تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 اسفند 1402
شناسایی عوامل سرطان‌زای بالقوه  دخیل در ایجاد سرطان سینه

شناسایی عوامل سرطان‌زای بالقوه دخیل در ایجاد سرطان سینه

محققان در مطالعه جدید برای شناسایی مواد شیمیایی که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، صدها ماده شیمیایی مرتبط با این خطر را شناسایی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، آمارهای اخیر نشان می دهد که سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان و عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان در سراسر جهان است. در ایالات متحده، خطر ابتلا به سرطان سینه در طول زندگی زنان دو برابر خطر ابتلا به سرطان ریه است. مواد شیمیایی که باعث ایجاد تومورهای پستانی در جوندگان می‌شوند یا سیگنال دهی استروژن یا پروژسترون را فعال می‌کنند، احتمالا خطر ابتلا به سرطان سینه (BC) را افزایش می‌دهند. شناسایی مواد شیمیایی با این فعالیت‌ها می‌تواند قدم‌هایی را برای محافظت از سلامت انسان ایجاد کند.در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شد، محققان مطالعات منتشر شده را بررسی کردند تا سمیت ژنتیکیسمیت ژنتیکی مواد شیمیایی بالقوه سرطان‌زا و نقش آن‌ها در القای تومورهای سینهی و فعال کردن سیگنال‌دهی پروژسترون یا استرادیول را بررسی کنند.

سرطان سینه (BC)

سرطان سینه (BC) اخیراً از سرطان ریه پیشی گرفته و به رایج ترین نوع سرطان تشخیص داده شده و علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان در سراسر جهان تبدیل شده است. مرگ ناشی از سرطان در میان زنان،  و میانگین خطر ابتلا به BC در طول زندگی برای یک زن 12.8٪ است (بیش از دو برابر سرطان ریه، دومین سرطان شایع). برای زنان 20 تا 49 ساله بیش از دو برابر نسبت به هر نوع سرطان دیگری در میان مردان یا زنان است،  و از سال 2010 تا 2019، میزان تشخیص قبل از میلاد در زنان در سنین سال 1.1 درصد در سال افزایش یافته است. شناسایی مواجهه که خطر BC را از طریق مکانیسم‌های ایجاد شده، مانند سمیت ژنی و اختلالات غدد درون ریز، را افزایش می‌دهد، بنابراین با شناخت این مواد می‌توان پیشگیری و بار بیماری را کاهش داد.

یک رویکرد بالقوه موثر برای کاهش خطر سرطان سینه

علاوه بر این، بروز سرطان سینه در بین زنان جوان‌تر در حال افزایش است، به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در بین زنان بین سنین 20 تا 49 سال دو برابر سایر انواع سرطان است که افراد هر دو جنس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یک ارزیابی 9 ساله از سال 2010 نیز نشان می دهد که میزان تشخیص سرطان سینه در زنان زیر 40 سال هر سال 1.1 درصد افزایش یافته است. بنابراین یک رویکرد بالقوه موثر برای کاهش خطر سرطان سینه، شناسایی مواد شیمیایی سرطان‌زا یا محرک تومور سینه است که می‌تواند باعث اختلال غدد درون ریز یا سمیت ژنتیکی شود و انجام اقدامات آگاهانه برای کاهش قرار گرفتن در معرض چنین مواد شیمیایی ضروری است. استفاده از مدل‌های حیوانی، مانند جوندگانی که ساختارهای بافتی مشابهی دارند، و سمیت ژنتیکی و مسیرهای هومورال درگیر در تومورهای سینه انسان، می‌تواند به شناسایی مواد شیمیایی که می‌توانند به طور بالقوه برای انسان سرطان‌زا باشند، کمک کند.

ویژگی‌های کلیدی مواد شیمیایی سرطان‌زا

در مطالعه حاضر، محققان از پایگاه‌های اطلاعاتی مانند مونوگراف‌های آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) و ToxCast از آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برای شناسایی مواد شیمیایی که توانایی القای تومورهای سینه و همچنین تحریک سنتز پروژسترون یا استرادیول و فعال کردن گیرنده های استروژن در آزمایشات آزمایشگاهی را نشان داده‌اند، استفاده کردند. این مواد شیمیایی بر اساس ویژگی‌های کلیدی مانند سمیت ژنی و قدرت فعالیت غدد درون ریز طبقه‌بندی شدند و این ویژگی‌های کلیدی برای توانایی آن‌ها در پیش‌بینی فعالیت القای تومور سینه توسط این مواد شیمیایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. فهرستی از ویژگی‌های کلیدی توسط IARC برای سرطان‌زاهای شناخته‌شده انسانی تهیه شده است تا اثرات بیولوژیکی آنها را مستند کند و چارچوبی برای شناسایی سایر مواد شیمیایی که می‌توانند به طور بالقوه سرطان‌زا باشند، ارائه دهد. ویژگی‌های کلیدی مستند شامل سمیت ژنتیکی، افزایش تکثیر سلولی، تغییرات سیگنالینگ سلولی، التهاب، تغییرات اپی ژنتیکی و سرکوب سیستم ایمنی است. وجود یک یا چند مورد از این ویژگی‌های کلیدی نشان دهنده فعالیت سرطان زایی بالقوه این مواد است. در حالی که سمیت ژنی و توانایی تغییر اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) یا تأثیر بر مکانیسم‌های ترمیم DNA دو ویژگی اصلی برای اکثر سرطان زاها هستند، فعالیت گیرنده هورمونی و سیگنال دهی غدد درون ریز ویژگی‌های کلیدی مهمی هستند که در مورد سرطان سینه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین نقش گیرنده های پروژسترون و استروژن در درک خطر و ایجاد گزینه‌های درمانی برای سرطان سینه مهم است.

ملاک طبقه‌بندی مواد شیمیایی سرطان‌زا

مواد شیمیایی مورد بررسی در این مطالعه بر اساس قرار گرفتن در معرض مرتبط با سرطان سینه بر اساس فعالیت غدد درون ریز و سمیت ژنی طبقه‌بندی شدند و فهرست موجود سرطان‌زاهای سینهی از سال 2007 به‌روزرسانی شد تا شامل مواد شیمیایی باشد که مسیرهای سیگنال غدد درون ریز مرتبط با سرطان سینه را فعال می‌کنند. نسبت مواد سرطان زا سینه که اثرات بیولوژیکی از خود نشان می‌دهند، مانند فعال کردن مسیرهای غدد درون ریز مرتبط با سرطان سینه، نیز به عنوان نسبتی از تمام مواد شیمیایی غربالگری شده در این مطالعه محاسبه شد.

نتایج

نتایج 279 ماده سرطان‌زای سینه و 642 ماده شیمیایی دیگر را با ویژگی کلیدی تحریک سیگنال‌دهی پروژسترون یا استروژن گزارش کردند که در مجموع فهرستی از 921 تماس مرتبط با سرطان سینه را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، سایر ویژگی‌های کلیدی مانند سمیت ژنتیکی، آگونیسم گیرنده‌های استروژن، و استروئیدزایی نیز در این سرطان‌زاهای سینه غنی شده‌اند، که نشان می‌دهد ویژگی‌های کلیدی روش مؤثری برای پیش‌بینی اینکه آیا یک ماده شیمیایی قادر به القای تومورهای سینه در جوندگان است یا خیر. در میان ویژگی‌های کلیدی مشاهده‌شده، استروئیدزایی در بین سرطان‌زاهای سینه شایع‌تر از آگونیسم گیرنده‌های استروژن بود، در حالی که بیشتر آنها ترشح پروژسترون و استرادیول را افزایش دادند. محققان بر این باور بودند که با توجه به شناسایی مواد شیمیایی اضافی که ویژگی‌های کلیدی خطر سرطان سینه را نشان می‌دهند، توسعه روش‌های ارزیابی بهتر و سنجش‌های بهبودیافته برای آزمایش توانایی‌های ایجاد تومور سینه در مواد شیمیایی و کاهش قرار گرفتن در معرض مهم است.

به طور خلاصه، این مطالعه در مجموع 921 ماده سرطان زا یا مواد شیمیایی سینه جوندگان را شناسایی کرد که ممکن است باعث ایجاد تومورهای سینه در انسان شوند. از این رو، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در انسان ایجاد کنند. این یافته‌ها اهمیت استفاده از چارچوب ویژگی‌های کلیدی را در شناسایی عوامل سرطان‌زای سینه نشان می‌دهد.