تاریخ انتشار: شنبه 27 آبان 1402
پیشرفت‌های اخیر در درمان با سلول‌های بنیادی
یادداشت

  پیشرفت‌های اخیر در درمان با سلول‌های بنیادی

محققان به معرفی و بررسی پیشرفت‌های اخیر در درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی در چندین بیماری سخت‌درمان و چگونگی تغییر فناوری در تولید ATMP پرداختند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در دو دهه گذشته، پیشرفت‌های سریع تکنولوژی منجر به پذیرش گسترده محصولات سلولی و ژن درمانی برای درمان انواع بیماری‌ها شده است. سال 2023 نیز شاهد چندین پیشرفت عمده در درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی بوده است. سلول‌های بنیادی توانایی خود نوسازی را دارند. پتانسیل آن‌ها برای تمایز به سلول‌های بافت‌های مختلف، آن‌ها را به ویژه برای کاربرد در پزشکی احیاکننده جالب می‌کند. از زمانی که اولین روش درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی در سال 1957 توسعه یافت، تنها تعداد کمی از درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی به عنوان محصولات دارویی پیشرفته درمانی (ATMPs) وارد کلینیک شدند. با این حال، طبق گفته Cundell و همکاران، طی دو دهه گذشته، پیشرفت‌های سریع تکنولوژی منجر به پذیرش گسترده محصولات سلولی و ژن درمانی برای درمان انواع بیماری‌ها شده است. یافته‌های آنها نیز در سال 2023 در مقاله ای در مجله میکروبیولوژی بالینی منتشر شده است.

تاریخچه تولید محصولات مبتنی بر سلول‌های بنیادی

تنظیم سلول درمانی با سرعت در دهه‌های اخیر تغییر کرده است. در سال 2014، اولین درمان با سلول‌های بنیادی برای تایید در اتحادیه اروپا توسط آژانس دارویی اروپا (EMA) توصیه شد. تخمین زده می‌شود که بازار جهانی درمان با سلول‌های بنیادی تا سال 2031 به 928.6 میلیون دلار برسد. با نگاهی به دهه آینده، تخمین زده می‌شود که بازار جهانی درمان سلول‌های بنیادی تا سال 2031 به 928.6 میلیون دلار برسد. انتظار می‌رود بین سال‌های 2022-2031، پیوند اتولوگ بیشترین سهم بازار را داشته باشد.

درمان با سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های سخت

استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف

یکی از بیماری‌های سخت درمان در سراسر جهان HIV است که نزدیک به 38 میلیون نفر با HIV-1.4 زندگی می‌کنند، اما مداخلات درمانی ضد رتروویروسی برای مدیریت بیماری تنها برای نیمی از این جمعیت در دسترس است. در نتایج مطالعه منتشر شده در مارس 2023، سلول‌های بنیادی خون بند ناف نشان داده شد که اولین بیمار زن مبتلا به HIV را در نژاد مخلوط را هدف قرار می‌دهند. به گفته محققان، استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف به جای اهداکنندگان بزرگسال سازگار، همانطور که قبلا انجام شده است، پتانسیل درمان HIV از طریق پیوند سلول‌های بنیادی را در افراد با هر نژادی افزایش می‌دهد. دبورا پرساود، متخصص بیماری‌های عفونی از دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، پتانسیل انقلابی پیوند سلول‌های بنیادی را برجسته کرد: «اگر می‌خواهید پیوند [سلول‌های بنیادی] را به عنوان درمان سرطان برای فردی مبتلا به HIV انجام دهید، اولویت شما باید یافتن سلول‌های CCR5-delta32/32 باشد، زیرا در این صورت می‌توانید به طور بالقوه برای سرطان و HIV افراد بهبودی حاصل کنید.

بیماری نارسایی قلبی

با توجه به اینکه سلول‌های پیش ساز مزانشیمی (MPCs) سلول‌های آلوژنیک و منتخب ایمنی با خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند نتایج را در نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی (HFrEF) بهبود بخشند. در فوریه 2023، بزرگترین کارآزمایی سلول درمانی تا به امروز برای نارسایی مزمن قلبی به دلیل کسر جهشی کم (EF)، پتانسیل سلول‌های پیش ساز مزانشیمی (MPCs) را در رسیدگی به التهاب نشان داده شده است. "برای اولین بار، ما کشف کردیم که سلول‌های بنیادی می‌توانند با موفقیت التهابی را که باعث نارسایی قلبی می‌شود را درمان کنند." دکتر امرسون سی پرین، مدیر پزشکی در موسسه قلب تگزاس توضیح داد: برای اولین بار، ما کشف کردیم که سلول‌های بنیادی می‌توانند با موفقیت التهابی را که باعث نارسایی قلبی می‌شود، درمان کنند. دکتر پرین گفت، نتایج کارآزمایی قابل توجه است، زیرا این بیماری "در حال حاضر با داروهایی که علائم را را درمان می‌کنند، درمان نمی‌شود." دکتر پرین خاطرنشان کرد که داده‌ها نشان می‌دهد که این درمان در بیماران تا "58 درصد خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد و مزایای آن در بیماران مبتلا به التهاب بالا به 75 درصد نیز افزایش می‌یابد." درمان با سلول‌های بنیادی این نتایج را ارائه کرد زیرا "کاهش التهاب ناشی از فعال شدن MPC ها ممکن است بی ثباتی پلاک را کاهش دهد، که منجر به حملات قلبی و سکته می‌شود." دکتر پرین این نتایج را به عنوان "نقطه عطف مهم در زمینه سلول درمانی قلبی" برجسته کرد.

بیماری اسکلروز چندگانه (MS)

نتایج یک مطالعه ایتالیایی منتشر شده در Neurology در دسامبر 2022 نشان داد که پیوند سلول‌های بنیادی خونساز اتولوگ پتانسیلی برای به تاخیر انداختن ناتوانی در مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده ثانویه فعال (MS) دارد. دکتر ماتیلد اینگلز، نویسنده این مطالعه از دانشگاه جنوا، ایتالیا، در توضیح یافته‌های این مطالعه گفت: پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز با کند شدن پیشرفت ناتوانی و احتمال بالاتر بهبود ناتوانی در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مرتبط بوده است. طی یک مطالعه گذشته نگر ده ساله، برای این بیماری 79 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از پنج سال، 19 درصد از افرادی که پیوند سلول‌های بنیادی دریافت کردند، نسبت به ابتدای مطالعه ناتوانی کمتری را تجربه کردند. این با چهار درصد با بیمارانی که دارو مصرف کرده بودند نیز مقایسه شدند.

بیماری پارکینسون

در فوریه 2023، نقطه عطفی در درمان بیماری پارکینسون (PD) به دست آمد. در دانشگاه لوند سوئد، پیوند درمانی سلول‌های بنیادی جدید برای اولین بار به انسان داده شد. پارکینسون زمانی رخ می‌دهد که ناحیه ای از مغز سلول‌های عصبی تولید کننده دوپامین را از دست می‌دهد. این ماده شیمیایی به تنظیم حرکت بدن کمک می‌کند زیرا از دست دادن این سلول‌های عصبی منجر به کاهش سطح دوپامین در مغز می‌شود. به عنوان بخشی از کارآزمایی بالینی STEM-PD، هشت بیمار برای دریافت پیوند سلول‌های بنیادی که به مغز، ثبت نام شدند. این درمان با سلول‌های بنیادی که برای جایگزینی سلول‌های دوپامین از دست رفته طراحی شده است، سلول‌های دوپامین سالم را ارائه می‌کند: سلول‌های پیش‌ساز دوپامینرژیک مغز میانی شکمی ساخته‌شده از سلول‌های بنیادی،

 شرکت کنندگان در ابتدا پس از 12 ماه اول پس از پیوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در این مدت هر گونه تغییر در اثرات بالینی در 36 ماه پس از پیوند ارزیابی می‌شود. سازمان‌های دیگری که در این کارآزمایی همکاری کردند، بیمارستان‌های دانشگاه کمبریج NHS Trust و دانشگاه کمبریج بودند.

تولید سلول‌های بنیادی به شیوه جدید

آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات مراقبت بهداشتی (MHRA) در مارس 2023 اعلام کرد که بانک سلول‌های بنیادی بریتانیا در حال آزمایش فناوری رباتیک خودکار برای رشد سلول‌های بنیادی است. استیو بارکلی، وزیر بهداشت و مراقبت اجتماعی بریتانیا توضیح داد: «انگلیس تنها دومین کشوری است که این فناوری در آن آزمایش شده است. در طی 12 ماه، این ربات برای کارایی آن در تولید سلول‌های بنیادی آزمایش خواهد شد. به گفته مارک بیلی، مدیر ارشد علمی MHRA، پیش از این، در دسترس بودن درمان‌های مبتنی بر سلول «محدود بود، زیرا تولید آنها اغلب بسیار دشوار است». برای مثال، علی‌رغم محدودیت‌های تولید انبوه، هزینه ساخت بالا و آلودگی، سلول‌های بنیادی (h)MPC انسانی امیدوارکننده‌ترین سلول‌های بنیادی چند توان دارویی هستند. بیلی افزود: ایجاد ربات سلول‌های بنیادی ابتکاری که توسط بانک سلول‌های بنیادی بریتانیا آزمایش می‌شود، می‌تواند این را تغییر دهد و «فرایند تولید» را به دلیل پتانسیل آن برای کاهش خطای انسانی و تولید «محصول نهایی سازگارتر» آسان‌تر کند. در نهایت، این منجر به "درمان‌های ایمن تر و موثرتر" برای پارکینسون و سایر بیماری‌ها می‌شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه