تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 اسفند 1402
نقش ماکروفاژهای کلیوی در پیشگیری از سنگ کلیه
یادداشت

  نقش ماکروفاژهای کلیوی در پیشگیری از سنگ کلیه

دخالت ماکروفاژها در فرآیندهای التهابی می‌تواند نویدبخش توسعه اهداف درمانی جدیدی مثل ممانعت از شکل‌گیری سنگ کلیه باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، هنگامی که فیلتر گلومرول از طریق سیستم لوله‌ای کلیوی جریان می‌یابد، ذرات رسوب میکروسکوپی مختلفی از جمله کریستال‌های معدنی تولید می‌شوند. جابجایی این ذرات برای اطمینان از جریان آزاد فیلتر بسیار مهم است، در حالی که عدم حذف آنها منجر به تشکیل سنگ کلیه و انسداد لوله‌ها می‌شود. با این حال، مکانیسم اساسی برای حذف این ذرات نامشخص است. ماکروفاژها سلول‌های ایمنی بسیار ناهمگنی هستند که در بافت مقاوم هستند و انواع مختلفی از عملکردهای حمایتی بافت را انجام می‌دهند.  محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ چین، نحوه عملکرد سیستم ایمنی ذاتی ماکروفاژهای کلیه را برای جلوگیری از سنگ کلیه بررسی کردند. در مقاله ای با عنوان "ماکروفاژهای کلیوی برای جلوگیری از انسداد لوله، ذرات را از ادرار حذف می‌کنند" که در Immunity منتشر شده است، نویسندگان یافته‌های خود را از اقدامات مکانیکی و موقعیت استراتژیک ماکروفاژها برای نظارت بر سلول‌های اپیتلیال و محیط‌های داخل لوله ای شرح می‌دهند.

ایجاد اختلال در عملکرد کلیه

کلیه اندام قابل توجهی است که چالش حذف مواد زائد از بدن و تنظیم همزمان تعادل الکترولیت و آب را انجام می دهد. پرو ادرار به روشی بسیار پویا از طریق نفرون جریان می یابد و تنظیم نرخ بازجذب آب و یون ها به جریان لوله ای متغیر برای هموستاز الکترولیت مورد نیاز است. تشکیل انواع مختلف سنگ کلیه به شدت تحت تأثیر pH ادرار است. PH قلیایی به تبلور سنگ های حاوی کلسیم و فسفات کمک می کند، در حالی که PH اسیدی ادرار باعث تقویت اسید اوریک یا سنگ های سیستین می شود. وقتی ادرار از سیستم لوله‌ای کلیه‌ها عبور می‌کند، ذرات رسوبی میکروسکوپی مختلفی از جمله کریستال‌های معدنی را از ادرار غلیظ تولید می‌کند. شرایط پاتولوژیک می‌تواند منجر به وجود پروتئین‌ها و سلول‌های التهابی شود. این ذرات می‌توانند در لوله‌ها قرار گیرند و جریان ادرار را مسدود کرده و باعث اختلال عملکرد کلیه شوند.

نقش ماکروفاژها در سیستم عملکرد کلیه

ماکروفاژهای مقیم بافت، فاگوسیت های بسیار تخصصی هستند که عملکردهای حمایتی را در طول تکوین بافت برای هموستاز و بازسازی انجام می‌دهند. ماکروفاژها از نظر منشا و عملکرد بسیار ناهمگن هستند و دارای یک رونوشت منحصر به فرد هستند که اجازه می‌دهد آنها برای انجام کارکردهای خاص ایفای نقش کنند. روند تحقیقی برای کشف نقش ماکروفاژها در سنگ کلیه از سال ۱۹۹۹ شروع شده است. مطالعات اولیه در موش‌ها نقش ماکروفاژها را در سرکوب تشکیل سنگ کلیه نشان داده اند. در مطالعات اخیر دیده شده است که ماکروفاژهای ضدالتهابی M1 و M2 در این فرایند درگیر می‌باشند. دخالت ماکروفاژها در فرآیندهای التهابی می‌تواند نویدبخش توسعه اهداف درمانی جدید باشد. مطالعات بر روی ماکروفاژهای مشتق شده از انسان و سایر ماکروفاژها در شرایط in vitro و ex vivo نشان داد که ماکروفاژهای M2تحریک شده توسط  شرایط التهابی می‌توانند کریستال‌های معدنی را فاگوسیتوز کنند، که همین موضوع رشد سنگ را سرکوب می‌کند. بنابراین این عملکرد ماکروفاژ می‌تواند به عنوان یک استراتژی درمانی برای جلوگیری ازتشکیل سنگ از طریق فاگوسیتوز کریستالی باشد.

ارتباط ماکروفاژها را با ذرات موجود در ادرار

محققان با استفاده از میکروسکوپ با وضوح بالا، ضبط زنده و تکنیک‌های میکروسکوپ دو فوتونی، ماکروفاژهای کلیوی مجاور توبول‌ها را در زمان واقعی مشاهده کردند. آنها توانستند تعامل ماکروفاژهایی را که برآمدگی‌های ترانس اپیتلیال درحال پیشروی بودند را با ذرات داخل لوله‌ای و همچنین مهاجرت آنها برای کمک به دفع ذرات ادرار را ثبت کنند. این تکنیک‌ها ارتباط ماکروفاژها را با ذرات موجود در ادرار و همچنین نقش ماکروفاژها را در حذف ذرات نشان دادند. ماکروفاژهای کلیوی که در نزدیکی لوله‌های مدولاری قرار دارند، رفتارهای خاصی را نشان می‌دهند، زیرا هم برآمدگی‌های ترانس اپیتلیال را گسترش می‌دهند وهم قادرند به طور مداوم از محتویات ادرار نمونه بگیرند. سپس مشاهده شد که ماکروفاژها مهاجرت می‌کنند و ذرات داخل لوله ای را احاطه می‌کنند و به حذف آنها از سیستم لوله ای نیز کمک می‌کنند. زیرا زمانی که به موش‌ها دانه‌های لاتکس بی‌اثر فلورسنت به کلیه تزریق شد و در عرض 12 ساعت، دانه‌های آزاد در مجرای جمع‌آوری ادرار وجود نداشت. برای تایید نقش ماکروفاژها، آزمایش دانه لاتکس با موش‌های فاقد ماکروفاژهای کلیوی نیز تکرار شد و مشاهده شد که در موش‌های تهی شده از ماکروفاژها حتی پس از 36 ساعت با وجود مواجهه طولانی‌تر با گرگرفتگی طبیعی ادرار، افزایش احتباس دانه‌های فلورسنت وجود داشت.

پیامدهای درمانی بالقوه را برای دفع سنگ‌های کلیه

این نتیجه نشان می‌دهد که عملکرد طبیعی دفع ادرار به تنهایی نمی‌تواند ذرات بزرگ در سیستم لوله‌های کلیوی را بدون کمک ماکروفاژ حذف کند. این یافته‌ها پیامدهای درمانی بالقوه را برای سنگ‌های کلیه (نفرولیتیازیس یا سنگ‌های کلیوی) و برای توسعه روش‌های دارورسانی ویژه کلیه بر اساس این ویژگی‌های متمایز ماکروفاژ پیشنهاد می‌کنند.

پایان مطلب/.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه