تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 دی 1402
ساز و کاری در سلول‌های بنیادی به منظور درمان‌های بازسازی‌کننده آسیب قلبی

  ساز و کاری در سلول‌های بنیادی به منظور درمان‌های بازسازی‌کننده آسیب قلبی

طی مطالعاتی مکانیسمی که می‌تواند بلوغ سلول‌های عضله قلب مشتق از سلول‌های بنیادی انسان را تقویت کند روشن شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، یک تیم تحقیقاتی یک مکانیسم کنترل داخلی ضروری را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند بلوغ سلول‌های عضله قلب مشتق از سلول‌های بنیادی انسان را تقویت کند و درک عمیق‌تری از چگونگی رشد سلول‌های عضله قلب از مرحله جنینی نابالغ تا شکل بالغ ارائه دهد. این یافته‌ها که در مجله Circulation منتشر شده است، می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های قلبی و آسیب‌های قلبی منجر شود.

در این مطالعه، محققان یک تنظیم کننده اتصال RNA به نام RBFox1 را شناسایی کردند که بر اساس یک مدل پیش‌بالینی در سلول‌های قلب بزرگسالان بسیار شایع‌تر از نوزادان بود. Rbfox1 دارای یک موتیف تشخیص RNA است که در بین پروتئین‌های متصل شونده به RNA حفظ شده است. Rbfox1، و پروتئین مرتبط Rbfox2، موتیف توالی RNA اجماع GCAUG را در داخل اینترون‌ها متصل می‌کنند تا عملکرد خود را به‌عنوان عوامل پیوند جایگزین اعمال کنند. افزایش شدید RBFox1 در طول بلوغ سلول‌های قلب نیز از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های تک‌سلولی موجود تایید شد. محققان ذکر کردند که این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد کنترل پیوند RNA نقشی حیاتی در بلوغ سلول‌های قلب پس از تولد دارد. اگرچه RBFox1 به تنهایی ممکن است برای فشار دادن سلول‌های ماهیچه قلب جنین به سلول‌های بالغ کافی نباشد، یافته‌های این مطالعه یک شبکه داخلی جدید مبتنی بر RNA را نشان می‌دهد که می‌تواند به طور قابل‌توجهی این فرآیند بلوغ را فراتر از سایر رویکردهای موجود هدایت کند. تغییر شکل سلول‌های ماهیچه قلب از بدو تولد تا رسیدن به بلوغ کامل شامل تغییرات قابل توجهی در ساختار، عملکرد و خواص فیزیولوژیکی آنها می‌شود. مکانیسم‌های نظارت بر این بلوغ جامع تا کنون به خوبی درک نشده است.

اگرچه مکانیک دقیق پیوند RNA با واسطه RBFox1 با روش‌ها و ویژگی‌های بلوغ بعدی هنوز به کاوش بیشتر نیاز دارد، این مطالعه اثبات این مفهوم را ارائه می‌دهد که تعدیل کردن پیرایش RNA می‌تواند عمیقاً بر بلوغ کاردیومیوسیت تأثیر بگذارد. این دانش جدید به کاربردهای درمانی آینده اشاره می‌کند و در انتظار تحقیقات بیشتر برای گسترش این یافته‌های اولیه است. محققان این تیم تحقیقاتی افزودند برای اولین بار، این مطالعه نشان داده که صرفاً با تغییر پیوند RNA، می‌توان بلوغ قابل توجه سلول‌های قلبی مشتق شده از سلول‌های بنیادی انسانی را القا نمود. این یافته‌ها یک رویکرد مولکولی بالقوه برای افزایش بلوغ سلول‌های قلب ارائه می‌کنند که می‌تواند چالش بزرگی را در حوزه‌های درمان بازسازی‌کننده قلب و مدل‌سازی بیماری برطرف کند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه