تاریخ انتشار: یکشنبه 01 بهمن 1402
مصرف لبنیات و بروز پیش دیابت
یادداشت

  مصرف لبنیات و بروز پیش دیابت

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد شیر کم چرب ممکن است خطر ابتلا به پیش دیابت را افزایش دهد، ماست پرچرب آن را کاهش می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، محققان ارتباط بین مصرف لبنیات و بروز پیش دیابت را تعیین کردند. آن‌ها همچنین ارتباط بین نوع محصول لبنی و فاکتورهای متابولیک، رفتار سبک زندگی و غذاها را به عنوان عوامل بالقوه زیربنایی رابطه بین مصرف لبنیات و پیش دیابت ارزیابی کردند. پیش دیابت وضعیتی است که در آن سطح گلوکز در خون بالاتر از حد طبیعی است اما کمتر از حد قطع برای دیابت است. این امر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد و بر نیاز به شناسایی عوامل کمک کننده قابل تغییر مانند غذا برای جلوگیری از این بیماری تاکید می‌کند. محصولات لبنی که ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین می‌کنند، می‌توانند حاوی مواد مضری مانند نمک، چربی اشباع شده و قندهای اضافه نیز باشند. شواهد در مورد ارتباط بین مصرف لبنیات و پیش دیابت متفاوت است.

پیش زمینه

پیش دیابت یا پره دیابت (Prediabetes) یعنی میزان قند خون از حالت طبیعی و نرمال بیشتر می‌شود. اگر پیش دیابت به‌ درستی کنترل و درمان نشود به بیماری دیابت نوع ۲ تبدیل خواهد شد. پره دیابت معمولا همیشه علائم و نشانه ندارد بنابراین حتما باید آزمایش قند خون بدهید به خصوص در مواردی که ریسک بیماری بالا است. کاهش وزن و لاغری، ورزش منظم و سالم‌خواری از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند اثر Prediabetes را معکوس کرده و از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کنند.

درباره مطالعه

در مطالعه حاضر، محققان بررسی کردند که آیا خطر پیش دیابت در ابتدا با محصولات لبنی خاص مرتبط است یا خیر. این مطالعه شامل 74132 شرکت کننده در مطالعه لایف لاین بود. محققان مصرف لبنیات پایه را با استفاده از پرسشنامه‌های معتبر فرکانس غذای گل (Flower-FFQs) اندازه گیری کردند. در پیگیری، پیش دیابت با استفاده از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) کمیته بین المللی کارشناسان (IEC) به عنوان گلوکز خون ناشتا از 110 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر و سطوح هموگلوبین گلیکوزه (HbA1c) از 6.0 درصد  تا  6.5 درصد ارزیابی شد. . محققان از مدل رگرسیون پواسون برای محاسبه مقادیر خطر نسبی (RR) که برای عوامل جمعیت شناختی (سن، جنسیت، پیشرفت تحصیلی)، رفتار سبک زندگی (فعالیت بدنی، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل)، مصرف غذا (دریافت کالری، گروه‌های غذایی) و سابقه دیابت در بین اعضای خانواده، تنظیم شده است، استفاده کردند. علاوه بر این، آن‌ها از شبکه‌های مدل سازی ترکیبی گرافیکی برای ارزیابی اتصالات استفاده کردند. محققان ارزیابی‌های پایه را از سال 2006 تا 2013 و ارزیابی‌های بعدی را از سال 2014 تا 2018 انجام دادند و پیگیری‌ها هر پنج سال یک بار برنامه‌ریزی شد. پزشکان عمومی و اعضای خانواده افراد را جذب کردند و آن‌ها نیز به صورت آنلاین ثبت نام کردند. محصولات لبنی مورد بررسی شامل لبنیات تخمیری، ماست، شیر، خامه، بستنی و پنیر بود. این تیم در شروع مطالعه و ارزیابی‌های بعدی برای تعیین سطح گلوکز خون ناشتا با استفاده از تکنیک گلوکز هگزوکیناز و HbA1c با استفاده از روش ایمنی سنجی مهار کدورت خون از همه شرکت کنندگان خون گرفتند. محققان از معیارهای پیش دیابت انجمن دیابت آمریکا (ADA) برای تجزیه و تحلیل حساسیت، از جمله سطح گلوکز خون ناشتا و مقادیر HbA1C استفاده کردند. تنظیماتی برای عوامل مخدوش کننده احتمالی مانند کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C)، تری گلیسرول (TAGs)، فشار خون بالا و دور کمر نیز انجام شد. زنان باردار، افراد زیر 18 سال، آن‌هایی که اطلاعات غذایی ناقص داشتند، اختلالات روانپزشکی و آن‌هایی که امید به زندگی کوتاهی داشتند، همگی از این تحقیق حذف شدند. افراد با مصرف کالری غیرمحتمل، پیش دیابت یا دیابت، یا از دست دادن اطلاعات پیش دیابت در ابتدا نیز حذف شدند. این مطالعه همچنین 27710 فرد بدون داده‌های پیگیری، 5272 فرد با داده‌های پیش دیابت از دست رفته و 461 فرد مبتلا به دیابت در پیگیری را از مطالعه خارج کرد.

نتایج

میانگین سنی شرکت کنندگان 46 سال بود. 60 درصد زن و 19 درصد سیگاری بودند. میانگین میزان مصرف لبنیات چهار وعده در روز بود که عمدتاً شامل پنیر پرچرب، شیر کم‌چرب و ماست کم‌چرب در بخش‌های 1.2 وعده، 0.6 وعده و 0.2 وعده در روز بود. به ترتیب. میانگین اندازه دور کمر و شاخص توده بدنی (BMI) به ترتیب 89 سانتی‌متر و 26 کیلوگرم بر متر مربع بود و 12 درصد از شرکت‌کنندگان چاق بودند (شاخص توده بدن برابر یا بالاتر از 30 کیلوگرم در متر مربع). افراد با افزایش روزانه مصرف لبنیات (بالاترین چارک، میانگین شش وعده در روز) در مقایسه با مصرف لبنیات کمتر (کمترین ربع، میانگین دو وعده در روز) مسن تر (میانگین سن، 48 سال در مقایسه با 43 سال)، آمادگی جسمانی بیشتر (220) دقیقه در هفته در مقابل 180 دقیقه در هفته)، مصرف الکل بالا (7.9 در مقابل 7.0)، فشار خون بیشتر (25 درصد در مقابل 21 درصد) افزایش یافته بود، و سطح کلسترول تام و دور کمر کمی‌بالاتر بود. در میان 74132 شرکت کننده هلندی، 3.7 درصد به پیش دیابت مبتلا شدند. بیشتر محصولات لبنی ارتباط خنثی با پیش دیابت داشتند، با شیر کم چرب و مصرف شیر ساده این خطر را افزایش داد. ماست پرچرب (25 درصد مصرف ماست) با خطر کمتری مرتبط بود. شیر کم چرب با غذاهای پر انرژی مانند گوشت، پنیر و نان مرتبط بود، در حالی که ماست پرچرب هیچ ارتباط واضحی با عوامل خطر سبک زندگی و مصرف غذا نشان نداد. مصرف لبنیات پرچرب با کاهش خطر پیش دیابت در افراد بالای 60 سال مرتبط بود، اما ارتباط غیر قابل توجهی برای سایر سنین یافت شد. ماست پرچرب با خطر کمتر پیش دیابت در افراد تحصیلکرده مرتبط بود، در حالی که پنیر کم چرب با خطر بالاتر مرتبط بود. نمرات اولیه خطر دیابت با کل مصرف لبنیات و تمام محصولات لبنی مرتبط بود، با خطر بالاتری که منجر به کاهش لبنیات پرچرب و افزایش مصرف لبنیات کم‌چرب شد. به طور کلی، یافته‌های مطالعه رابطه بین مصرف شیر کم‌چرب و پیش دیابت را نشان داد، با شیر ساده و کم‌چرب که با خطر بیشتری در چارک بالا مرتبط است. در مقابل، ماست پرچرب با کاهش خطر مرتبط بود. با این حال، این پیوند پس از کنترل سایر دسته‌های غذایی دیگر معنی‌دار نبود. مرکزیت کم و قابل پیش بینی بودن مصرف شیر کم چرب ممکن است به دلیل دریافت کالری و اندازه دور کمر باشد. ماست پرچرب تنها در میان افرادی که تحصیلات بالایی داشتند، احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل خطر، با کاهش بروز پیش دیابت مرتبط بود. برای کشف فرآیندهای زمینه‌ای که ماست را با دیابت مرتبط می‌کند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه