تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 مهر 1392
چگونه کلسترول بد(LDL)  موجب آترواسکلروزیس در انسان می شود: نقش کلیدی سلول های بنیادی

  چگونه کلسترول بد(LDL) موجب آترواسکلروزیس در انسان می شود: نقش کلیدی سلول های بنیادی

محققین در Buffalo translational، درک بهتری را از چگونگی ایجاد آترو اسکلروزیس در انسان ایجاد کرده اند که در این میان مشخص شده است که سلول های بنیادی نقش کلیدی در پیشرفت التهاب دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، پیش از این محققین دانشگاه کلمبیا نشان داده بودند که سطح بالای فرم LDL کلسترول که آن را کلسترول بد نیز می نامند با تحریک تولید سلول های بنیادی/پیش ساز خون( HSPCs)  موجب پیشرفت التهاب می شوند. اما دکتر Cimato در این زمینه می گوید: تحقیقات ما یک روش بالقوه جدیدی را برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته با فوکوس کردن بر روی برهمکنش بین کلسترول و سلول های بنیادی پیش ساز خونی ایجاد کرده است. وی متذکر شده است که این یافته های مبنی بر اهمیت این سلول های بنیادی در آترواسکلروزیس می تواند منجر به تکوین درمانی مفید در ترکیب با استاتین شود یا  چیز دیگری که بتواند جایگزین استاتین شود در بیمارانی که نمی توانند آن را تحمل کنند.

این مطالعه برای اولین بار نشان داد که در انسان کلسترول در مجموع بالا، سلول های بنیادی را از طریق اینترلوکین 17، از مغز استخوان به جریان خون می کشد. اینترلوکین 17 موجب افزایش سطح عامل تحریک کننده کلونی گرانولوسیتی(GCSF) می شود که این عامل نیز سلول های بنیادی را از مغز استخوان بیرون می کشد. آن ها هم چنین دریافتند که استاتین سطح سلول های بنیادی پیش ساز خون را کاهش می دهد اما نه در پاسخ به هر عامل مشابه ای.

دکتر Cimato می گوید: ما این وضعیت را درشرایطی مشابه انسان انجام دادیم در حالی که مطالعات قبلی بررسی برهمکنش بین LDL و سلول های بنیادی پیش ساز خون را در موش انجام داده بودند. به دلیل این که موش های مورد استفاده در مطالعات آترواسکلروزیس به صورت پایه کلسترول بسیار پایینی دارند محققین ابتدا به آن ها یک رژیم غذایی پرچرب دادند تا شرایطی مشابه میزان کلسترول بالا را تجربه کنند اما تفسیر این مطلب که آیا این سطوح با شرایط انسانی یکسان است سخت می باشد. آن ها دریافتند که میزان کلسترول نوع LDL افزایش یافته در مطالعات موشی از آن چه در بیمارانی که به دلیل حمله یا سکته قلبی به بیمارستان مراجعه می کردند مشاهده شد، بیشتر بود. واقعیت این است که این رابطه مستقیم بین سلول های بنیادی و کلسترول LDL مشاهده شده در خون موش، در مورد انسان نیز صادق است که یک مطلب قابل توجه می باشد. این محققین دریافتند که کلسترول LDL سطح سلول های بنیادی که به نوتروفیل ها، مونوسیت ها و ماکروفاژها تبدیل می شوند را تعدیل می کند، در واقع این سلول ها هستند که در تشکیل پلاک و آترواسکلروزیس نقش دارند.

گام بعدی کشف این مطلب است که آیا سلول های بنیادی پیش ساز خون نیز مانند LDL با وقایع قلبی عروقی مانند حمله یا سکته قلبی، ارتباط مستقیم دارند یا خیر؟

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه