تاریخ انتشار: شنبه 25 آذر 1402
روشی جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس
یادداشت

  روشی جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس

محققان با روش تشخیصی جدید برای سرطان پانکراس، امیدوارند بتواند سرطان پانکراس را در مراحل اولیه تشخیص داده تا اقدامات درمانی در زمان مناسب انجام شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دریک پیشرفت قابل توجه که در نهایت می‌تواند بقای بیماران مبتلا به یکی از کشنده‌ترین بدخیمی‌ها را افزایش دهد، یک تیم بین المللی از محققان آزمایش خون، آزمایشی ابداع کرده‌اند که ممکن است روزی به پزشکان کمک کند، سرطان پانکراس را زودتر تشخیص دهند. تیمی از ایالات متحده و چین بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Gastroenterology، کره جنوبی و ژاپن یک پانل نشانگر زیستی ایجاد و آزمایش کردند که مقادیر کمی از مواد ژنتیکی RNA را که از سلول‌های سرطانی پانکراس جدا شده و در جریان خون گردش کرده، شناسایی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 50500 آمریکایی بر اثر سرطان لوزالمعده جان خود را از دست بدهند که این سومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان پس از سرطان‌های ریه و روده بزرگ است. هم تعداد موارد و هم مرگ و میر ناشی از سرطان پانکراس سال به سال در حال افزایش است. تنها حدود 11 درصد از افراد مبتلا به این نوع سرطان بیش از 5 سال زنده می‌مانند. یکی از دلایل اصلی نرخ بقای ناخوشایند در سرطان پانکراس این است که اکثر بیماران معمولاً در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شوند، زمانی که بیماری قبلاً به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است. از آنجایی که لوزالمعده در عمق حفره شکمی قرار دارد، این نوع سرطان معمولاً در مراحل اولیه درد یا التهاب ایجاد نمی‌کند، علائمی که در غیر این صورت ممکن است وجود بیماری را آشکار کند. طبق این مطالعه، کمتر از 15 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مرحله‌ای تشخیص داده می‌شوند که سرطان را می‌توان با جراحی برداشت.

سرطان پانکراس، علائم و راه‌های تشخیص

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند. چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد. رایج‌ترین نوع که آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد، %۸۵ موارد را شامل می‌شود. این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌شود که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکننده هورمون پانکراس به وجود می‌آیند. در کل، میزان تهاجمی بودن این تومورها کمتر است. علائم و نشانگان رایج‌ترین نوع سرطان پانکراس شامل این موارد است: زردی پوست، درد شکم یا درد کمر، کاهش وزن بدون دلیل، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و بی اشتهایی. معمولاً در مراحل اولیه بیمارِی، علائمی وجود ندارد و علائمی که شاخص بیماری هستند و به اندازه‌ای خاص هستند که بتوانند ما را به سرطان پانکراس مشکوک کنند، معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کنند که بیماری به مرحله پیشرفته خود رسیده‌ است.  تا زمانی که سرطان پانکراس تشخیص داده شود، معمولاً بیماری به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یافته ‌است. سرطان پانکراس به ندرت در سنین پایین‌تر از ۴۰ سالگی رخ می‌دهد و بیش از نیمی از موارد آدنوکارسینوم پانکراس افراد بالای ۷۰ سال هستند. عوامل خطر سرطان پانکراس شامل این موارد می‌شوند: استعمال دخانیات، مرض چاقی، دیابت و شرایط ژنتیکی خاص و نادر. حدود %۲۵ درصد موارد این بیماری به خاطر سیگار کشیدن است و ۵–۱۰٪ ناشی از ژن‌های به ارث رسیده هستند. سرطان پانکراس معمولاً به کمک ترکیبی از روش‌ها شامل تصویربرداری پزشکی مانند فراصوت یا توموگرافی کامپیوتری، آزمایش خون، و آزمایش نمونه‌های بافت تشخیص داده می‌شود.

نیاز فوری به آزمایش تشخیص زودهنگام

محققان این مطالعه ذکر کردند آمار مرگ و میر ناشی از سرطان پانکراس، نیاز بالینی فوری و برآورده‌نشده برای شناسایی و توسعه روش‌های تشخیصی را نشان می‌دهد که می‌تواند سرطان لوزالمعده را به‌طور دقیق در مراحل اولیه تشخیص دهد، زمانی که بیماری هنوز محدود به پانکراس است و برداشتن جراحی هنوز یک گزینه درمانی قابل اجرا است. تلاش‌های تشخیصی قبلی با استفاده از تصویربرداری و سطوح خونی CA 19-9، یک آنتی‌ژن سرطانی، ناکافی و گمراه‌کننده بوده است. سرطان لوزالمعده همیشه مقادیر قابل تشخیص CA 19-9 را در مراحل اولیه تولید نمی‌کند که منجر به منفی کاذب می‌شود. همچنین این بیومارکر در سایر سرطان‌ها و بیماری‌های دستگاه گوارش افزایش می‌یابد. محققان این مطالعه افزودند که circRNA‌ها ممکن است پتانسیل تشخیصی در سرطان پانکراس ارائه دهند. شواهد اخیر نشان می‌دهد که circRNA‌ها ممکن است پتانسیل استفاده نشده‌ای به عنوان نشانگرهای زیستی برای تشخیص و پیش‌آگهی سرطان داشته باشند. از آنجا که آنها در یک دایره تشکیل می‌شوند، circRNA ها در مقایسه با RNA‌های خطی پایدارتر و نیمه‌عمر بیشتری دارند و circRNA ها به وفور در جریان خون بیان می‌شوند. تنها در سال‌های اخیر بوده است که فناوری توالی‌یابی ژنتیکی به اندازه کافی برای شناسایی، پردازش و تجزیه و تحلیل دقیقcircRNA  پیشرفت کرده است. محققان با استفاده از پروفایل بیان ژنومی، یک بررسی سیستماتیک و جامع از نمونه‌های بیمار را برای کشف نشانگرهای زیستی سرطان لوزالمعده بر اساس circRNA انجام دادند که می‌تواند تومورهای سرطان پانکراس را از نمونه‌های بافت طبیعی مجاور، به‌ویژه در بیماران مبتلا به بیماری در مراحل اولیه تشخیص دهد.

دقت تشخیصی قوی

پنج نشانگر زیستی کاندید برای ابداع یک آزمایش پانل مبتنی بر خون، یک روش غیر‌تهاجمی مبتنی بر بیوپسی مایع، برای تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس استفاده شد. این مطالعه، آزمایشی است دقت تشخیصی قوی را نشان می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که عملکرد پیش‌بینی این نشانگرهای زیستی هنگامی که در ارتباط با CA 19-9 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، به طرز قابل توجهی بهبود یافت. نمونه‌برداری‌های مایع مبتنی بر خون دارای مزایای متعددی نسبت به نمونه‌برداری‌های سنتی مبتنی بر بافت هستند، از جمله غیرتهاجمی بودن، سهولت جمع‌آوری نمونه و نتایج دقیق، که می‌تواند به عنوان ابزار مهمی در تشخیص زودهنگام سرطان‌ها و مدیریت بیماری بیماران مورد استفاده قرار گیرد. محققان این مطالعه خاطر نشان کردند وقتی سرطان لوزالمعده زود تشخیص داده شود، شانس زنده ماندن بسیار بیشتر از زمانی است که در مرحله پیشرفته تشخیص داده شود. بنابراین، نیاز زیادی به توسعه راه‌های جدید برای تشخیص سرطان پانکراس وجود دارد. محققان بخش تحقیقات سرطان در موسسه تحقیقاتیHonorHealth ، در حال برداشتن گام‌هایی هستند که امیدوارند واقعیتی در آینده وجود داشته باشد که در آن سرطان پانکراس به موقع تشخیص داده شود، و درمان بیماران در زمان مناسب انجام گیرد.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه