تاریخ انتشار: شنبه 11 آذر 1402
افزایش ظرفیت سرکوب‌کننده سیستم ایمنی سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بند ناف انسان

  افزایش ظرفیت سرکوب‌کننده سیستم ایمنی سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بند ناف انسان

محققان طی مطالعاتی دریافتند اینترلوکین IFN-γ به تنهایی قادر است بیان لیگاند PD-L1 را در سطح سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) القاء کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، ظرفیت سرکوب کننده سیستم ایمنی سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) به مجوز چندین عامل پیش‌التهابی برای بیان فاکتورهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند مرگ برنامه ریزی شده سلولی لیگاند 1 (PD-L1) وابسته است که اثربخشی درمانی بالینی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را برای التهاب یا التهاب تعیین می‌کند. بیماری‌های ایمنی در سلول‌های بنیادی مزانشیمی، اینترفرون گاما (IFN-γ) یک محرک کلیدی بیان PD-L1 است که به طور هم افزایی توسط فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) افزایش می‌یابد. با این حال، مکانیسم اساسی مشخص نیست. برای این مطالعه، محققان بیان PDL-1 را در سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بند ناف انسانی (hUC-MSCs) که توسط IFN-γ و TNF-α، به تنهایی یا در ترکیب القا می‌شوند، ارزیابی کردند. علاوه بر این، آنها آزمایش‌های بازدارنده مسیر سیگنال و همچنین آزمایش‌های تداخل RNA را برای روشن کردن مکانیسم مولکولی انجام دادند که توسط آن IFN-γ به تنهایی یا در ترکیب با TNF-α بیان PD-L1 را القا می‌کند. آن‌ها از آزمایش‌های ژن گزارشگر لوسیفراز برای تأیید مکان‌های اتصال فاکتورهای رونویسی هر مسیر انتقال سیگنال به پروموتورهای ژن مورد نظر استفاده کردند. در نهایت، آنها ظرفیت سرکوب کننده سیستم ایمنی سلول‌های بنیادی مزانشیمی hUC-MSC تحت درمان با IFN-γ و TNF-α را در هر دو روش کشت لنفوسیتی مخلوط در شرایط آزمایشگاهی و in vivo در موش های مبتلا به کولیت حاد ناشی از سدیم سولفات دکستران ارزیابی کردند. این کار در مجله جهانی سلول های بنیادی منتشر شده است.

نتایج نشان می‌دهد که القای IFN-γ به تنهایی بیان PD-L1 را در سلول‌های بنیادی مزانشیمی hUC-MSC تنظیم می‌کند در حالی که TNF-α به تنهایی این کار را نمی‌کند و القای همزمان IFN-γ و TNF-α باعث افزایش بیان PD-L1 می‌شود. IFN-γ سلول‌های بنیادی مزانشیمی hUC-MSC را برای بیان PD-L1 القا می‌کند، که در آن IFN-γ مسیر سیگنالینگ JAK/STAT1 را فعال می‌کند، بیان فاکتور رونویسی تنظیم کننده اینترفرون 1 (IRF1) را تنظیم می‌کند و باعث اتصال IRF1 و پروموتر ژن PD-L1 و در نهایت mRNA PD-L1 را ترویج می‌کند. اگرچه TNF-α به تنهایی بیان PD-L1 را در سلول‌های بنیادی مزانشیمی hUC-MSC القا نکرد، افزودن TNF-α به طور قابل توجهی باعث افزایش فعال سازی JAK/STAT1/IRF1 ناشی از IFN-γ شد. TNF-α بیان گیرنده IFN-γ را از طریق فعال سازی مسیر سیگنال دهی فاکتور هسته ای کاپا-B تنظیم می‌کند، که به طور قابل توجهی سیگنالینگ IFN-γ را افزایش می‌دهد. در نهایت، سلول‌های بنیادی مزانشیمی hUC-MSC القا شده یک اثر بازدارنده قوی‌تری بر تکثیر لنفوسیت ها دارند و کاهش وزن، آسیب مخاطی، نفوذ سلول های التهابی، و افزایش تنظیم فاکتورهای التهابی را در موش های کولیت به طور قابل توجهی بهبود می بخشند. به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که IFN-γ و TNF-α هم توانایی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی سلول‌های بنیادی مزانشیمی hUC-MSC و هم اثربخشی آن‌ها را در کولیت اولسراتیو با القای هم‌افزایی بیان بالای PD-L1 افزایش می‌دهند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه