تاریخ انتشار: شنبه 22 مهر 1402
 دومین پیوند قلب خوک در انسان
یادداشت

  دومین پیوند قلب خوک در انسان

دومین بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به نحو موفقیت آمیزی در مرحله پایانی تحت پیوند عضو بیگانه (زنوگرافت) قرار گرفته است و قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در حال حاضر، صدها هزار نفر در سراسر جهان منتظر پیوند عضو هستند و روزانه تعداد زیادی از آن­‌ها جان خود را از دست می­‌دهند. پیوند زنو یا زنوگرافت (پیوند اعضای حیوانات به انسان)، یک راه‌حل امیدوارکننده برای رفع کمبود اعضای اهدایی است. اما یکی از نگرانی­‌های این پیوند، رد پیوند در اثر پاسخ سیستم ایمنی بدن علیه عضوِ پیوندشده است. به تازگی جراحان برای دومین بار، در 20 سپتامبر 2023، موفق به پیوند قلب خوک اصلاح ژنتیکی شده به انسان شدند. گیرنده پیوند، لارنس فاوست، دریافت کننده قلب 58 ساله است که به دلیل بیماری عروق محیطی و خونریزی داخلی، واجد شرایط آلوترانسپلنت نبود و هیچ امید دیگری نیز برای درمان نداشت.

 

تاریخچه آزمایشات بالینی پیوند زنو (xenograft)

اولین پیوند قلب که از خوک به انسان در سال 2022 انجام شد، از شرکت بیوتکنولوژی (Revivicor)، شرکت تولیدکننده گوسفند دالی، اولین پستاندار شبیه­‌سازی­‌شده، تهیه شده‌ بود که با انجام 10 تغییر ژنتیکی در قلب خوک، احتمال رد آن را در بدن انسان کاهش داده بود. اما دو ماه بعد از پیوند، در حالی که قلب خوک پیوندشده به خوبی کار می­‌کرد و هیچ نشانه­‌ای از رد حاد پیوند وجود نداشت، بیمار درگذشت که با بررسی­‌های بیشتر، ردپایی از ویروسی به نام سیتومگالوویروس خوک دیده شد. به تازگی جراحان برای دومین بار، در 20 سپتامبر 2023، موفق به پیوند قلب خوک اصلاح ژنتیکی شده به انسان شدند. گیرنده پیوند، مردی 58 ساله است که امید دیگری برای درمان نداشت و به گفته تیم جراحی، پیوند قلب خوک تنها گزینه درمانی برای او بود. محققان جهت عدم تکرار تجربه تلخی که در گذشته داشتند، آزمایش‌های ویروسی حساس‌تری برای پیوند انجام دادند و نبود ویروس‌های خوکی را در قلب پیوندی تأیید کردند. پزشکان همچنین در حال استفاده از یک داروی جدید (مهارکننده پروتئینی که در فعال کردن پاسخ‌های ایمنی نقش دارد) طی درمان این فرد هستند. انجام این پیوند، یک دستاورد قابل توجه برای بشر است و محققان امیدوارند که سازمان‌های غذا و داروی دنیا آزمایشات بالینی پیوند زنو (xenograft) را طی چند سال آینده تایید کند.

 

هر روز را به عنوان یک پیروزی در نظر می‌گیریم

Bartley P. Griffith ، پزشک دانشگاه مریلند و جراح اصلی در مرکز پزشکی، بالتیمور، گفت: "ما یک بار دیگر به یک بیمار در حال مرگ فرصتی برای زندگی طولانی تر ارائه می‌دهیم، و از آقای Faucette به خاطر شجاعت و تمایل او برای کمک به پیشرفت دانش ما در این زمینه بسیار سپاسگزاریم." ما امیدواریم که او به زودی به خانه بازگردد تا با همسرش و بقیه خانواده مهربانش وقت بیشتری بگذراند.» محمد ام. محی الدین، MD دانشگاه پزشکی مریلند، که هر دو عملیات را با گریفیث رهبری می‌کرد، گفت: «ما بسیار مطمئن هستیم که [Faucette] در حال پیشرفت خوبی است. ما هر روز را به عنوان یک پیروزی در نظر می‌گیریم. ما نمی‌خواهیم چیزی را پیش بینی کنیم. و هدف اصلی ما این است که این فرآیند را بیشتر برای او مفید کنیم تا زندگی‌ای داشته باشد که بتواند از آن لذت ببرد.» محی الدین در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: "ما با ارائه داده‌های مهم جدید در مورد تحقیقات پیش بالینی که توسط FDA درخواست شده است، مسیر آزمایش‌های بالینی را دنبال می‌کنیم FDA. از داده‌های این مطالعات جدید و همچنین تجربه ما با بیمار اول استفاده کرد تا مشخص کند که ما آماده ایم برای پیوند دوم در مرحله نهایی بیماری قلبی که هیچ گزینه درمانی دیگری نداشته است، اقدام کنیم.

یافتن نامزد

محی الدین گفت که تیم بخش اعظم 6 ماه گذشته را صرف جستجوی یک نامزد ایده آل برای انجام این روش کرده است. به دنبال تبلیغات در مورد پرونده بنت، چندین بیمار به دانشگاه مریلند مراجعه کردند، اما هیچ یک از آنها کاملاً با معیارهایی که در ذهن داشتند مطابقت نداشتند. این تیم با تکیه بر آنچه سال گذشته آموختند، فردی را می‌خواستند که متحرک، دارای قابلیت ایمنی باشد و برای مدت طولانی در بیمارستان بستری نشده بود. او گفت: «به دست آوردن بیماری که دارای سیستم ایمنی سالم است یا بیماری‌های کمتری را دارد، بسیار دشوار است. هر بیمار دارای بیماری های دیگری است که آنها را واجد شرایط پیوند آلو نمی‌کند. ما نیز نمی‌خواهیم بیماری لاعلاج را در حالتی بگیریم که [وقتی] او را برای سرکوب سیستم ایمنی آزمایش می‌کنیم، اثر مضری برای او داشته باشد.» Faucette  نیز توسط یک متخصص قلب محلی پس از رد شدن برای کاشت آلوترانسپلنت یا دستگاه مکانیکی، توسط چندین بیمارستان ارجاع شد. گروه دانشگاه مریلند درخواست خود را در 29 آگوست 2023 به سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارسال کرد و پیوند خارجی او در 15 سپتامبر 2023 از طریق مسیر استفاده دلسوزانه، تأییدیه اضطراری دریافت کرد.

درس‌هایی از تجربیات پیوند قبلی

پس از اینکه بنت 2 ماه پس از پیوند خارجی خود درگذشت، تیم دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند به این نتیجه رسیدند که بسیاری از عوامل احتمالاً منجر به مرگ او بر اثر نارسایی قلبی شده است، همانطور که در مقاله ای که در ماه ژوئن در لانست منتشر شد، بیان شد. آنها رد نکردند که وجود سیتومگالوویروس خوک در قلب خوک ممکن است در اختلال عملکرد پیوند نقش داشته باشد. بر اساس این تجربه، محی الدین توضیح داد که این بار چندین تغییر ایجاد شده است. ابتدا، تیم با Revivicor، سازنده قلب خوک‌های اصلاح‌شده ژنتیکی، کار کردند تا غربالگری بهتری برای شناسایی وجود ویروس‌های خوک انجام دهند. همچنین، FDA یک پروتکل نظارت دقیق را نه تنها برای بیمار و افراد نزدیک او، بلکه برای هر پرسنل مراقبت‌های بهداشتی که در طول بستری شدن در بیمارستان Faucette را درمان می‌کند، الزامی کرد. وی گفت: "تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر ابتلای انسان به بیماری خوک وجود ندارد، بنابراین ما بسیار مطمئن هستیم که این اتفاق نخواهد افتاد و اگر این اتفاق بیفتد، فکر می‌کنیم گروه بیماری‌های عفونی ما ممکن است به طور موثر آن را مدیریت کند." .

پروتکل جدید سرکوب سیستم ایمنی

محی الدین گفت که پروتکل جدید سرکوب سیستم ایمنی، که در فاز دوم کارآزمایی‌های بالینی برای پیوند کلیه و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک امیدوارکننده بوده است، همچنین باید در کمک به پیشگیری از عفونت قوی تر باشد. او توضیح داد که پروتکل قدیمی همان مسیر تحریک مشترک بین سلول‌های T و B را با مسدود کردن خود آنتی بادی هدف قرار می‌دهد، اما این بار آنها به دنبال لیگاند آنتی بادی هستند. او گفت: «ما [این داروها] را بسیار دقیق تحت نظر خواهیم داشت – سطح آنها نظارت خواهد شد و دوز و فرکانس آنها بر اساس آن تنظیم خواهد شد. به دوز کمتر "این یک تجربه یادگیری برای این دارو در این روش است."

موفقیت پیوند عضو بیگانه(زنوگرافت)

در طول 2 سال گذشته، زمینه پیوند عضو بیگانه(زنوگرافت) به رشد خود ادامه داده است. ژوئیه گذشته، تیمی از NYU Langone Health در نیویورک، اعلام کرد که با موفقیت دو عمل جراحی پیوند زنو قلب را در بیماران مرگ مغزی انجام داده است. در تابستان، تیم دیگری از دانشگاه نیویورک با موفقیت یک کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی را به یک مرد مرگ مغزی پیوند زد. گفت‌وگو درباره پیوند زنوترانسپلنت با یک مقاله مروری در سال 2022 در JACC: Basic to Translational Science که موانعی را که هنوز باید بر آنها غلبه شود، بیان می‌کند، وارد خط مقدم شده است. به عنوان مثال، مسائل مربوط به طرد سیستم ایمنی، عفونت و تفاوت‌های فیزیولوژیکی بین قلب خوک و انسان مهم ترین هستند. مسائل اجتماعی و اخلاقی در مورد ساخت این قلب‌ها، هزینه آنها و تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی باید آنها را دریافت کند نیز در این مقاله فراوان است.

 

هدف نهایی و بلند مدت این تیم

هدف بلند مدت محی الدین و تیمش یک کارآزمایی بالینی است و آنها به انجام مطالعات حیوانی مورد نیاز برای رساندن این هدف به آنجا ادامه خواهند داد. او گفت: «ممکن است این کار بیش از یک یا دو سال طول بکشد. با این حال، در این بین، بسیاری از بیماران مانند آقای Faucette جان خود را از دست بدهند. بنابراین اگر بتوانیم در این مدت یک بار انرا درست و بی نقص انجام دهیم و از آن درس بگیریم، به نفع همه خواهد بود.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه