تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 آبان 1402
بررسی اجمالی بانک خون بندناف
یادداشت

  بررسی اجمالی بانک خون بندناف

باتوجه به شرایط موجود احتمالا در آینده بانک‌های خون بندناف خانوادگی و عمومی گسترده‌ای در سراسر جهان به وجود خواهد آمد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بانک بندناف مسئول انجام فرآیند جمع آوری و ذخیره خون برای استفاده در آینده است. خون بندناف حاوی سلول‌های بنیادی خونساز است که توانایی تجدید و رشد مجدد به هر سلول خونی در بدن را دارند. خون بندناف برای درمان اختلالات ژنتیکی سیستم ایمنی، سرطان‌ها و اختلالات خونی استفاده می‌شود که حاوی تعداد کمتری سلول‌ است اما بزرگسالان برای پیوند به سلول‌های بنیادی بیشتری نیاز دارند.

مردم و متخصصان بهداشت باید در مورد اهدای خون بندناف والدین را  آگاه کنند. بانک‌های دولتی خون بندناف اهدا شده را می‌پذیرند و از این نمونه‌ها برای افراد نیازمند استفاده می‌شود. بانک‌های خانوادگی خون بندناف را صرفاً برای استفاده احتمالی توسط ا خود کودک یا خانواده ذخیره می‌کنند. بانک‌های دولتی برای بازیابی هزینه دریافت می‌کنند. سلول‌های بنیادی بانک‌های خانوادگی خون بندناف برای جمع‌آوری، پردازش و هزینه سالانه برای نگهداری نمونه هزینه دریافت می‌کنند. 


بندناف
بندناف جنین را به جفت متصل می‌کند و واسطه تامین اکسیژن و مواد مغذی برای جنین در حال رشد است. طول آن تقریباً 50 تا 70 سانتی متر و قطر آن 2 سانتی متر است و به عنوان واسطه گردش خون جنینی-جفتی شناخته شده است و منشأ آن از همان زیگوت است که جنین را به وجود می‌آورد. بندناف از سه رگ خونی تشکیل شده است که در یک ماده ژلاتینی به نام ژله وارتون که توسط مایع آمنیون احاطه شده است، تعبیه شده است. جفت به جنین در رشد و نمو آن کمک می‌کند. اما، با  پیوند خون بندناف و استفاده بالقوه آن در درمان، ایده‌های فزاینده‌ای در مورد ذخیره‌سازی خون بندناف وجود دارد و از این رو، آنچه تاکنون یک زباله بیولوژیکی بود، اکنون نقش حیاتی در زندگی انسان ایفا می‌کند. برای بیش از 28 سال خون بندناف به عنوان جایگزینی برای مغز استخوان برای استفاده درمانی در شرایط خونی، سیستم ایمنی و اختلالات متابولیک استفاده شده است. والدین باید از گزینه‌هایی که برای خون بندناف نوزادشان وجود دارد آگاه باشند.
بانک خون بندناف
ذخیره خون بندناف فرآیند جمع آوری و ذخیره خون بندناف است که غنی از سلول‌های بنیادی خون ساز است و به عنوان منبعی برای سلول درمانی ترمیمی و تعدیل ایمنی استفاده می‌شود. 
مراحل اصلی در بانک خون بندناف شامل:

1) ثبت نام خانواده، عقد قرارداد، رضایت آگاهانه، جمع آوری، انتقال به مرکز پردازش.

2) پردازش - کاهش حجم، آزمایش‌های کنترل کیفی، نگهداری، ذخیره سازی، بایگانی. 
مزایای سلول‌های بنیادی خون بندناف شامل:

سهولت جمع‌آوری، حداقل خطر برای مادر و کودک، ارزان‌تر از سایر تکنیک‌ها (جمع‌آوری مغز استخوان)، خطر انتقال بیماری کمتر، جمع‌آوری آسان که 10 برابر بیشتر سلول‌های بنیادی جمع‌آوری‌شده از مغز استخوان دارد. سلول‌های بنیادی خون بند ناف ممکن است از سیستم ایمنی در طول درمان سرطان حمایت کنند که سلول‌های بنیادی مغز استخوان این قابلیت را ندارند. این سلول‌ها برای درمان بیماری‌های ژنتیکی مرتبط با سیستم ایمنی، سرطان و اختلالات خونی استفاده می‌شود. جمع آوری خون بندناف برای اهداکننده نسبت به مغز استخوان پیچیدگی و خطر کمتری دارد. اهدای خون بندناف بدون درد است. خون بندناف حاوی سلول‌های بنیادی است که توانایی تجدید و رشد مجدد به سلول‌های تخصصی را دارند. پتانسیل بسیار زیادی برای درمان بیماری‌های تهدید کننده زندگی دارد. بانک خون بندناف می‌تواند خون بندناف را منجمد و ذخیره کند، یعنی برای استفاده در صورت نیاز آماده است. مغز استخوان باید بلافاصله پس از جمع آوری استفاده شود. عدم تطابق HLA (آنتی ژن لکوسیت انسانی) بهتر احتمال رد پیوند کمتر است. 


نقاط ضعف موجود
نقاط ضعف سلول‌های بنیادی خون بندناف شامل:
    سرعت پیوند آهسته
    دوز سلولی محدود (حجم کوچک واحد، دوز سلول اضافی در دسترس نیست)
    اهدای خون بندناف ممکن است برای اختلالات ارثی مزایای محدودی داشته باشد.
    مسائل نگهداری (مدت نامشخص نگهداری طولانی مدت، هزینه مربوط به طولانی مدت، ذخیره سازی مدت دار، کنترل کیفیت)
    تنها 12-8 درصد از واحدهای خون بندناف دارای حجم سلولی کافی برای پیوند به فردی با وزن 80 کیلوگرم (176 پوند) هستند. اما بزرگسالان برای پیوند به سلول‌های بنیادی بیشتری نیاز دارند. 
    پس از پیوند، سلول بیشتری نمی‌توان از همان منبع برداشت کرد.
    فقط 50-200 میلی متر خون از هر بند ناف جمع آوری می‌شود.


 موارد استفاده (برای درمان انواع مختلف لوسمی استفاده می‌شود: لوسمی حاد لنفوبلاستیک، لوسمی حاد دو فنوتیپی، لوسمی تمایز نیافته حاد، لوسمی لنفوسیتی مزمن، لوسمی میلوژن مزمن، لوسمی میلوژنوز مزمن، کم خونی دیسریتروپوئیتیک مادرزادی). برای درمان لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین، کمبود چسبندگی لکوسیت، سندرم ویسکوت-آلدریچ، میلوفیبروز، برای درمان سرطان‌های مغز استخوان مانند والدسنستروم، سندرم سندرم شواچمن-الماس، ماستوسیتوز سیستمیک، بیماری کرابدی، دیستروفی متاکروماتیک.


دانش موجود در مورد بانک خون بندناف در میان عموم مردم

دانش بانک خون بندناف پیچیده است و اغلب توسط والدین و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی درک نشده است. باید برای آموزش و پیشنهاد استفاده از این فرآیند مشارکت کرد. باید تلاش کرد تا روش‌های مورد نیاز در کل فرآیند را درک کرد تا از انتخاب‌های غیرمنطقی اجتناب شود. دقت، مناسب بودن و اطلاعات مبتنی بر شواهد در مورد بانک خون بند ناف باید شناسایی شود. سودمندی بانک خانوادگی خون بندناف و دانش آن در بین پزشکان و مادران باید بهبود یابد. با این حال، اکثر آموزش‌ها در مورد UCBB توسط متخصصان زنان و زایمان انجام می‌شود، و در هنگام نزدیک شدن به زایمان، مراقبت‌های زنان و زایمان اولویت دارد و بانک خون بندناف، دولتی یا خانوادگی، همیشه به طور کامل مورد بررسی قرار نمی گیرد. بنابراین اهمیت بانک خون بندناف باید در میان والدینی که علاقه مند هستند بررسی شود. آگاهی والدین از ارزش و موارد مصرف خون بندناف کمتر از سطح آگاهی از ارزش و استفاده از خون بندناف بود. 


چالش‌های عمده در ذخیره‌سازی خون بندناف
•    برخی از اعمال مامایی، مانند بستن بندناف با تاخیر، ممکن است بر حجم و دوز سلولی جمع‌آوری‌شده تأثیر بگذارد. 
•    کمبود پرسنل آموزش دیده پزشکی و بودجه ضعیف در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه.
•    مسائل ایمنی و اثربخشی (سرطان‌های دوران کودکی و سرطان خون) به دلیل عدم امکان استفاده برای پیوند خون.


انواع مدل‌های ذخیره سازی خون بندناف
بانک عمومی بانک خون بندناف سلول‌های بنیادی خون Donorcord را برای استفاده برای کسانی که نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی دارند و به اندازه کافی به اهداکننده خون بند ناف نزدیک هستند، جمع آوری و ذخیره می‌کند. در حالی که بانک‌های دولتی خون بندناف اهدای نوع دوستانه خون بندناف را می‌پذیرند و برای اهدا یا نگهداری هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. بانک‌های خون عمومی به طور گسترده توسط جامعه پزشکی پذیرفته شده‌اند. پیوندها ناشناس هستند و هیچ اطلاعاتی در مورد نوزاد شما به بیمار دریافت کننده خون بند ناف ارائه نمی‌شود. بیش از 400000 واحد در بیش از 100 بانک عمومی خون بند ناف کنترل شده با کیفیت موجود است. بانک‌های دولتی 30 برابر بیشتر از بانک‌های خصوصی CBU برای درمان منتشر کرده‌اند.


بانک خانوادگی
در این شرایط صرفاً برای استفاده بالقوه برای اهدا کننده یا خانواده کودک استفاده می‌شود. هنگامی که نمونه برای آزمایش یا درمان برداشته می‌شود، هزینه دیگری دریافت می‌شود. احتمال استفاده از سلول‌های بنیادی خود در طول عمر فرزندتان 1:3 است. اکثر واحدهای خون بند ناف (CBU) به طور انتخابی در بانک‌های خانوادگی خون بندناف ذخیره می‌شدند. بیماری با پیوند خون بندناف با استفاده از اهداکنندگان خواهر و برادر یا غیرمرتبط درمان می‌شود. 


نتیجه گیری
 بانک خون بندناف جهت درمان آینده جمع آوری و ذخیره می‌شود. بسیاری از بانک‌های دولتی و خانوادگی برای جمع‌آوری و نگهداری خون بندناف در حال ظهور هستند. استفاده از بندناف به صورت تصاعدی است و می‌تواند در مسائل مختلف مرتبط با سلامت مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان به بهبود ذخیره‌سازس خون بندناف در آینده و در دسترس بودن برای استفاده همه مردم امیدوار بود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه