تاریخ انتشار: یکشنبه 03 دی 1402
اهمیت پروفایل لپتین بندناف در دوران حاملگی در دیابت بارداری
یادداشت

  اهمیت پروفایل لپتین بندناف در دوران حاملگی در دیابت بارداری

براساس بررسی های انجام شده، مشخص شد که سطح لپتین بندناف در دوران بارداری نقش مهمی در دیابت بارداری دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، مشخص است که بسیاری از پارامترهای بیولوژیکی توسط دیابت بارداری (GDM) تحت تاثیر قرار گرفته و می‌توانند به طور بالقوه به عنوان فاکتور پیش بینی کننده مورد استفاده قرار گیرند. حدود 1-14 درصد از تمام حاملگی‌ها با GDM پیچیده است، که، به طور کلاسیک، به عنوان عدم تحمل کربوهیدرات‌ها تعریف می‌شود که در طول بارداری شروع می‌شود، یا برای اولین بار تشخیص داده شده و پس از زایمان برطرف می‌شود. با این حال، سال‌هاست که دستورالعمل‌ها تفاوت سه ماهه اول بین GDM و دیابت آشکار را برجسته می‌کنند، و در واقع، انجمن دیابت آمریکا (ADA) GDM را به عنوان هیپرگلیسمی در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تعریف می‌کند. نتایج مطالعات گذشته از سطوح لپتین خون بندناف در دیابت بارداری (GDM) با نتایج متناقض همراه بوده و با توجه به پیامدهای احتمالی آن‌ها عوارض مادری و پری ناتالی احتمالا دارد. در مطالعات گذشته سطح لپتین خون بندناف در GDM به طور معنی‌داری بالاتر از گروه کنترل بود. تحقیقات بیشتری برای روشن شدن نقش آن به عنوان یک نشانگر زیستی پیش بینی کننده بیماری‌های متابولیک بعدی در مادران مبتلا به GDM و فرزندان مورد نیاز است.
جنین و عوارض دیابت حاملگی
رشد جنین نتیجه فعل و انفعالات پیچیده بین محیط جفت، جنین و مادر است و توسط عوامل ژنتیکی، هورمونی و تغذیه‌ای کنترل می‌شود. با این وجود، مکانیسم‌های هورمونی درگیر در رشد جنین به طور کامل شناخته نشده است. هم GDM و هم چاقی/اضافه وزن در دوران بارداری عوامل خطر برای نتایج هورمونی نوزادان و نتایج آنتروپومتری مضر هستند. تحقیقات قبلی تغییرات جفت و بند ناف را در حاملگی‌های مبتلا به GDM گزارش کردند، از جمله افزایش بیان جفتی نشانگرهای نئوآنژیوژنز و التهاب، که همچنین به طور مستقل با افزایش BMI قبل از بارداری و افزایش وزن بارداری در ارتباط است. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داد که GDM همچنین مسئول تغییرات در ساختار بند ناف است. به ویژه، در حاملگی‌های مبتلا به GDM و ماکروزومی، اندازه بند ناف افزایش می‌یابد و مقاومت‌های داپلر در مقایسه با گروه شاهد کاهش می‌یابد. تجزیه و تحلیل خون بند ناف برای شناسایی ارتباط بالقوه بین قرار گرفتن در معرض داخل رحمی و پیامدهای طولانی مدت استفاده می‌شود.
لپتین در خون بندناف
 یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در گروه‌های مختلف جمعیتی (در صورت عدم وجود بیماری‌های اصلی مادری مانند دیابت یا GDM از قبل موجود، ناهنجاری‌های عمده نوزادی و عوارض حین زایمان) ارتباط مثبت متوسطی را بین وزن هنگام تولد و سطوح لپتین بند ناف نشان داد. علاوه بر این، روابط مثبت آماری معنی‌داری نیز برای طول تولد و شاخص تأملی یافت شد. لپتین خون بند ناف با وزن هنگام تولد و همچنین با توده چربی بدن، چاقی، دور سر، اندیس پوندرال و طول تولد مرتبط است. با این حال، مشخص نیست که آیا لپتین در رشد جنین نقش دارد یا اینکه فقط نشان دهنده چاقی جنین است. سطوح بالاتر لپتین در بند ناف نوزادانی که مادرانشان GDM داشتند مشاهده شد. با این حال، تفاوت‌های گزارش شده پس از تنظیم برای توده چربی باقی نمی‌ماند. بیان شده است که سطوح بالاتر لپتین در نوزادان مادران مبتلا به GDM ممکن است با افزایش چاقی جنین مرتبط باشد. علاوه بر این، ویژگی‌های مادر، مانند غلظت گلوکز، چاقی، یا سیگار کشیدن، به طور مستقیم با افزایش غلظت لپتین خون بند ناف مرتبط است. پیشنهاد شده است که لپتین جنین بر برنامه‌ریزی شبکه‌های عصبی هیپوتالاموس تأثیر می‌گذارد تا بر چاقی طولانی‌مدت تأثیر بگذارد. تعدادی از مطالعات ارتباط بین پروفایل لپتین خون بند ناف و چاقی را در اواخر دوران نوزادی بررسی کرده‌اند، در حالی که گزارش دیگری پیشنهاد کرده است که این رابطه در طول رشد کودک با افزایش سن تغییر می‌کند. سطوح لپتین بند ناف کمتر از سطح مادر، بدون تفاوت بین زنان با و بدون GDM، توسط محققین یافت شده است. 
پروفایل لپتین در دیابت حاملگی
در آنالیزهای متارگرسیون محققین، تفاوت معنی داری بین متغیرهای کمکی مطالعه در سطح پروفایل لپتین خون بند ناف در بیماران GDM در مقایسه با گروه کنترل یافت نشد. این واقعیت احتمالاً به دلیل تعداد محدود مطالعاتی است که این متغیرها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. از طرفی برخی محققین نشان دادند هیچ تاثیری از چاقی مادر بر لپتین خون بند ناف وجود ندارد. برخی دیگر از محققین نشان دادند که برخی از پارامترهای تن سنجی مادر قبل از بارداری (وزن، BMI، افزایش وزن بارداری) فاکتورهای مهمی برای افزایش سطح انسولین و لپتین خون بند ناف بودند، این نتایج پس از تعدیل گلوکز مادر در اواخر بارداری، اهمیت آماری خود را از دست دادند. با این وجود، برخی از نویسندگان تفاوت‌های قابل توجهی را بین متغیرهای بالینی-تحلیلی مورد علاقه تشخیص داده‌اند. ارتباط معنی داری بین سطوح لپتین بند ناف و BMI مادر بین مادران مبتلا به دیابت و بدون GDM گزارش شده است. محققین بیان کرده‌اند که سطح لپتین پلاسمای بند ناف با HOMA-IR در زنان مبتلا به GDM همبستگی معکوس دارد. از طرفی ارتباط معنی داری بین غلظت بند ناف پپتید C و بروز GDM مادر و ماکروزومی نوزاد مشاهده شد. 
یافته‌های اخیر
برخی از نویسندگان همچنین یک همبستگی مثبت و معنادار را بین وزن تولد نوزاد/شاخص پوندرال در بارداری طبیعی و پروفایل لپتین بند ناف توصیف کرده‌اند. از این نظر، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز تایید کرده است که سطح لپتین خون بند ناف ارتباط مثبتی با وزن هنگام تولد دارد و یک پنجم از تغییرات وزن هنگام تولد در جمعیت را توضیح می‌دهد. این یافته بین مردان و زنان، و همچنین بین جمعیت قفقازی و آسیایی سازگار بود. در حالی که تأثیر کمتری نیز برای نوزادان کوچک برای سن حاملگی (SGA) در مقایسه با نوزادان مناسب برای سن حاملگی (AGA) مشاهده شد. این پیامد در غیاب ارجاع خاص به عوارض حین زایمان، ناهنجاری‌های عمده نوزادی، یا بیماری‌های مادر، از جمله GDM از قبل وجود داشت. بررسی‌های دیگر مشخص کرد که سطوح لپتین بند ناف سه ماهه سوم با افزایش سن حاملگی بالاتر بود که به طور مستقل با رشد جنین مرتبط بود. پروفایل لپتین سرم لاگ بند ناف به طور مستقل با طول و وزن تولد در تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره پس از تعدیل برای عوامل بالقوه مخدوش کننده مرتبط بود. همچنین، در GDM، سطح لپتین خون بند ناف با وزن هنگام تولد همبستگی مثبت دارد. سطوح بالاتری در ماکروزومی در مقایسه با نوزادان با وزن طبیعی هنگام تولد وجود داشت، در حالی که سطوح پایین‌تری در نوزادان SGA تنها با کوتاه‌قدی یا تنها ضایعات وجود داشت. علاوه بر این، اخیراً یک ارتباط مثبت بین آدیپوکین‌های خون بند ناف و چاقی در اوایل دوران کودکی توصیف شده است. مطالعه اخیر دیگری، زنان مبتلا به GDM را در کارآزمایی TARGET به طور تصادفی به اهداف گلیسمی سخت یا کمتر سخت‌گیرانه رساند. نتیجه گیری شده است که استفاده از اهداف گلیسمی محکم تر منجر به تغییرات قابل توجهی در بیومارکرهای پلاسمایی مادر یا بند ناف نمی‌شود. با این حال، لپتین سرم مادر و نتایج پپتید C و لپتین بند ناف نوزاد برای زنانی که از اهداف سخت‌تر پیروی می‌کردند کمتر بود. با این حال، سطوح لپتین سرم مادر، پپتید C نوزاد و لپتین بند ناف در زنانی که به اهداف سخت گیرانه تری دست یافتند، کمتر بود. 
پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه