تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 آبان 1402
تاثیر جهانی قرار گرفتن در معرض فتالات قبل از تولد
یادداشت

  تاثیر جهانی قرار گرفتن در معرض فتالات قبل از تولد

قرار گرفتن در معرض نرم کننده‌ها در بارداری با اندازه‌های حجمی کوچکتر در مغز و ضریب هوشی پایین در کودکان همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اصلاع رسانی بنیان، کودکانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری بیشتر در معرض برخی از فتالات‌ها قرار داشتند، در سن 10 سالگی ماده خاکستری کل کمتری را در مغز خود نشان می‌دهند. این یکی از نتایج اصلی مطالعه‌ای است که توسط دانشکده پزشکی گروسمن دانشگاه نیویورک و موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) انجام شده و در نشریه روان پزشکی مولکولی منتشر شده است. این مطالعه همچنین نشان داد که قرار گرفتن مادر در معرض نرم کننده‌ها در دوران بارداری با ضریب هوشی پایین‌تر کودک در سن 14 سالگی مرتبط است، که نتایج دو مطالعه قبلی در مورد این موضوع را تایید کرد. علاوه بر این، تیم تحقیقاتی مشاهده کردند که این رابطه بین قرار گرفتن در معرض برخی فتالات‌ها و ضریب هوشی پایین‌تر کودک تا حدی تحت تأثیر حجم کل ماده خاکستری است. به عبارت دیگر، قرار گرفتن در معرض نرم کننده‌ها قبل از تولد می‌تواند منجر به کوچکتر شدن کل ماده خاکستری در دوران کودکی شود که به نوبه خود می‌تواند با ضریب هوشی پایین تر مرتبط باشد. در نهایت، نتایج نشان داد که بین قرار گرفتن در معرض نرم کننده‌ها در دوران بارداری و حجم کمتر ماده سفید در دختران وجود دارد.

ساختار مغز

مغز دو قسمت سفید و خاکستری دارد. قسمت خاکستری مغز شامل نورون‌ها و الیاف عصبی بدون میلین است. قسمت سفید شامل الیاف میلین‌دار می‌باشد که به علت ترکیب حاوی چربی اسفنگولیپیدی سفید رنگ است. سطح بیرونی مغز یا قشر مغز از ماده خاکستری است. بخش اصلی فعالیت‌های مغز نظیر تفکر، حرکت اندام‌ها، احساسات و عواطف در ماده خاکستری سازماندهی و انجام می‌شود. ماده سفید که متشکل از الیاف عصبی است، بخش‌های مختلف مغز را به هم مرتبط می‌کند و پیام‌ها را جابجا می‌کند. بیماری‌هایی نظیر آلزایمر ماده خاکستری را در گیر می‌کنند و بیماری‌هایی نظیر ام اس (مولتیپل اسکلروز) ماده سفید را بیشتر درگیر می‌کنند.

فتالات‌ها، گروهی از مواد شیمیایی نگران کننده

فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که در همه جا به عنوان نرم کننده و حلال در طیف وسیعی از محصولات تجاری مانند محصولات مراقبت شخصی، بسته بندی مواد غذایی یا کفپوش وینیل استفاده می‌شوند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که برخی از فتالات‌ها با عملکرد شناختی، رشد اجتماعی و مهارت‌های حرکتی کمتر و همچنین مشکلات رفتاری در کودکان مرتبط هستند. به منظور ارائه شواهد جدید، نویسندگان از داده‌های 775 جفت مادر و کودک از نسل R، یک گروه تصویربرداری عصبی کودکان مستقر در روتردام (هلند) استفاده کردند.( مطالعه نسل R یک مطالعه پیوسته و آینده نگر از زندگی جنینی تا بزرگسالی در یک جمعیت شهری چند قومی است. این مطالعه برای شناسایی علل اولیه محیطی و ژنتیکی رشد، رشد و سلامت طبیعی و غیر طبیعی از دوران جنینی تا بزرگسالی طراحی شده است. در نهایت، نتایج حاصل از مطالعه نسل R باید به توسعه استراتژی‌هایی برای بهینه‌سازی سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برای زنان باردار و کودکان کمک کند.) قرار گرفتن در معرض فتالات مادران با استفاده از نمونه ادرار جمع آوری شده در دوران بارداری ارزیابی شد. از آنجایی که تشخیص فتالات‌ها به دلیل پوسیدگی سریع آن‌ها در بدن انسان دشوار است، تجزیه و تحلیل نمونه‌ها بر روی شناسایی متابولیت‌های فتالات متمرکز شده است، محصولات تجزیه تولید شده به عنوان نتیجه حضور فتالات‌ها. اندازه‌گیری‌های حجمی مغز کودکان با استفاده از اسکن MRI در سن 10 سالگی انجام شد. در نهایت، ضریب هوشی کودکان از طریق تست‌های استاندارد در سن 14 سالگی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج تجزیه و تحلیل آماری

تجزیه و تحلیل آماری ارتباط بین غلظت‌های بالاتر مونو اتیل فتالات حاملگی (mEP) و حجم کمتر ماده خاکستری کل در فرزندان در سن 10 سالگی را نشان داد mEP یک متابولیت یا محصول تجزیه دی اتیل فتالات است، ترکیبی که برای انعطاف پذیری بیشتر پلاستیک‌ها و در محصولات آرایشی استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل آماری رابطه‌ای را بین غلظت‌های حاملگی بالاتر مونو اتیل فتالات (mEP) و حجم‌های ماده خاکستری کوچک تر در فرزندان در سن ۱۰ سالگی نشان داد. غلظت بالاتر اسید مونو ایزوبوتیل فتالیک (mIBP)، متابولیت دی ایزوبوتیل فتالات (DIBP)، در ادرار مادر در دوران بارداری تنها در دختران با ماده سفید کوچکتر همراه بود. DIBP همچنین به عنوان یک نرم کننده استفاده می‌شود. ماده خاکستری بافتی است که بیشتر بدن سلول‌های عصبی مغز را در خود دارد و به ما در پردازش اطلاعات و کنترل ماهیچه‌هایمان کمک می‌کند. این بخش از مغز در توانایی ما برای یادگیری و حفظ اطلاعات، صحبت کردن، حرکت یا پردازش احساسات و ادراک ضروری است. به نوبه خود، ماده سفید یک بافت مغزی است که به عنوان یک شبکه ارتباطی بین مناطق مختلف ماده خاکستری و بین مغز ما و بقیه بدن ما عمل می‌کند.

ضریب هوشی پایین در 14 سالگی

در سال‌های 2020 و 2021، مطالعه نسل R گزارش داد که غلظت فتالات‌ها در ادرار قبل از تولد مادر با ضریب هوشی غیرکلامی پایین‌تر در سن 6 سالگی مرتبط است. نویسندگان پس از نشان دادن اینکه این ارتباط در سن 14 سالگی ادامه دارد، بیان کردند که تاثیر قرار گرفتن در معرض فتالات بر مغز و شناخت کودک تا نوجوانی ادامه دارد. مطالعه جدید تخمین می‌زند که 18 درصد از کل اثر قرار گرفتن در معرض فتالات در بارداری بر ضریب هوشی کودکان را می‌توان با تغییرات در حجم ماده خاکستری در پسران و دختران توضیح داد. در دختران، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض mIBP بارداری و ضریب هوشی پایین‌تر به دلیل کوچک‌تر بودن ماده سفید مغزی در نسبت 76 درصدی مشخص شد.

تفاوت‌های کوچک در سطح فردی

مونیکا گوکسنز، محقق ISGlobal و نویسنده آخر این مطالعه می‌گوید: " حتی اگر تفاوت‌های مشاهده شده در اندازه گیری‌های حجمی و نمرات ضریب هوشی در سطح فردی کم بود، این تصویر گسترده‌ای است که دلایل نگرانی را به دلیل قرار گرفتن گسترده در معرض فتالات و مقررات ضعیف، که منجر به تاثیر بالای بهداشت عمومی می‌شود، نشان می‌دهد." وی ادامه داد:" با توجه به شواهد علمی ‌در مورد اثرات سلامتی آن‌ها، کشورهایی مانند ایالات متحده یا مناطقی مانند اتحادیه اروپا مقررات مربوط به این ترکیبات فراگیر را افزایش داده‌اند. اخگر قصابیان، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، می‌گوید: " با توجه به شواهد علمی‌ در مورد اثرات بهداشتی آن‌ها، کشورهایی مانند آمریکا یا مناطقی مانند اتحادیه اروپا مقررات این ترکیبات موجود را افزایش داده‌اند. با این حال، استفاده از ترکیبات جدید برای جایگزینی ترکیبات تنظیم شده منجر به تداوم تاثیر جهانی مواجهه پیش از تولد با فتالات می‌شود."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه