات، بیوسنتز پنتوز، متابولیسم گلیسرول و متابولیسم اسیدهای چرب ضروری، مهم هستند. در سال 1937، محققان دریافتند که بیماری سیستمیک معروف به پلاگر در اثر کمبود نیاسین ایجاد می‌شود. شیوع پلاگر پس از معرفی ذرت به اروپا از خانه اصلی خود به جهان جدیدی رفت و این بیماری از طریق اروپا به ایتالیا، فرانسه، اروپای مرکزی، رومانی، ترکیه، یونان و بخش‌هایی از جنوب روسیه گسترش یافت. این اختلال با سه خصیصه خاص که معروف به سه دی(Ds) است یعنی، زوال عقل (dementia)، اسهال (diarrhea) و درماتیت (dermatitis) مشخص می‌شود. بدون درمان، که به سادگی ارائه نیاسین است، پلاگر می‌تواند کشنده باشد. انتخاب تیم از نیکوتین آمید به عنوان تقویت کننده سلول‌های کشنده طبیعی، توجه‌ها را به ترکیب رایج محلول در آب جلب می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه می‌تواند فعالیت ضد سرطانی سلول‌های کشنده طبیعی را افزایش دهد. این سلول‌ها و لنفوسیت‌ها از اعضای سیستم ایمنی ذاتی هستند، اولین پاسخ بدن در تهاجم بیماری‌ها. کار سلول‌های قاتل طبیعی به کنترل سرطان و میکروب‌های تهاجمی ‌کمک می‌کند.

درمان سرطان‌های خون

در همین حین که، دانشمندان در حال توسعه آزمایش‌های آزمایشی هستند، آن‌ها صرفاً این سلول‌ها را تقویت کرده‌اند تا به آن‌ها در حمله به سرطان‌ها کمک کنند. اگر آزمایش‌های بیشتر این روش را مؤثر نشان دهد و دانشمندان مستقر در مینیاپولیس متقاعد شوند که در مسیر صحیح قرار دارند، آنگاه یک رویکرد جدید نوآورانه برای درمان سرطان‌های خون پدیدار می‌شود. سیچوکی ادعا کرد: " ما یک آزمایش آزمایشی و مطالعه بالینی فاز اول در انسان را انجام دادیم و سلول‌های قاتل طبیعی را با IL-15 و نیکوتین آمید همراه با آنتی بادی‌های مونوکلونال در بیماران مبتلا به لنفوم غیر هوچکین عود شده، و مالتیپل مایلوما گسترش دادیم" در یک مطالعه مقدماتی کوچک، سیچوکی و همکاران دریافتند که نیکوتین آمید نه تنها فعالیت سلول‌های قاتل طبیعی را تقویت می‌کند بلکه باعث افزایش پایداری آن‌ها در خون می‌شود و توانایی این سلول‌ها را نه تنها برای شکار سلول‌های سرطانی بلکه برای از بین بردن آن‌ها تقویت می‌کند.

FOXO1

 ترکیبی از سلول‌های قاتل طبیعی با نیکوتین آمید و درمان آنتی بادی مونوکلونال در 30 بیمار از جمله 20 بیمار مبتلا به لنفوم غیر هوچکین عود شده با درمان مشکل بود. در بین 19 بیمار مبتلا به لنفوم غیر هوچکین، 11 بیمار پاسخ کامل و سه نفر در طی 28 روز از درمان پاسخ جزئی داشتند. به نظر می‌رسد که نیکوتین آمید سلول‌های قاتل طبیعی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند، ضمن اینکه توانایی آن‌ها در لانه گزینی در غدد لنفاوی افزایش می‌دهد. سیچوکی خاطرنشان کرد: " فرکانس‌های بالای CD62L با افزایش فاکتور رونویسی forkhead box O1 یا FOXO1 مرتبط بود" . به عنوان یک فاکتور رونویسی، FOXO1 مسئول تنظیم تعداد گسترده‌ای از ژن‌های درگیر در متابولیسم، پیشرفت چرخه سلولی و مرگ سلول برنامه ریزی شده است. در سرطان‌ها، FoxO1 به عنوان سرکوبگر سلول‌های بدخیم عمدتاً به دلیل نقش آن در ترویج مرگ سلولی برنامه ریزی شده یا آپوپتوز و مهار پیشرفت چرخه سلولی، آنژیوژنز و متاستاز عمل می‌کند. سیچوکی  افزود: "نیکوتین آمید با جلوگیری از تخریب پروتئوزومال، ثبات FoxO1 را ارتقا داد. سلول‌های قاتل طبیعی که با نیکوتین آمید کشت داده می‌شوند، تغییرات متابولیکی مرتبط با شار گلوکز بالا و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو را نشان می دهند." سلول‌های  قاتل طبیعی تحت درمان با نیکوتین آمید در آزمایشگاه همچنین توانایی افزایش پاسخ التهابی و سمی در برابر سلول‌های سرطانی را نشان دادند. سیچوکی و همکارانش نتیجه گرفتند که یافته‌های آن‌ها حاکی از آن است که استراتژی انتقال جدید باید در آزمایشات بالینی بزرگتر مورد مطالعه قرار گیرد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه