تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 آبان 1402
ارتباط ناشنوائی و جنسیت
یادداشت

  ارتباط ناشنوائی و جنسیت

مطالعات زیست‌شناسی و تحقیقات مرتبط با جنسیت برای ارتقای سلامت شنوایی ضروری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه تفاوت‌های جنسیتی (بیولوژیکی) و جنسیتی (رفتاری/اجتماعی) بر خطر کاهش شنوایی و نتایج تأثیر می‌گذارد. این تفاوت‌ها برای حیوانات و انسان‌ها مشاهده می‌شود. با این وجود، بسیاری از مطالعات داده‌ها را بر اساس جنسیت گزارش یا تفکیک نکرده‌اند. تفاوت‌های ذاتی بیولوژیکی مرتبط با جنسیت در سیستم شنوایی ممکن است تا حدی دلیل غلبه کم شنوایی در مردان باشد. تفاوت‌های مربوط به جنسیت در تأثیرات قرار گرفتن در معرض صدا یا بیماری‌های قلبی عروقی بر سیستم شنوایی ممکن است به توضیح برخی از این تفاوت‌ها در شیوع کم شنوایی کمک کند. علاوه بر این، تفاوت در استفاده و جذب سمعک و تأثیرات کم شنوایی بر سلامت نیز ممکن است بر اساس جنسیت و جنسیت متفاوت باشد. با توجه به اینکه زیست شناسی و جنسیت مرتبط با جنسیت تعیین کننده‌های کلیدی سلامت شنوایی هستند، مرور حاضر با تاکید بر اهمیت یک پلت فرم تحقیقاتی توسعه یافته که به طور فعال تفاوت‌های مربوط به جنس را در شنوایی، از جمله در جمعیت‌های مورد مطالعه، اندازه گیری و ارزیابی می‌کند، به پایان می‌رسد. 


تفاوت در کاهش شنوایی اندازه گیری شده
تفاوت‌های مربوط به جنس در شنوایی قبل از تولد شروع می‌شود و در طول زندگی ادامه می‌یابد. شیوع کم شنوایی مادرزادی در میان نوزادان ترم بر اساس جنس تعیین شده در بدو تولد با نوزادان پسر (1.8 در هر 1000 تولد زنده) نسبت به دختر (1.2 در هر 1000 تولد زنده) متفاوت است. شیوع کم شنوایی مادرزادی نیز بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است، که نشان می‌دهد زیست شناسی مرتبط با جنس، عوامل محیطی و عوامل اجتماعی ممکن است همگی در کاهش شنوایی مادرزادی نقش داشته باشند. عوامل محیطی و اجتماعی پیش از تولد ممکن است با تفاوت‌های بیولوژیکی مرتبط با جنسیت تعامل داشته باشند تا نابرابری کاهش شنوایی بین جنس‌ها در بدو تولد را افزایش دهند. تفاوت‌های مشاهده شده در کاهش شنوایی بین نوجوانانی که به عنوان پسر و نوجوانان شناسایی شده به عنوان دختر شناخته می‌شوند، به طور مشابه در ادبیات مشهود است. 


زیست شناسی و شنوایی مرتبط با جنسیت
درک نقش هورمون‌ها در حفظ عملکرد شنوایی به پیشرفت درمان‌ها برای محافظت از افراد در برابر کم شنوایی کمک می‌کند. هورمون‌های جنسی، از جمله آندروژن‌ها، استروژن‌ها و پروژسترون، تأثیرات گسترده‌ای بر عملکردهای بدن از جمله شنوایی دارند. شواهد نشان می‌دهد که استروژن‌ها نقش مهمی در تفاوت‌های بین مردان و زنان در عملکرد شنوایی دارند. تستوسترون، نوعی آندروژن نیز ممکن است بر حساسیت شنوایی تأثیر بگذارد. در حالی که قرار گرفتن در معرض هورمون‌های جنسی در داخل رحم آغاز می‌شود و در طول زندگی پیشرفت می‌کند، تمرکز در اینجا بر روی استروژن‌ها در بزرگسالی است.


زیست شناسی مرتبط با جنسیت در مطالعه کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا (NIHL) و کشف دارو
از نظر تاریخی، حیوانات ماده در بسیاری از زمینه‌های تحقیقات علمی به استثنای تحقیقات تولیدمثلی مورد مطالعه قرار نگرفته یا حذف شده‌اند. یکی از دلایل رایج این است که گنجاندن حیوانات ماده واریانس را اضافه می‌کند، نتیجه‌ای که زیر سوال رفته است. این عمل فراگیر، تفاوت‌های بیولوژیکی مرتبط با جنسیت را در فیزیولوژی، پاسخ به آسیب، و اثربخشی درمان‌ها که ممکن است بر پیشگیری، درمان و مدیریت بیماری تأثیر بگذارد، پوشش می‌دهد. افزایش تمرکز اخیر بر جنسیت به عنوان یک متغیر بیولوژیکی، نمونه‌های متعددی از تفاوت‌ها را در پاسخ به آسیب، از جمله آسیب‌ها و آسیب‌شناسی یک علت عصبی آشکار کرده است. به همان اندازه مهم، شواهد فراوان نشان می‌دهد که زیست شناسی مرتبط با جنسیت بر اثربخشی درمان‌های فعلی برای آسیب شناسی‌های یک علت عصبی تأثیر می‌گذارد.


تجارب جنسیتی با قرار گرفتن در معرض نویز
جدا از تفاوت‌های بیولوژیکی مرتبط با جنسیت بین جنسیت‌ها که قبلاً توضیح داده شد، که ممکن است منجر به آسیب‌پذیری متفاوت در توانایی شنوایی مردان و زنان شود، همچنین قرار گرفتن در معرض نویز متفاوت ناشی از تجربیات جنسیتی و الگوهای اجتماعی وجود دارد که ممکن است منجر به پیامدهای شنوایی متفاوت در مردان و زنان شود. از آنجایی که قرار گرفتن در معرض نویز شغلی و تفریحی به طور متفاوتی در بین جمعیت‌ها توزیع می‌شود، احتمالاً به نرخ‌های متفاوت NIHL بین گروه‌ها کمک می‌کند. 


فنوتیپ‌های شنوایی سنجی انسان
آستانه شنوایی تون خالص برای مردان به طور مداوم ضعیف تر از زنان است. بیولوژی مرتبط با جنسیت و تجربیات جنسیتی ممکن است زمینه ساز تفاوت در پیکربندی ادیوگرام مشاهده شده در بزرگسالان مسن باشد. یک رویکرد برای تمایز بین اثرات زیست‌شناسی مرتبط با جنسیت یا تجربیات جنسیتی (مثلاً قرار گرفتن در معرض نویز شغلی) بر روی ادیوگرام، ارزیابی این است که چگونه برخی آسیب‌شناسی حلزون بر الگوهای شنوایی سنجی تأثیر می‌گذارد. مطالعات حیوانات آزمایشگاهی که در شرایط محیطی به دقت کنترل شده بودند، یک جزء متابولیکی ARHL را شناسایی کردند که با کاهش پتانسیل داخلی (EP) مرتبط است. این "پیرسبیاکوزیس متابولیک" یا انحطاط دیواره جانبی حلزون ناشی از سن و کاهش EP، تا حد زیادی دلیل افزایش آستانه مشاهده شده در حیوانات آزمایشگاهی است که در محیط آرام پرورش یافته‌اند و ممکن است زمینه ساز مشخصه ادیوگرام به تدریج شیبدار مشاهده شده در برخی از انسان‌های مسن باشد.


عوامل خطر قلبی عروقی و کاهش شنوایی
عامل خطر دیگر برای ARHL ممکن است بیماری عروقی باشد. مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط کلی کوچک اما از نظر آماری معنی‌داری را بین عوامل خطر شناخته شده بیماری‌های قلبی عروقی (مانند فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت، دیس‌لیپیدمی و چاقی) و کاهش شنوایی پس از تنظیم جنسی و سایر عوامل مخدوش‌کننده بالقوه ثبت کرده‌اند. با این حال، میانگین داده‌ها در هر جنس می‌تواند تفاوت‌های مهم را پنهان کند. به طور کلی، زیست شناسی مرتبط با جنسیت به عنوان یک اصلاح کننده مهم بسیاری از ارتباط‌های مواجهه-نتیجه در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، شواهد قوی وجود دارد که ارتباط بین عوامل خطر CVD و بیماری ایسکمیک قلبی و سکته مغزی برای زنان قوی‌تر از مردان است.


کاهش شنوایی، شناخت و زوال عقل
شرایط بهداشتی مانند عوامل خطر CVD و خود CVD ممکن است خطر کاهش شنوایی را افزایش دهد. با این حال، کاهش شنوایی ممکن است یک عامل خطر برای سایر شرایط سلامتی مانند زوال شناختی باشد. در مدل‌هایی که از نظر آماری برای جنسیت تنظیم می‌شوند، کاهش شنوایی در افراد از نظر شناختی عادی در ابتدا با کاهش شناختی و ایجاد زوال عقل همراه است. ارتباط بین شنوایی و شناخت نیز در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) که در معرض خطر بالای ابتلا به زوال عقل هستند، پس از سازگاری با جنسیت یافت می‌شود. کاهش شنوایی، چه با خودگزارشی، ادیومتری با صدای خالص یا آزمون‌های فراآستانه پردازش شنوایی اندازه‌گیری شود، با نمرات پایین‌تری در آزمون‌های شناختی همراه است.


مشکل شنوایی درک شده، کاهش شنوایی خود گزارش شده و استفاده از سمعک
علاوه بر مطالعاتی که در آن‌ها شنوایی به روش شنوایی سنجی اندازه گیری می‌شود، برخی از مطالعات داده‌هایی را در مورد تفاوت بین مردان و زنان در مشکل شنوایی درک شده ارائه می‌دهند که معمولاً با ابزارهای خود گزارشی اندازه گیری می‌شود. کار اخیر تفاوت‌های مربوط به جنسیت را در نمرات پرسشنامه نقص شنوایی برای نسخه غربالگری سالمندان (HHIE-S) (ونتری و واینستین 1982، 1983) برای بالین (n = 6850) و جمعیت (n =) نشان داد.
همچنین به شواهد بهتری برای هدایت سیاست‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی شنوایی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی شنوایی شخص‌محور و خانواده‌محور نیاز است. بررسی اینکه چگونه زیست شناسی مرتبط با جنسیت بر عوامل محافظتی (به عنوان مثال، استروژن) و عوامل خطر (به عنوان مثال، CVD) برای کاهش شنوایی تأثیر می‌گذارد، به ایجاد توصیه‌های مبتنی بر شواهد برای پیشگیری و درمان کمک می‌کند و تحقیقات آینده را تشویق می‌کند. از این رو، ایجاد یک پلتفرم تحقیقاتی که به طور فعال تفاوت‌ها را در سلامت و مراقبت شنوایی، از آنجایی که به جنسیت و جنسیت مرتبط است، اندازه‌گیری و ارزیابی کند، مهم است.
پایان مطلب/.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه