تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 مهر 1392
مکانیسم  هرپس ویروس  تلومری در طب پیوند

  مکانیسم هرپس ویروس تلومری در طب پیوند

پژوهشگران مکانیسمی را شناسایی کرده اند که توسط آن شکل ارثی herpesvirus 6 می تواند از کروموزوم فرار کند و در برخی شرایط مجددا فعال شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  medicalxpress، تنها در بریتانیا نیم میلیون نفر که ممکن است حتی خود نیز مطلع نباشند در ژنوم خود نوعی ویروس به نام  herpesvirus 6  را دارند که از والدین خود به ارث برده اند.

پژوهشگران در این مطالعه تلومرها را مورد بررسی قرار داده اند. تلومرها ساختارهایی هستند که در انتهای کروموزوم قرار گرفته و نقش حفاظتی دارند. تلومر کوتاه شده یا آسیب دیده می تواند منجر به پیری سلول و یا  تغییرات ژنتیکی شود بنابراین تلومرها در فرایند پیری و سرطان نقش دارند. اشکال متعدد هرپس ویروس های انسانی به دنبال عفونت در بدن می توانند نهفته باقی  بمانند به این معنی که در مجموعه ای از سلول ها وجود خواهند داشت ودر مواردی مجدد فعال خواهد شد. در این تحقیق مشخص شده است که شکل ارثی هرپس ویروس 6 یاCI-HHV-6  در تلومرها قرار می گیرد. دراین افراد، ژنوم ویروس کامل است و همه ژن های مورد نیاز برای فعال شدن مجدد ویروس را دارد. تلومرهای حاوی ویروس ناپایدارند و مستعد حذف های ناگهانی هستند که منجر به کوتاه شدن آن ها می شود که به نوبه خود موجب ناپایداری بیشتر و در نهایت آزاد شدن ویروس خواهد شد. این یافته ها در زمینه پیوند می تواند حائز اهمیت باشد چرا  که درصورت حامل بودن فرد دهنده پیوند، مشکلاتی برای گیرنده پیوند ایجاد خواهد شد زیرا در این افراد سیستم ایمنی سرکوب می شود.

پژوهشگران معتقدند تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا مشخص شود ویروس چگونه از تلومر می گریزد، چه عاملی این فرایند را کنترل می کند و آیا کوتاه شدن تلومر در اثر پیری می تواند بر نرخ آزاد شدن ویروس مذکور از کروموزوم تاثیرگذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه