تاریخ انتشار: دوشنبه 20 آذر 1402
درمان ژنتیکی آنفولانزای مرغی و اثرات آن در زنجیره غذایی
یادداشت

  درمان ژنتیکی آنفولانزای مرغی و اثرات آن در زنجیره غذایی

محققان به تازگی اعلام کردند که فناوری ویرایش ژن پتانسیل کمک به ریشه کنی آنفولانزای مرغی و سایر تهدیدات بزرگ برای زنجیره غذایی را دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آنفولانزای مرغی یک بیماری همه گیر تاریخی است که همچنان در حال پیشروی است و با توجه به تلفات ویروس، توجهی را که شایسته آن است، دریافت نمی‌کند. این درحالی است که این میزان شیوع در مورد COVID-19 وجود ندارد. اما شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد علم پیشگامانه ویرایش ژن CRISPR می‌تواند راه حلی از طریق جوجه‌های اصلاح شده ژنتیکی ارائه دهد.

آنفولانزای مرغی

شیوع فعلی آنفولانزای مرغی به ویژه بد است. این بیماری بیش از 59 میلیون مرغ را در 47 ایالت آمریکا کشته، به حیوانات دیگر سرایت کرده است (و از نظر تئوری می‌تواند به انسان نیز سرایت کند) و زنجیره تامین غذای ملی را ویران کرده است و باعث افزایش قیمت تخم مرغ در اوایل امسال شده است. وضعیت آنقدر وخیم است که دولت بایدن یک کمپین واکسیناسیون انبوه را برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است. برای حل این مشکل صنعت علوم زیستی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، زمانی که دانشمندان یک مطالعه در مراحل اولیه منتشر شده در مجله Nature را اعلام کردند که آنها با موفقیت از ویرایش ژنی CRISPR استفاده کرده‌اند که می‌تواند جوجه‌هایی را به دنیا بیاورد که درنهایت به مرغ‌هایی تغییر یافته تبدل شوند، جرقه امیدی برای ایجاد سویه‌های آنفولانزا با تغییرات ژنتیکی هدفمند به خود گرفت.

محصولات تراریخته و پیامدهای ایجاد آنها

البته در آخرین مطالعه درخصوص تولید جوجه با سیستم CRISPR نکاتی وجود دارد. برای شروع، می‌توان گفت طیور (مانند انسان‌ها) مستعد ابتلا به عفونت‌های پیشرو هستند و قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ویروس به طور بالقوه می‌تواند حتی از سیستم‌های دفاعی ویرایش‌شده ژنی نیز عبور کند و به نوبه خود به ویروس اجازه جهش بیشتری بدهد. اما این بحران و پاسخ مبتنی بر CRISPR آن یک مطالعه موردی گویا در یک داستان بسیار بزرگتر است: آنچه برخی استدلال می‌کنند که مشکل بزرگتر ایجاد یک زنجیره غذایی تغییر یافته توسط ژن است. تراریخته‌ها و به طور کلی اصلاح ژنتیکی، مدت‌هاست که به دلیل نگرانی‌های ایمنی و زیست‌محیطی مانند رواناب سمی از محصولات مقاوم در برابر آفت‌کش‌ها، یا عدم اطمینان در مورد پیامدهای بلندمدت GMOs بر سلامت و اکوسیستم‌ها در صورت عبور حیوانات تغییر یافته توسط ژن، موضوعی پیچیده بوده است. –عدم حفظ نژاد با دام طبیعی اینها نگرانی‌های مشروعی است که توسط بسیاری از دانشمندان و کشاورزان ابراز شده است که در مورد نحوه استفاده صنعت از این بیوتکنولوژی به دقت و احتیاط می‌خواهند.

آگاهی‌های عمومی مورد تغییرات ژنتیکی در غذا

اما نظرسنجی‌های عمومی تصویری مبهم و متناقض را نشان می‌دهد. در نظر بگیرید: 48٪ از مردم در 20 کشور بزرگ از جمله ایالات متحده، کانادا، برزیل، هند، استرالیا و روسیه فکر می‌کنند غذاهایی با ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی برای خوردن ناامن هستند، در حالی که فقط 13٪ به ایمنی آنها اعتقاد دارند، طبق Pew 2020 نظرسنجی پژوهشی حدود 37 درصد می‌گویند که به اندازه کافی در مورد تغییرات ژنتیکی در غذا نمی‌دانند تا نظری داشته باشند. اما سرهم بندی کردن این علم با کشاورزی و دام، تاکتیک جدیدی برای حفظ نیست، زیرا اگر به نورمن بورلاگ برنده جایزه نوبل نگاه کنید که علم کشاورزی او در دهه 1960 محصولات جدید و پایدار گندم را پرورش داد که نان میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قحطی قرار داد. به طعنه، بخش‌های عظیمی از شکاکان GMO در حال خوردن محصولاتی هستند که فکر می‌کنند ناامن هستند، با توجه به این واقعیت که صنایع کشاورزی و دامداری از آنها برای تقویت اقتصادی استقبال کرده‌اند. بر اساس گزارش سرویس بین المللی غیرانتفاعی برای دستیابی به کاربردهای کشاورزی-بیوتکنولوژی (ISAAA)، در واقع، 26 درصد از جمعیت جهان در سال 2019، نزدیک به 2 میلیارد نفر در 29 شهرستان بزرگ، از مزایای مواد غذایی تقویت شده با بیوتکنولوژی بهره بردند. بنابراین بهبود در "امنیت غذایی، پایداری، کاهش تغییرات آب و هوا، و ارتقای زندگی تا 17 میلیون کشاورز بیوتکنولوژی و خانواده‌های آنها در سراسر جهان از مزایای این محصولات است."

آفریقا به عنوان منطقه‌ای با بیشترین پتانسیل برای بهره مندی از پذیرش محصولات بیوتکنولوژیکی به دلیل مشکلات عظیم مربوط به فقر و سوء تغذیه در این منطقه در نظر گرفته شده است. از فهرست اولیه پذیرندگان بیوتکنولوژی در سال 2018 از جمله آفریقای جنوبی، سودان، و eSwatini، سه کشور دیگر (مالاوی، نیجریه و اتیوپی) تصمیم گرفتند از مزایای محصولات بیوتکنولوژی در سال 2019 استفاده کنند. کنیا تجاری سازی پنبه بیوتکنولوژی را اعلام کرد. در پایان سال 2019، با کاشت‌هایی که در سال 2020 آغاز شد. جدای از این پیشرفت‌ها، پیشرفت قابل توجهی در تحقیقات، مقررات و پذیرش محصولات بیوتکنولوژی در موزامبیک، نیجر، غنا، رواندا و زامبیا مشهود بوده است.

کشورهای تولید کننده این محصولات

آفریقا به عنوان منطقه‌ای با بیشترین پتانسیل برای بهره مندی از پذیرش محصولات بیوتکنولوژیکی به دلیل مشکلات عظیم مربوط به فقر و سوء تغذیه در این منطقه در نظر گرفته شده است. از فهرست اولیه پذیرندگان بیوتکنولوژی در سال 2018 از جمله آفریقای جنوبی، سودان، و eSwatini، سه کشور دیگر (مالاوی، نیجریه و اتیوپی) تصمیم گرفتند از مزایای محصولات بیوتکنولوژی در سال 2019 استفاده کنند. در پایان سال 2019، با کاشت‌هایی که در سال 2020 آغاز شد، کنیا تجاری سازی پنبه ایجاد شده با بیوتکنولوژی را اعلام کرد. جدای از این پیشرفت‌ها، پیشرفت قابل توجهی در زمینه این تحقیقات، مقررات و پذیرش محصولات بیوتکنولوژی در موزامبیک، نیجر، غنا، رواندا و زامبیا مشهود بوده است. با اضافه شدن سه کشور آفریقایی، تعداد کشورهای کاشت محصولات بیوتکنولوژی در سال 2019 از 26 کشور در سال 2018 به 29 کشور افزایش یافت. پنج کشور برتر با وسیع ترین سطح محصولات بیوتکنولوژی، ایالات متحده آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و هند بودند. با نرخ بالای پذیرش محصولات اصلی بیوتکنولوژی در این کشورها، تقریباً 1.95 میلیارد نفر یا 26 درصد از جهان از مزایای بیوتکنولوژی در سال 2019 بهره بردند.

محصولات تولید شده با این روش

به تازگی ده‌ها نمونه تولید شده با این روش وجود دارد که تأثیر ملموس و آرزومند ویرایش ژن را در زنجیره تأمین مواد غذایی نشان می‌دهد، از ماهی‌های آزاد مورد تأیید FDA که دو برابر سریع‌تر از اجداد خود رشد می‌کنند (و از سال 2015 در بازار ایالات متحده حضور داشته‌اند) تا خوک‌های اصلاح‌شده ژنی CRISPR که توسط دانشمندان چینی در سال 2018 توسعه یافتند و در برابر عفونت‌های ویروسی کشنده و محصولات غنی‌شده زیستی مانند برنج طلایی مقاوم بودند. دومی لنز متمرکزی را به مزایای GMO ارائه می‌دهد که وقتی به طور مسئولانه و استراتژیک برای نیازهای جدی انسان استفاده می‌شود - و محدودیت‌های اجتماعی سیاسی و لجستیکی که تأثیر آنها را کمرنگ می‌کند و دسترسی به غذاهای اصلاح شده ژنی را برای میلیون‌ها نفر که بیشترین سود را دارند مسدود می‌کند.  درهمین راستا سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که برنج طلایی یک محصول 20 ساله تزریقی بتاکاروتن است که به طور خاص برای مبارزه با سوءتغذیه و کمبود ویتامین A ساخته شده است که سالانه بین 250000 تا 500000 کودک را کور می‌کند و نیمی از بچه‌هایی را که در طی یک سال نابینا می‌شوند می‌کشد.

چالش‌ها و مشکلات این محصولات تراریخته

این واقعیت که این محصول اصلاح شده هنوز برای رسیدن به بازار هدف خود تلاش می‌کند، با توجه به اینکه جهان تا سال 2030 برای حفظ جمعیت جهانی به تولید حداقل 50 درصد (اگر نه بیشتر) غذا و انرژی نسبت به امروز نیاز دارد، ایده آل نیست. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، از نظر کل جمعیت، زنجیره تامین غذا باید در سال 2030 حدود 8.5 میلیارد نفر، تا سال 2040 به 9.2 میلیارد نفر و تا سال 2040 به 9.7 میلیارد نفر کمک کند.جمعیت جهانی ممکن است نسبت به تغییرات ژنتیکی در آنچه که می‌خورند احتیاط کنند، اما مطالعه جوجه‌های CRISPR نشان می‌دهد که غذاهای اصلاح شده با ژن چقدر می‌توانند در حصول اطمینان از اینکه زنجیره غذایی می‌تواند در برابر تهدیدات محیطی، بیماری زا و بیماری که هنوز با آنها مواجه نشده ایم، مهم باشند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه