تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 آذر 1402
حقایقی در مورد سرطان پوست غیر‌ملانومایی
یادداشت

  حقایقی در مورد سرطان پوست غیر‌ملانومایی

محققان طی مطالعاتی دریافتند سرطان پوست غیر‌ملانومایی می‌تواند به میزان سرطان پوست ملانومایی خطرناک باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، اگر به سرطان پوست اشاره کنیم، بیشتر مردم به ملانوم فکر می‌کنند که کشنده ترین سرطان پوست است. اینکه بقیه خیلی خوش خیم هستند، در واقع دیدگاه درستی نیست. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در سراسر جهان تعداد افرادی که به دلیل سرطان پوست غیر‌ملانومایی (NMSC) می‌میرند بیشتر از ملانوما است. این مطالعه که توسط محققان بیمارستان دانشگاه نیس در فرانسه انجام شد، از داده‌های بیماران جمع‌آوری‌شده توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (بخشی از سازمان بهداشت جهانی) استفاده کرد. مطالعات نشان داد، در حالی‌که ملانوم باعث مرگ 57000 نفر در جهان در سال 2020 شد، سرطان پوست غیرملانومی بیش از این را به خود اختصاص داده و 63700 نفر جان خود را از دست دادند. از برخی جهات، این مطالعه بینش متعارف را در مورد اینکه NMSC چقدر تهدید برای زندگی است، تغییر می‌دهد. NMSC نسبت به سایر انواع سرطان کمتر جدی است. به ندرت کشنده است و اغلب از گزارش های ثبت ملی سرطان در مورد تعداد کلی سرطان حذف می‌شود. با این حال، واژه به ندرت کشنده با هرگز کشنده یکسان نیست، و اگر تعداد زیادی از مردم به این نوع سرطان مبتلا شوند، همانطور که این گزارش جدید نشان می‌دهد، می تواند منجر به مرگ و میر زیادی شود. مطالعه جدیدی که در کنگره 2023 آکادمی پوست و ونرولوژی اروپا (EADV) ارائه شد نشان داد سرطان پوست غیر ملانوما (NMSC) باعث تعداد بیشتری از مرگ و میرهای جهانی نسبت به ملانوما، شکل جدی‌تر سرطان پوست می‌شود. محققان همچنین معتقدند. که NMSC کمتر گزارش شده است و تاثیر واقعی این بیماری ممکن است حتی بیشتر از تخمین زده شود. ملانوما و NMSC برخی از ویژگی‌های مشترک را دارند که هر دو ارتباط نزدیکی با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید یا تخت‌های برنزه دارند. اشعه ماوراء بنفش قادر به تولید جهش‌های سرطان‌زا است که باعث ایجاد ملانوم و NMSC می‌شود. در چند دهه گذشته افزایش زیادی در بروز هر دو نوع سرطان مشاهده شده است، زیرا مقصد تعطیلات و نگرش مردم به برنزه کردن تغییر کرده است. بیشتر این سرطان ها در افراد سفید پوست رخ می‌دهد، اما افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند نیز ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند. متأسفانه، اغلب به دلیل عدم آگاهی بیماران و متخصصان پوست، تشخیص داده نمی‌شود. ملانوما و NMSC تفاوت های مهمی با هم دارند. در حالی که UV یک عامل خطر برای هر دو است، NMSC بیشتر با قرار گرفتن در معرض مزمن در طول زندگی فرد مرتبط است. در نتیجه، تومورها اغلب روی صورت و سر ایجاد می‌شوند. در مقابل، آفتاب سوختگی های شدید گاه به گاه با ملانوما، به ویژه در تنه، ارتباط نزدیک تری دارد.

انواع NMSC

دو نوع اصلی NMSC وجود دارد: کارسینوم سلول بازال (BCC) و کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC). هر دو از نوعی سلول پوست به نام کراتینوسیت ناشی می‌شوند. کراتینوسیت‌ها نوع اصلی سلول‌هایی هستند که اپیدرم، لایه بیرونی پوست ما را تشکیل می‌دهند. جهش در کراتینوسیت‌ها، به عنوان مثال در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، می‌تواند کنترل‌ها و تعادل‌های داخلی را که معمولاً از تقسیم غیرقابل کنترل سلول‌ها و در نتیجه تشکیل تومور جلوگیری می‌کند، غلبه کند. در مقابل، ملانوم در نتیجه جهش های فعال کننده سرطان در نوع متفاوتی از سلول‌های پوست به نام ملانوسیت رخ می‌دهد. ملانوسیت‌ها حدود ده برابر کمتر از کراتینوسیت‌ها در اپیدرم هستند، اما آنها با تولید ملانین نقش مهمی در محافظت از پوست ما در برابر آسیب دارند. ملانین رنگدانه ای است که رنگ طبیعی پوست ما را تعیین می‌کند و پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به مقدار بیشتری تولید می شود و باعث برنزه شدن می‌شود.

مرگ و میر چگونه رخ می‌دهد

بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان ناشی از تومورهای ثانویه است که زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های تومور اصلی جدا می شوند و به نقاط دوردست بدن گسترش می یابند یا متاستاز می‌کنند. سرطان‌های پوست نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال، متاستاز یک فرآیند بسیار چالش برانگیز برای سلول‌های سرطانی است. آنها ابتدا باید به بافت اطراف حمله کنند، سپس از استرس حمل و نقل در اطراف جریان خون جان سالم به در ببرند تا در نهایت بتوانند یک کلنی در محیطی کاملاً متفاوت با پوست ایجاد کنند. سلول‌های ملانوما در دستیابی به تمام مراحل متاستاز بسیار موثرتر از سلول های NMSC هستند. به عنوان مثال، سلول‌های ملانوما با سلول‌های موجود در مغز برخی ویژگی‌های مشترک دارند و بنابراین می‌توانند به آسانی با مغز به عنوان یک محیط جدید سازگار شوند و تومورهای ثانویه را در آنجا تشکیل دهند. اگر NMSC احتمال کمتری برای تشکیل تومورهای ثانویه خطرناک دارد، پس چرا باعث مرگ بیشتر از ملانوم می شود؟ این تا حدی به اعداد مربوط می‌شود. در حالی‌که ما ایده بسیار خوبی از تعداد افراد در سراسر جهان در سال به ملانوم داریم، اعداد NMSC بسیار کمتر واضح است. با این حال، ما می‌دانیم که آمار رسمی فعلی 1.2 میلیون مورد در سال (در مقایسه با 325000 مورد ملانوما) احتمالاً دست کم گرفته شده است. این به دلیل تناقض در نحوه جمع‌آوری و گزارش داده‌های موارد NMSC بین کشورهای مختلف است. این شکاف‌ها در داده‌ها به این معنی است که دریافت تصویر کاملی از روند تعداد موارد NMSC و میزان احتمال مرگ آنها بسیار دشوار است. علیرغم این شکاف، بخش ویژه نگران کننده این گزارش اخیر نتیجه گیری آن است که جایی که شما در جهان زندگی می‌کنید تأثیر زیادی بر احتمال زنده ماندن شما از تشخیص NMSC دارد. مانند همه سرطان‌ها، هر چه زودتر بتوان یک NMSC را تشخیص داد و درمان کرد، شانس یک نتیجه مثبت بیشتر است. باید مشخص شود که آیا تمایل به در نظر گرفتن NMSC به عنوان نسبتاً بی ضرر نقشی در این روند بازی کرده است یا اینکه کاملاً به دلیل عوامل دیگری مانند دسترسی آماده به تشخیص و درمان است.

یک دیدگاه خوش بینانه

یکی دیگر از دلایل خوش بینانه تر برای پیشی گرفتن NMSC از ملانوم به عنوان علت مرگ ناشی از سرطان، ممکن است پیشرفت قابل توجهی در درمان ملانوما در چند سال گذشته باشد. به عنوان مثال، پس از چندین دهه افزایش در تعداد سالانه مرگ و میر ملانوما، بریتانیا اخیراً به گوشه‌ای رسیده است و با وجود افزایش تعداد موارد، اکنون افراد کمتری می‌میرند. این روند به لطف در دسترس بودن طیف وسیعی از درمان‌های هدفمند جدید برای ملانوم است که هر روز جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. با این حال، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و واضح است که برای جلوگیری از بروز این سرطان‌ها در وهله اول هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود. این را می توان با اطمینان از اینکه پیام های محافظت از خورشید به همه افراد در معرض خطر می رسد به دست آورد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه