تاریخ انتشار: یکشنبه 12 آذر 1402
حسگرهای زیستی فوق حساس برای بهبود تشخیص پاتوژن های تنفسی

  حسگرهای زیستی فوق حساس برای بهبود تشخیص پاتوژن های تنفسی

محققان با استفاده از فناوری آزمایشگاهی و الگوریتم‌های پزشکی راهی برای تشخیص خیلی سریع و دقیق پاتوژن‌ها ارایه دادند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، برای COVID-19 و بسیاری از ویروس‌های تنفسی رایج، آزمایش‌های سریع و آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) در دسترس هستند و به طور منظم برای شناسایی و تشخیص استفاده می‌شوند. با این حال، به دلیل ماهیت این آزمایش‌ها، هزینه‌‌بر هستند و ممکن است از چند دقیقه، تا چند روز طول بکشد تا تشخیص داده شود و حتی در آن زمان ممکن است گزارش نادرست رخ دهد. محققان یک سیستم نظارت از راه دور بهداشت و محیط زیست با یک واحد قابل حمل ساخته‌اند که می‌تواند برای شناسایی عوامل بیماری زا مختلف (پاتوژن‌ها) مورد استفاده قرار گیرد.

COVID-19 تنها یک نمونه از بسیاری از پاتوژن‌هایی است که می‌تواند با این سیستم شناسایی شود، سیستمی که قابلیت شناسایی بسیاری از پاتوژن‌ها از جمله: ویروس‌ها، باکتری‌ها و سرطان‌ها را دارد. با ادغام الگوریتم‌های یادگیری ماشین، این سیستم سرعت و قابلیت اطمینان نتایج را در مقایسه با بسیاری از تکنیک‌های تست مدرن به نمایش می‌گذارد. آزمایش‌های PCR سنتی حداقل به سه ساعت زمان لازم، برای تکمیل تشخیص نیاز دارند، که نتایج معمول یک یا دو روز بعد به اشتراک گذاشته می‌شوند، در حالی که این سیستم تشخیصی کار خود را تنها در عرض چند ثانیه  انجام داده و نتایج فوری را مستقیماً در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سیستم نه تنها مقرون به صرفه و سریع است، بلکه بسیار حساس است که تجزیه و تحلیل بسیار دقیق‌تری از نمونه بالینی (خون، بزاق و دیگرنمونه ها) را امکان پذیر می‌کند. آزمایش فعلی به 0.01 تا 0.1 نانوگرم در هر میلی لیتر نمونه نیاز دارد. روش جدیدکه به سیستم کیم معروف است، تنها به یک آتوگرام نمونه در هر میلی لیتر نیاز دارد که یک میلیاردم نانوگرم است. محققان این مطالعه ذکرکردند: این سیستم تشخیص بسیار حساس و سریع سرطان‌ها و عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را با ساختی ساده و کم هزینه ارائه می‌کند و پتانسیل قوی آن را برای کاربرد در تشخیص قابل حمل سایر بیماری‌های ویروسی نوظهور برای همه‌گیری‌های آینده برجسته می‌کند. این سیستم همچنین دارای قابلیت‌ ردیابی توسط اینترنت را داراست تا با موفقیت با گوشی‌های هوشمند و سایر فناوری‌هایی که می‌توانند داده‌ها را به صورت الکترونیکی منتقل کنند، ادغام کرده و به راحتی کار با این سیستم می‌افزاید.

با نگاهی به آینده، محققان این مطالعه امیدوارند که این سیستم مقرون‌ به‌ صرفه و با پاسخ سریع به نفع ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باشد که آزمایش‌های داخل مطب را برای این نوع بیماری‌ها انجام می‌دهند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه