تاریخ انتشار: یکشنبه 19 آذر 1402
مطالعات جدید بر روی سپسیس
یادداشت

  مطالعات جدید بر روی سپسیس

مطالعه جدید نشان می‌دهد که افراد بیشتری از آنچه ما فکر می‌کردیم به سپسیس مبتلا می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک مطالعه جامع در نروژ نشان می‌دهد که میزان موارد سپسیس بیشتر از آنچه قبلا گزارش شده است، برای مثال 250 نفر از هر 100000 نفر در نروژ سالانه به سپسیس مبتلا می‌شوند. این تحقیق افسانه‌های مربوط به افزایش گزارش‌ها را رد می‌کند، کاهش شدید مرگ‌و میر بیمارستانی مرتبط با سپسیس را نشان می‌دهد و بر افزایش موارد سپسیس عودکننده، به‌ویژه در میان سالمندان تأکید می‌کند. سپسیس، که گاهی اوقات به طور غیر رسمی‌ به عنوان مسمومیت خون شناخته می‌شود، یک وضعیت پزشکی جدی است. هر سال در بیمارستان‌های نروژ تقریباً 3000 نفر به سپسیس تسلیم می‌شوند. بر خلاف نام محاوره‌ای، سپسیس واقعاً نوعی مسمومیت نیست. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بیش از حد به عفونتی که می‌تواند از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها باشد، پاسخ می‌دهد. این واکنش بیش از حد باعث می‌شود که سیستم ایمنی به اندام‌های بدن آسیب برساند و منجر به نارسایی اندام شود. یک مطالعه جدید بر روی 300000 بستری سپسیس نشان داده است که این بیماری بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد شایع است. با این حال، بیماران بسیار بیشتری نسبت به قبل زنده می‌مانند و افزایش موارد عمدتاً به دلیل ابتلای بیشتر افراد به سپسیس است که به طور مکرر به سپسیس مبتلا می‌شوند، نه اینکه در اولین باری که به آن مبتلا می‌شوند بمیرند.

250 در هر 100 هزار

لیز توست گوستاد، محقق دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU)، دانشگاه نورد و بیمارستان لوانگر می‌گوید: " هر سال 250 نفر از 100000 نفر در نروژ برای اولین بار به سپسیس مبتلا می‌شوند. ما این را در میانگین نرخ‌های تعدیل شده با سن می‌بینیم. نرخ‌ها در طول دوره مطالعه ثابت ماندند، اما بیشتر از آنچه در مطالعات قبلی نشان داده شده است، هستند." گروه تحقیقاتی مرکز نروژ مرکزی NTNU برای تحقیقات سپسیس، ارقام کل دوره 2008 تا 2021 را بررسی کرده است. مقاله‌ای در مورد این کار اکنون در مجله پزشکی بریتانیا، BMJ Open منتشر شده است.

مواد بسیار قوی به از بین بردن افسانه‌ها کمک می‌کند

محققان یک مطالعه ثبت ملی انجام دادند که به این معنی است که کیفیت داده‌ها بسیار قوی است. تا آنجایی که محققان می‌دانند، این اولین بار است که یک مطالعه سپسیس سراسری در این مدت طولانی انجام شده است و شامل همه بیماران بستری شده در بیمارستان می‌شود نه فقط بیمارانی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند. آن‌ها 317705 بستری در بیمارستان را به دلیل سپسیس در طول دوره 2008 تا و 2021 پیدا کردند. کمتر از 222832 نفر از بیماران برای اولین بار با سپسیس در بیمارستان بستری شدند. توست گوستاد ناظر اصلی آکادمیک نینا ویبه اسکای در طول کار بر روی مدرک دکترا بود. اسکای مشاور بیهوشی در بیمارستان لوانگر است. این مطالعه به رد این افسانه کمک می‌کند که افزایش تعداد موارد سپسیس به دلیل آگاهی بیشتر از این بیماری و در نتیجه افزایش گزارش است. اسکی که اولین نویسنده مقاله است، گفت: " نسبت افرادی که برای اولین بار به سپسیس مبتلا شدند به ازای هر 100000 نفر از سال 2008 تا سال 2021 ثابت مانده است."

کاهش شدید مرگ و میر

این مطالعه همچنین نشان داد که افراد بسیار بیشتری نسبت به قبل زنده می‌مانند. اسکی گفت: " در این مدت، میزان مرگ و میر در بیمارستان‌ها برای کسانی که برای اولین بار با سپسیس بستری شده‌اند، کمتر از 43 درصد کاهش یافته است. در مجموع، نرخ مرگ و میر در بیمارستان‌ها 1/3 کاهش یافته است، صرف نظر از اینکه بیمار اولین باری است که سپسیس داشته است یا قبلاً آن را داشته است. اسکی می‌گوید: " علت کاهش مرگ و میر می‌تواند افزایش آگاهی از این وضعیت و دستورالعمل‌های به روز شده برای درمان باشد."

مرگ و میر سپسیس در طول همه گیری افزایش می‌یابد

در طول دو سال اول کووید-19، تعداد پذیرش‌های بیمارستانی با اولین بار سپسیس کاهش یافت. محققان معتقدند که این ممکن است به دلیل فاصله گذاری اجتماعی باشد که منجر به عفونت‌های کمتری در جمعیت شده است. ما همچنین دریافتیم که افراد بالای 70 سال کمتری با سپسیس در بیمارستان بستری شدند. این ممکن است به دلیل فشار زیاد بر بیمارستان‌ها و نیاز به اولویت بندی گروه‌های خاص بیمار باشد. توست گوستاد می‌گوید، این اولویت‌ها باعث شد که بسیاری از افراد بالای 70 سال در مقایسه با یک سال معمولی در بیمارستان بستری نشوند. اسکی می‌گوید: " میزان مرگ‌ومیر سپسیس در بیمارستآن‌ها در طول همه‌گیری افزایش یافته است، به ویژه در سال 2021."

کووید-19 آگاهی در مورد سپسیس را افزایش می‌دهد

کووید-19 باعث شد افراد بیشتری متوجه شوند که عفونت‌ها می‌توانند منجر به نارسایی اندام شوند. بسیاری از مردم از تصاویر بیمارانی که روی ماسک تنفسی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، ابتدا در ووهان، سپس در ایتالیا و در نهایت در نروژ، ترسیدند. عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌توانند در برخی از بیماران منجر به نارسایی اندام شوند. این به این دلیل است که سیستم ایمنی می‌تواند در برخی از بیماران به عفونت‌ها پاسخ اغراق آمیزی بدهد. سپس بیماران ممکن است دچار سپسیس شوند که یک عفونت با نارسایی اندام است. کووید-19 سپسیس را روی نقشه قرار داد. قبل از همه گیری، آگاهی کمی از سپسیس ناشی از عفونت‌های ویروسی وجود داشت. اسکی می‌گوید که ویروس کووید-19 منجر به افزایش آگاهی از سپسیس ناشی از این ویروس به طور خاص و سپسیس به طور کلی شد.

نرخ مرگ و میر بالاتر با کووید-19 به عنوان علت

طی سال‌های 2020 و 2021، 30000 نفر با سپسیس بستری شدند که از این تعداد 2845 نفر با سپسیس کووید-19 بستری شدند. این حدود 10 درصد است. تقریباً 90 درصد از کسانی که برای اولین بار سپسیس داشتند، به دلایلی غیر از کووید-19، از جمله در طول همه گیری، دچار سپسیس شدند. اسکی گفت: " با این حال، بخش بیشتری از کسانی که برای اولین بار به سپسیس مبتلا شدند به دلیل کووید-19 جان خود را از دست دادند. این ارقام همچنین نشان می‌دهد که افراد بیشتری نسبت به گذشته دچار حملات مکرر سپسیس می‌شوند." پذیرش در بیمارستان با سپسیس مکرر در طول این دوره افزایش یافته است. اسکای می‌گوید: " این افزایش در درجه اول به دلیل دو برابر شدن دوره‌های سپسیس عودکننده در بین بیماران بالای 60 سال است. در افراد بالای 80 سال، سپسیس عودکننده در سال 2021 نسبت به سال 2008 بیش از پنج برابر شد. علت احتمالاً این است که ما در درمان سایر شرایط پزشکی مانند سرطان بهتر شده‌ایم و عمر طولانی تری داریم. بیماران با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به سپسیس بار اول و عود کننده هستند."

پیگیری لازم است

بنابراین نتایج با آنچه قبلاً بسیاری از متخصصان معتقد بودند، تناقض دارد. آن‌ها معتقد بودند که افزایش موارد سپسیس به دلیل تغییر مقررات برای رمزگذاری تشخیص سپسیس است. اما اینطور نیست. توست گوستاد گفت: " ما در کل دوره مطالعه از کدهای مشابهی برای سپسیس استفاده کردیم، بنابراین می‌دانیم که این تغییرات واقعی هستند. نتایج به احتمال زیاد هم در سطح جهانی و هم در نروژ منحصر به فرد است". مطالعات قبلی نروژی قدیمی هستند، جدیدترین داده‌های مورد استفاده در سال‌های 2011 و 2012 هستند و روند بقای سپسیس را تنها برای یک دوره دو ساله نشان می‌دهند. این مطالعه، از سوی دیگر، به روند سپسیس در یک دوره 14 ساله می پردازد. توست گوستاد گفت: "توانایی تشخیص سپسیس بار اول و عود کننده در سطح جهانی منحصر به فرد است و این به لطف ثبت عالی پزشکی در نروژ است. نتایج ما باید برای پزشکان و سیاستمداران، و برای برنامه ریزان سیاست سلامت، پیامدهایی داشته باشد. بار سپسیس بیشتر از آن چیزی است که جوامع تحقیقاتی قبلاً تصور می‌کردند. با این حال، ما به ویژه باید توجه خود را بر افزایش عمده بیماران مبتلا به سپسیس عودکننده متمرکز کنیم و اقدامات پیشگیرانه را برای این گروه بیمار شناسایی کنیم. برنامه ریزان سیاست سلامت باید این نتایج را در نظر بگیرند. توست گوستاد گفت: ما باید برای جلوگیری از سپسیس مکرر تلاش کنیم."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه