تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آبان 1402
فشار خون و مصرف نمک
یادداشت

  فشار خون و مصرف نمک

بر اساس نتایج یک مطالعه، اکثر افراد می‌توانند با کاهش مصرف نمک فشار خون را کاهش دهند، حتی کسانی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، پرفشاری خون به معنای بالا بودن میزان فشاری است که بر اثر برخورد خون به دیواره‌ی سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود. سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که خون را از قلب به تمام اعضای بدن می‌رسانند. میزان فشار خون، با دو عدد مشخص می‌شود. فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) نشان دهنده‌ی فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام انقباض قلب است و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) نشان دهنده‌ی فشار وارد شده به دیواره‌ی سرخرگ‌ها در هنگام آزاد شدن عضلات قلب (بین هر ضربان قلب) است. بالا بودن فشار خون باعث ایجاد آسیب‌های بافتی و در نهایت بروز عوارضی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، تصلب شرایین، آسیب‌های چشمی، سکته مغزی، سندروم‌های متابولیک، ضخیم، تنگ یا پاره شدن عروق چشم، مشکلات حافظه و یادگیری، تضعیف و تنگ شدن عروق خونی کلیوی و افزایش خطر ابتلا به آنوریسم شود. افزایش فشار خون در بین افراد بالاتر از 45 سال متداول است. یکی از علل فشار خون بالا، بر هم خوردن تعادل آب و نمک در بدن می‌باشد. در حالت عادی کلیه‌ها وظیفه‌ی متعادل کردن آب و نمک بدن را بر عهده دارند و این کار را با حفظ سدیم و آب و دفع پتاسیم انجام می‌دهند. در صورتی که این عملکرد کلیه دچار اختلال شود، حجم خون در بدن افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. حال، طبق یک مطالعه جدید در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت نورث وسترن پزشکی(VUMC)، و دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، تقریباً همه می‌توانند فشار خون خود را کاهش دهند، حتی افرادی که در حال حاضر داروهای کاهش دهنده فشار خون مصرف می‌کنند.

نحوه بررسی مطالعه

 در این مطالعه، شرکت کنندگان میانسال تا مسن در مقایسه با رژیم غذایی معمول خود، مصرف نمک خود را حدود یک قاشق چایخوری در روز کاهش دادند. دکتر دیپاک گوپتا، استادیار پزشکی در VUMC و محقق اصلی این پژوهش گفت: " نتیجه این مطالعه کاهش فشار خون سیستولیک به میزان حدود ۶ میلی متر جیوه (mm Hg)بود که با اثر تولید شده توسط یک داروی خط اول رایج برای فشار خون بالا قابل مقایسه است."  همچنین نورینا آلن، دکترا در MPH، استاد پزشکی پیشگیری در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ و یکی دیگر از محققین اصلی این مطالعه اظهار داشت که : " ما دریافتیم که 70 تا 75 درصد از همه افراد، صرف نظر از اینکه قبلاً داروهای فشار خون مصرف می‌کنند یا نه، در صورت کاهش سدیم در رژیم غذایی، احتمالاً کاهش فشار خون خود را مشاهده می‌کنند.".

سدیم و فشار خون

این یکی از بزرگترین مطالعات برای بررسی اثر کاهش سدیم در رژیم غذایی بر فشار خون است تا شامل افراد مبتلا به فشار خون بالا و در حال حاضر داروها شود. آلن،  یک پروفسور جوان سیاست سلامت کوئنتین دی. و مدیر مرکز اپیدمیولوژی و جمعیت سلامت در شمال غربی بیرمنگام، گفت که : " ما قبلاً نمی‌دانستیم افرادی که قبلاً از داروهای فشار خون استفاده می‌کردند، واقعاً می‌توانند فشار خون خود را با کاهش سدیم بیشتر کاهش دهند یا خیر." این مطالعه در 11 نوامبر در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد و به طور همزمان در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2023 در فیلادلفیا ارائه شد. آلن گفت که کل مصرف روزانه سدیم توصیه شده توسط AHA کمتر از 1500 میلی گرم است و این مطالعه برای کاهش آن حتی کمتر از آن طراحی شده است. او گفت: "این می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما کاهش سدیم به هر میزان مفید خواهد بود." فشار خون بالا عامل اصلی بیماری و مرگ و میر در جهان است. آلن می‌گوید: " فشار خون بالا می‌تواند منجر به نارسایی قلبی، حملات قلبی و سکته مغزی شود، زیرا فشار اضافی بر شریان‌های شما وارد می‌کند. بر توانایی قلب برای کار موثر و پمپاژ خون تأثیر می گذارد."

نحوه کار مطالعه

افراد میانسال تا سالخورده در 50 تا 70 سالگی از بیرمنگام، آلاباما و شیکاگو به طور تصادفی به یک رژیم غذایی پر سدیم (2200 میلی گرم در روز علاوه بر رژیم معمول خود) یا رژیم غذایی کم سدیم (در کل 500 میلی گرم در روز) تقسیم شدند. به مدت یک هفته و پس از آن به مدت یک هفته دیگر به رژیم غذایی مخالف رفتند. یک روز قبل از هر بازدید مطالعه، شرکت‌کنندگان دستگاه‌های فشار خون می‌پوشیدند و ادرار خود را به مدت 24 ساعت جمع‌آوری می‌کردند. در میان 213 شرکت‌کننده، فشار خون سیستولیک به طور قابل‌توجهی بین 7 تا 8 میلی‌متر جیوه در مقایسه با رژیم غذایی پر سدیم، و 6 میلی‌متر جیوه در مقایسه با رژیم غذایی معمولشان کاهش یافت. به طور کلی، 72 درصد  از شرکت کنندگان کاهش فشار خون سیستولیک خود را در رژیم غذایی کم سدیم در مقایسه با رژیم معمول خود تجربه کردند. لوئیس گفت: " تأثیر کاهش سدیم رژیم غذایی بر کاهش فشار خون تقریباً در همه افراد، از جمله افرادی که فشار خون طبیعی، فشار خون بالا، فشار خون درمان‌شده و فشار خون درمان‌نشده داشتند، ثابت بود". او اضافه کرد: " همانطور که هر فعالیت بدنی برای اکثر افراد بهتر از عدم است، کاهش سدیم از رژیم غذایی معمول کنونی نیز احتمالاً برای بیشتر افراد با توجه به فشار خون بهتر از عدم است." علاوه بر این پروفسور  آلن افزود: " این امر اهمیت کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی را برای کمک به کنترل فشار خون، حتی در میان افرادی که داروهای فشار خون بالا مصرف می کنند، تقویت می‌کند."

در نهایت

اثر کاهش فشار خون کاهش سدیم رژیم غذایی به سرعت و بدون خطر در عرض یک هفته به دست آمد. این مطالعه اظهار داشت که، این واقعیت که فشار خون به میزان قابل توجهی تنها در یک هفته کاهش یافت و به خوبی تحمل شد، مهم است و بر تأثیر بالقوه کاهش سدیم رژیم غذایی در سلامت عمومی‌در جمعیت تأکید می‌کند، با توجه به اینکه فشار خون بالا یک مشکل بهداشتی بزرگ در سراسر جهان است. محقق کورا لوئیس، MD، MSPH، استاد و رئیس گروه اپیدمیولوژی، و استاد پزشکی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام گفت: " به‌ویژه این نکته هیجان‌انگیز است که محصولاتی که ما در رژیم غذایی کم سدیم استفاده می‌کنیم، عموماً در دسترس هستند، بنابراین مردم می‌توانند سلامت خود را از طریق بهبود رژیم غذایی خود به این طریق بهبود بخشند".

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه