تاریخ انتشار: شنبه 30 دی 1402
لیپیدها، میکروبیوتای روده و رابطه پیچیده با بیماری آلزایمر بیماری آلزایمر (AD)
یادداشت

  لیپیدها، میکروبیوتای روده و رابطه پیچیده با بیماری آلزایمر بیماری آلزایمر (AD)

نتایج حاصل از تحقیقات حاکی از آن است که لیپیدها و میکروبیوتای روده رابطه‌ی مستقیمی با بیماری آلزایمر دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آلزایمر یک اختلال عصبی چند عاملی، پیشرونده و مزمن است که با روند پیری مرتبط است. نقص حافظه، اختلال شناختی و اختلال عملکرد حرکتی از ویژگی‌های AD هستند. تخمین زده می‌شود که تا سال 2050، 131.5 میلیون نفر به AD مبتلا خواهند شد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکروبیوم گوارشی و رژیم غذایی ممکن است به ایجاد AD کمک کنند یا به صورت پیشگیرانه عمل کنند. ارتباط بین مغز و روده از طریق سلول‌های ایمنی در مخاط و سلول‌های غدد درون ریز یا از طریق عصب واگ انجام می‌شود. افزایش سن باعث افزایش دیس بیوز روده می‌شود که با افزایش باکتری‌های بیماری زا پیش التهابی و کاهش باکتری‌های واسطه پاسخ ضد التهابی مشخص می‌شود، بنابراین به التهاب عصبی و آسیب عصبی کمک می‌کند و در نهایت منجر به زوال شناختی می‌شود. بنابراین، محور میکروبیوتا-روده-مغز تأثیر قابل توجهی بر اختلالات نورودژنراتیو دارد. لیپیدها ممکن است نقش پیشگیرانه یا کمکی در ایجاد AD داشته باشند. مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده و ترانس می‌تواند ترشح کورتیزول را افزایش داده و منجر به سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با AD شود. برعکس، سطوح پایین اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 ممکن است با بیماری‌های عصبی مرتبط باشد. 
محور روده – مغز – میکروبیوتا در بیماری آلزایمر
میکروبیوتای روده نقش اساسی در سلامت کلی میزبان دارد و بر جنبه‌های مختلف متابولیسم، سیستم ایمنی و رفتار تأثیر می‌گذارد. تأثیر آن بر سلامتی به دلیل نقش اساسی آن در عملکرد بدن انسان قابل توجه است. در حال حاضر، GM مورد توجه محققان در زمینه سلامت، به ویژه در زمینه بیماری‌های عصبی قرار گرفته است. از طریق تأثیر آن بر سیستم عصبی مرکزی (CNS)، اصطلاح «محور روده – مغز – میکروبیوتا» (GBMA) پیشنهاد شده است. ارتباط بین CNS و دستگاه گوارش (GI) ثابت و دو طرفه است و از طریق سیگنال دهی عصبی، ایمنی، غدد درون ریز و متابولیک انجام می‌شود و بر عملکرد مغز و سلامت روده تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند به طور قابل توجهی به توسعه و پیشرفت AD در شرایط عدم تعادل کمک کند.
دیس بیوز به عنوان یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر
دستگاه گوارش (GI) بزرگترین مخزن میکروارگانیسم‌ها را در بدن انسان دارد. روده محل اولیه حضور آن‌هاست و نقش مهمی در فیزیولوژی دارد. اصطلاح "همزیستی" برای توصیف تعادل ظریف بین میکروارگانیسم‌های مفید و بیماری زا استفاده می‌شود که برای حفظ هموستاز مغزی ضروری است. به گفته محققان، میکروبیوتای روده انسان عمدتاً از phyla Firmicutes و Bacteroidetes تشکیل شده است. از سوی دیگر، دیس بیوز روده با کاهش میکروارگانیسم‌های مفید و افزایش میکروارگانیسم‌های بیماری زا مشخص می‌شود که منجر به علائمی مانند اتساع شکم همراه با تولید گاز زیاد، یبوست یا اسهال، مشکلات گوارشی و التهاب روده می‌شود.
دیسبیوز روده، هموستاز محور روده-مغز-میکروبیوتا را مختل می‌کند و بر پیشرفت بیماری آلزایمر تأثیر می‌گذارد.
برای درک اینکه چگونه دیس بیوز روده محور GBMA را مختل می‌کند، درک دو مفهوم ضروری است: سد روده‌ای و سد خونی مغزی (BBB). سد روده‌ای با جلوگیری از تماس بین محیط خارجی و محیط داخلی، محافظت می‌کند. متشکل از لامینا پروپریا (مسئول خون رسانی، تخلیه لنفاوی و تامین عصب)، انتروسیت‌ها (سلول‌های اپیتلیال روده که توسط اتصالات محکم به هم متصل می‌شوند)، سلول‌های پانت (مسئول تولید پپتیدهای ضد میکروبی ترشح شده به لایه مخاطی)، مخاط (مخاط) است. جلوگیری از چسبندگی باکتری‌ها، سلول‌های انترو غدد درون ریز (تولیدکنندگان سروتونین)، و سایر سلول‌های سیستم ایمنی. در هموستاز، باکتری‌های کامنسال از کلونیزاسیون پاتوژن جلوگیری می‌کنند و سد روده‌ای برای آب و مولکول‌های کوچک حاصل از فرآیند هضم نفوذ پذیر است.
ترکیب مغز و لیپیدها
لیپیدها درشت مولکول‌هایی هستند که در بدن انسان از جمله مغز وجود دارند و عملکردهای مهمی در غشای سلولی و انتقال سیگنال دارند. این مولکول‌ها هم در غذاهای حیوانی و هم در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند. قابل توجه است که مغز انسان حاوی مقدار قابل توجهی لیپید است که نقش حیاتی در ساختار و عملکرد مغز ایفا می‌کند. در واقع، آن را به عنوان دومین عضو با بالاترین محتوای چربی، که حداقل نیمی از وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد، رتبه بندی می‌شود. لیپیدهای مغز تقریباً از 50 درصد فسفولیپیدها، کمتر از 40 درصد گلیکولیپیدها، حدود 10 درصد کلسترول، همراه با استرهای کلسترول، و ردی از تری گلیسیرید و اسیدهای چرب با زنجیره بلند تشکیل شده است. اعتقاد بر این است که تغییرات در متابولیسم لیپیدها به AD کمک می‌کند، زیرا اکسیداسیون لیپید در مغز به عنوان یک رویداد اولیه در این بیماری شناسایی شده است.
لیپیدهای رژیم غذایی و بیماری آلزایمر
اسیدهای چرب بر اساس تعداد پیوندهای دوگانه طبقه بندی می‌شوند و می‌توانند به دو دسته اشباع یا غیر اشباع تقسیم شوند. اسیدهای چرب اشباع که هیچ پیوند دوگانه‌ای ندارند، در دمای اتاق جامد هستند و معمولاً در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می‌شوند. از سوی دیگر، اسیدهای چرب غیراشباع حاوی حداقل یک پیوند مضاعف هستند و زمانی که دارای دو یا چند پیوند دوگانه باشند، بیشتر به عنوان تک غیراشباع (MUFA) یا چند غیراشباع (PUFA) طبقه بندی می‌شوند. میوه‌ها و سبزیجات منابع اولیه چربی‌های غیراشباع هستند.
تاثیر لیپیدهای غذایی بر میکروبیوتای روده
لیپیدهای رژیم غذایی نقش مهمی در تأثیر مثبت یا منفی بر ترکیب و تنوع میکروبیوتای روده ایفا می‌کنند. منابع اسفنگولیپیدها در گندم، سویا، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود. آن‌ها برای سلامت روده مفید هستند، زیرا می‌توانند التهاب را کاهش دهند و ویژگی‌های مورفولوژیکی حیاتی را برای هموستاز ایمنی و عملکرد روده حفظ کنند. در GI، آن‌ها برای مکان‌های اتصال با باکتری‌های مشترک رقابت می‌کنند و دفاعی در برابر پاتوژن‌ها ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی پرچرب با سطوح بالایی از چربی‌های اشباع، ترانس و امگا-6 این توانایی را دارند که با ترویج دیس‌بیوز، تغییر نفوذپذیری روده، تغییر توزیع و بیان اتصالات محکم در روده، بر GI تأثیر منفی بگذارند. به شکل گیری گونه‌های فعال اکسیژن به عنوان محصول متابولیسم آن‌ها و افزایش جمعیت باکتری‌های گرم منفی که LPS تولید می‌کنند.
رژیم غذایی به عنوان تعدیل کننده میکروبیوم دستگاه گوارش
رژیم غذایی به عنوان یک عامل خطر قابل تغییر برای AD شناخته شده است و مداخلات غذایی به عنوان یک درمان مورد مطالعه قرار گرفته است. MD محبوبیت پیدا کرده است و به طور گسترده‌ای به عنوان یک الگوی غذایی سالم در سطح جهانی توصیه می‌شود که به عنوان راهی کارآمد برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن پیشرفت AD پیشنهاد شده است. با رژیم غذایی متنوع مبتنی بر میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، مصرف متوسط ماهی و مرغ، مصرف کم تا متوسط شراب قرمز در طول وعده‌های غذایی، مصرف کم لبنیات و گوشت قرمز و روغن زیتون به عنوان منبع اصلی مشخص می‌شود. این رژیم غذایی همچنین سرشار از فیبرهایی است که توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و در نتیجه SCFA هایی با خواص مفید برای سلامت روده و متابولیک تولید می‌شوند. علاوه بر این، به دلیل خواص ضد التهابی خود به عنوان منبع MUFA و PUFA شناخته شده است.
مشخصات لیپیدهای رژیم غذایی مصرف شده به عنوان یک عامل خطر بالقوه در پاتوژنز AD و زوال عقل مرتبط پیشنهاد شده است، اما شواهد هنوز نامشخص است. اسیدهای چرب اثرات مهمی بر التهاب مغز، شکل پذیری سیناپسی و حافظه دارند. لیپیدها نقش های اساسی مختلفی در عملکرد سالم مغز دارند. با این حال، مهم است که منابع چربی مانند اسیدهای چرب امگا 3 را انتخاب کنید، در حالی که مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را محدود کنید، که با اثرات نامطلوب بر روی مغز و سلامت کلی مرتبط است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه